Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir jag av med getingbon?  (läst 17599 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #20 skrivet: 02 jul-18 kl 11:39 »
Testade precis att dammsuga upp getingar på väg in i ett stort bo i en hylla på altanen. Tips är att inte göra så utan att ha skyddskläder för nu sitter jag injagad i huset med dammsugaren igång på altanen  :P  Hade kanske funkat att dammsuga boöppningen en sen kväll när de flesta getingarna är inne?
Med skyddskläder på...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #21 skrivet: 02 jul-18 kl 13:35 »
Testade precis att dammsuga upp getingar på väg in i ett stort bo i en hylla på altanen. Tips är att inte göra så utan att ha skyddskläder för nu sitter jag injagad i huset med dammsugaren igång på altanen  :P  Hade kanske funkat att dammsuga boöppningen en sen kväll när de flesta getingarna är inne?
Med skyddskläder på...
Ja, det rekommenderas att man tar dom på kvällen. Och att ha biodlarutrustning på sig är väldigt praktiskt  ;D
Vi har getingfällor som vi tar fram i april, där sätts lockmedel som tydligen getingar gillar, så tidigt på året är det drottningen som är ute, fångar du henne slipper du en massa getingar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #22 skrivet: 02 jul-18 kl 15:21 »
Värst vilka arga getingar, eller smarta. För ett tag sedan hade vi ett bohål precis bredvid ytterdörren. Jag satte igång dammsugaren och lät den stå på med munstycket så nära bohålet att alla som ville in och nästan alla som flög ut blev uppsugna. De som var ute hade inte en tanke på att det var läge att sticka någon i närheten, antingen blev de uppsugna vid landningen eller så blev de upprörda över munstycket, och det ledde samma väg. Dammsugaren var på i stort hela dagen, utom när frun tyckte den väsnades för mycket.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #23 skrivet: 02 jul-18 kl 17:41 »
Jag rev ner ett getingbo häromkvällen. Det var synligt och åtkomligt på insidan av vindsluckan. Jag hittade ett slags mygg-huv i garderoben och tog dessutom på mig jacka, handskar och stövlar. Sprejade på något medel (Raid) på boet, klev nedför stegen och hämtade en trädgårds-skyffel. Rev ner boet, som gick sönder. Trampade ihjäl larvsamlingen, sprejade lite till på det trasiga boet och några vilsna getingar och trampade på det också. Klart.

Jag blev lite förvånad över migsjälv. Annars kan jag bli rädd så jag sitter och darrar, men det hade jag inte tid med nu. En hantverkare skulle upp på vinden dagen efter, så jag hade inget annat att välja på. Dock tänker jag inte göra om det om jag inte måste: Även getingar gör nytta och de får vara kvar sålänge de inte besvärar oss.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #24 skrivet: 15 jul-18 kl 14:04 »
jag är geting allergiker och har aktat mig för getingar i tjugo år.

men nu är det dags att isolera om vindsutrymmet. fler bon i taket. petade ner tre, fyra stycken med en lång käpp (4m)

efter några dagar gav getingarna upp och försvann till någon vänligare plats. när halva taket var klart upptäckte jag ett enormt bo. för mig som är rädd för getingar är alla bon enorma. Stort som en melon eller en stor tennisboll.
nu har jag inte tid att vänta, ingen ström till damsugare.
sprayade boet med 96% sprit köpt i Andorra.
får se i kväll om det fungerar. annars får jag blanda med sockerdricka och dricka mig modig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #25 skrivet: 15 jul-18 kl 15:41 »
Jag tror det är bäst att dricka spriten, för den är inte så farlig för getingar.

Lite otäckt när du är allergiker, men en plastpåse (hel) och en påsklämma fungerar ofta bra till den storleken på bo när de kommit hem för kvällen.. Sedan lägger du den i en hink och häller i varmt vatten.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #26 skrivet: 15 jul-18 kl 15:47 »
Nja nog är spriten farlig även för getingar. jag sprutade på en geting som kröp omkring. den kroknade och dog direk, den dog glad och vinglig

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #27 skrivet: 15 jul-18 kl 15:55 »
Jo, men når du inte dödlig dos så piggnar den till igen, precis som vi ;D Och det krävs en del för att krokna.

Tunn olja är effektivare. Eller värme.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #28 skrivet: 15 jul-18 kl 17:54 »
Vänd dig till Anticimex de klarar biffen, du har kanske redan försäkring där. Annars kan jag rekommendera en försäkring däer, de är bra att ha att göra med.
För att förebygga att de kommer, så kan jag rekommendera getingattrapper. De finns att köpa i trädgårdsaffärer och är gjorda i grått tyg, de ser ut som ett gigantiskt getingbo, när du fyller ut tygbollen. Getingar är revirkänsliga och bygger inte om där redan finns ett stort bo!
Håll ögonen öppna på marknader etc, Lord Nelsson säljer ofta för ett par tior emedan Plantagen tar 199:- för samma paket!
Vi har bikupor så jag sätter upp dessa attrapper överallt. Hänger i träd....i vinrankan (slipper massa getingar som sabbar alla vindruvor). Tycker att det hjälper och så slipper man hålla på med massa gift.
Znibban

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #29 skrivet: 16 jul-18 kl 21:55 »
Kan rekommendera ett väldigt effektivt och smidigt sätt som fungerar. Använd ett långt och styvt  rör, gärna plast så det inte blir för tungt. Pula ner en liten lätt papperstuss i framänden på röret, lämna ett utrymme och fyll det med myrr i pulverform. Sätt den pulverfyllda änden mot boet el där du ser att getingarna flyger in&ut om dom är bakom panel, foder osv. Sen blåser du bara till som med ett blåsrör, klart. Jag använder två vp rör som jag skarvat ihop, dvs 4m långt och en styv vvsplast"slang" jag format som ett J. Det beroende på tillgängligheten för mig. Gör några pappersladdningar och provblås så förtroendet finns. Principen är som i en hagelpatron där papperstussen är förladdningen och myrrpulvret är haglet. Min praktiska erfarenhet är 100% framgång och med det sagt så när jag har dolda bon med hög aktivitet brukar jag "skjuta" dubbla salvor bara för att. Lycka till och uppdatera gärna för andra läsares skull! //doc

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #30 skrivet: 17 jul-18 kl 07:27 »
96% sprit i en sprayflaska som sprutar en stråle fungerar väldigt bra. jag prövade för att jag hade en flaska sedan länge och prövat för att avliva annat och det är väldigt effektivt.
Hade jag tänkt på myrr i ett rör hade jag nog provat det i stället.

för min del är det viktigt att hålla mig så långt bort som möjligt från boet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #31 skrivet: 17 jul-18 kl 09:41 »
Konstigt, måste nästan vara något mer i den där flaskan. Jag har sprutat 95-99% (endast denaturerat med isopropanol) på dem lite för att testa, men också för att jag tänder i grillen med det och bränner av kvalster med det, och jag tycker det har dålig effekt. Om man inte följer upp med tändaren förstås ;D

Sprutar du på boet så det blir blött? Kommer inte arga, men lite yra getingar ut då? Jag har bara sprutat på själva getingarna för när jag tar bon så vill jag gärna ha något som jag kan lita till 100% på, och det är varmvatten.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #32 skrivet: 17 jul-18 kl 11:17 »
Myrr är ett giftigt skit som förstör inte bara geting- och myrbon utan förgiftar miljön i största allmänhet. Som biodlare skulle jag inte komma på tanken att använda insektsgifter hemma eller i trädgården.
Gällande Föreskrifter:
Registreringsnummer 4668
BEHÖRIGHETSKLASS: 3
Faroangivelser
Giftigt vid förtäring.
Giftigt vid inandning.
Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.
Skyddsangivelser
Förvaras oåtkomligt för barn och husdjur.
Innehållet/behållaren lämnas som avfall enligt lokala regler.
https://www.odla.nu/shop/myrr-d-250g.html?gclid=EAIaIQobChMI8f7R1M-l3AIVxxoYCh2nBQSiEAQYBSABEgKFg_D_BwE
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #33 skrivet: 17 jul-18 kl 20:24 »
Ett tips jag fått men ännu inte provat är att blåsa upp en papperspåse större än boet och sen sätta den bredvid getingboet. Dom tror då att dom fått oönskade grannar och flyttar.
kretslopp

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #34 skrivet: 17 jul-18 kl 21:59 »
Tvivlar starkt på att getingar är så korkade. De bygger ju bo på bo på min vind fastän en del billor är stora som badbollar. Över ett fönster i verkstaden har jag nog sex billor. Endast en har "flyttat", men det var för att jag tröttnade på just de bosättarna ;D De började lägga sig i min verksamhet...

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #35 skrivet: 18 jul-18 kl 16:53 »
Ett tips jag fått men ännu inte provat är att blåsa upp en papperspåse större än boet och sen sätta den bredvid getingboet. Dom tror då att dom fått oönskade grannar och flyttar.

Ett getingbo innehåller en samlig larver, som matas av de vuxna getingarna. Skulle de bara lämna sina små på grund av en attrapp?
Men det är kanske värt ett försök tidigt på säsongen, i förebyggande syfte? (Det vill säga om det går att hitta en papperspåse - i dessa plastiga tider.)

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #36 skrivet: 18 jul-18 kl 16:54 »
Myrr är ett giftigt skit som förstör inte bara geting- och myrbon utan förgiftar miljön i största allmänhet. Som biodlare skulle jag inte komma på tanken att använda insektsgifter hemma eller i trädgården.
Gällande Föreskrifter:
Registreringsnummer 4668
BEHÖRIGHETSKLASS: 3
Faroangivelser
Giftigt vid förtäring.
Giftigt vid inandning.
Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.
Skyddsangivelser
Förvaras oåtkomligt för barn och husdjur.
Innehållet/behållaren lämnas som avfall enligt lokala regler.
https://www.odla.nu/shop/myrr-d-250g.html?gclid=EAIaIQobChMI8f7R1M-l3AIVxxoYCh2nBQSiEAQYBSABEgKFg_D_BwE

Tack för info!

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #37 skrivet: 20 jul-18 kl 09:18 »
Dammsugare kör jag. Tar getingbon lite överallt just nu. Men har en lite längre slang då dom sitter högt.

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #38 skrivet: 20 jul-18 kl 12:33 »
Dammsugare kör jag. Tar getingbon lite överallt just nu. Men har en lite längre slang då dom sitter högt.

Postat med Alternativ.nu´s app

Varför ta död på en massa getingbon lite överallt? Getingarna behövs också.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #39 skrivet: 28 jul-18 kl 23:17 »
För att det är getingar överallt just nu. Går jag ut så är det en geting på mig efter en minut. Vaktar man inte saft öl så är det en geting I den strax efter 5 min.  Har fått getingar I munnen flera ggr på två veckor även inomhus. Och jag är allergisk. Det är därför.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser