Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Är du rustad och förberedd?

Nej
Ja
Delvis

Författare Ämne:  Hemberedskap  (läst 22080 gånger)

Jon70

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #80 skrivet: 03 nov-20 kl 14:47 »
Jo man kan dricka sjövatten om det är ordentligt kokt eller behandlat med för ändamålet avsedd kemikalier tex militärens vattentabletter
Det var min tanke i nödfall. Går väl bra att rena vatten som stått ett halvår i en IBC-behållare också? Vilket är att föredra?
Hur är det med odlingar?
Frugan odlar grönsaker, potatis mm och det kommer bli betydligt mer odling :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hemberedskap
« Svar #81 skrivet: 03 nov-20 kl 15:25 »
Om IBC-behållaren var perfekt ren och vattnet bakteriologiskt bra då behållaren fylldes, så är det nog ingen risk att något otrevligt börjar växa i vattnet på ett halvår. Åtminstone inte om den har fått stå mörkt och svalt hela tiden.

Att försöka "rena vatten" med någon slags universalmedel utan att ha koll på vad det eventuellt är för slags fel som måste åtgärdas hos vattnet, måste dock BESTÄMT avrådas. Man MÅSTE ha koll på vattenkemin och -biologin - i enklaste fall får man göra en s k organoleptisk prövning bara genom att se, lukta, provsmaka osv - innan man avgör om man måste göra något åt vattnet och i så fall vad man ska göra. Tro inte på universalmedel utan damma av kemi- och biologikunskaperna från skolan och använd dem istället!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hemberedskap
« Svar #82 skrivet: 03 nov-20 kl 15:29 »
Alla minns vi väl utbrottet av cryptosporidium i Jämtland för några år sedan

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/cryptosporidiuminfektion-/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #83 skrivet: 03 nov-20 kl 19:05 »
Jo, men skiter många människor i samma vattendrag som man hämtar dricksvatten ur så blir det lätt problem. Sjövatten är inte så farligt i Sverige.

Under sommaren då algerna växer bra så smakar vattnet inte så gott, men det går att filtrera. Skulle man bo nära en näringsrik sjö och ha dålig tillgång på vatten kan man ju alltid göra som Mjölby som pumpar upp Svartåvattnet i en grusås. Mjölby brukar ligga bra till i tävlingen om bästa kranvatten, trots att jag inte skulle dricka Svartåvattnet som det är.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #84 skrivet: 03 nov-20 kl 19:24 »
Att dricka är en av våra starkaste drifter så det gäller att se till att man har bra vatten.

Det som är gemensamt i alla självhushållarprogram jag sett är vattenproblematiken.
I en rent vanlig situation där man lever ett normalt liv så lägger man mycket tid på att hämta vatten.
Det återspeglas till viss del i hur mycket kostar att gräva/borra och få in vatten i kåken sin.

Men tänker man i nästa steg att man tänker sig att hämta vatten i en sjö en bit bort.
Ta bort möjligheten att köra bil för att förflytta vattnet.
2 dunkar borde vara vettigt att förflytta men det är 40 kg.
Då behöver man ett ok för att kunna orka.
Då blir det lätt en hel dags jobb att bara få hem 100 liter.

Jag hörde en liknelse och det är att 1 liter diesel skulle motsvara drygt 400 mantimmar.
Och tja...   det är inte orimligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #85 skrivet: 03 nov-20 kl 19:41 »
Ja, att gräva en brunn är en bra investering. Och gör man det själv behöver det inte kosta så mycket.

Om vi utvecklar 200 W (otränad stadsbo som skall överleva i en självhushållarsåpa) och diesel innehåller ca 10 000 Wh/liter och en dieselmotor har ca 30 % verkningsgrad så får man 15 mantimmar nyttigt arbete ur en liter diesel.

Om man skall lägga en hel dag på att få hem 100 liter vatten så har man långt till sjön...

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #86 skrivet: 04 nov-20 kl 07:27 »
Vi har en km till närmaste sjö. Grund en meter djup, dyig och vatten från åker och boskapsmark. Skön lever eftersom det finns fisk, kräftor och mycket fågel. Duger bra som bevattning. Men tar vattnet slut i våra tre brunnar har vi stora problem...


Precis som ni andra säger så är vattnet det absolut viktigaste. Det skulle jag satsa på.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Jon70

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #87 skrivet: 04 nov-20 kl 07:52 »
Jag har 5km till Vänern, så om det krisar kan jag fylla en IBC-behållare med hjälp av vattenpump och elverk.

Planerar också att lägga en båt i Vänern, och då ökar även fiskemöjligheterna.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #88 skrivet: 04 nov-20 kl 08:50 »
Man kan ju använda olika vatten till olika saker. Regnvatten duger bra till att spola med i toan och för att tvätta händerna, så kan man spara rent vatten till livsmedel.

Kommer man inte ganska långt på att filtrera och koka vatten? Ett hyfsat sjövatten åtminstone? Visst, det tar ju inte lösta ämnen om man inte anstränger sig rejält. Ozon och kolfilter har väl inte alla till hands.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #89 skrivet: 04 nov-20 kl 10:20 »
Jag har 5km till Vänern, så om det krisar kan jag fylla en IBC-behållare med hjälp av vattenpump och elverk.

Planerar också att lägga en båt i Vänern, och då ökar även fiskemöjligheterna.

5 km...   det är långt om man inte har bränsle till bilen.
I ett krisläge vill du heller inte lämna hemmet och exponera dig.   Du har bränsle, då är du rik.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #90 skrivet: 04 nov-20 kl 10:22 »
Man kan ju använda olika vatten till olika saker. Regnvatten duger bra till att spola med i toan och för att tvätta händerna, så kan man spara rent vatten till livsmedel.

Kommer man inte ganska långt på att filtrera och koka vatten? Ett hyfsat sjövatten åtminstone? Visst, det tar ju inte lösta ämnen om man inte anstränger sig rejält. Ozon och kolfilter har väl inte alla till hands.

Regnavatten duger till det mesta.
Även som dricksvatten efter att man behandlat det.
Har man pumpar så funkar det bra med lite filter och avsluta med kolfilter.
Detta kan man göra utan pumpar också eller så kokar man sitt vatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hemberedskap
« Svar #91 skrivet: 04 nov-20 kl 10:41 »
Jag har 5km till Vänern, så om det krisar kan jag fylla en IBC-behållare med hjälp av vattenpump och elverk.
Det är det amerikanska sättet, de gör allting med motorkraft. Ta med en hink istället att fylla tanken med, och spara bränsle. Dessutom slipper man ha en massa nyfikna som kommer och skall kolla vad det är för motor som står och går.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #92 skrivet: 04 nov-20 kl 12:41 »
Det är det amerikanska sättet, de gör allting med motorkraft. Ta med en hink istället att fylla tanken med, och spara bränsle. Dessutom slipper man ha en massa nyfikna som kommer och skall kolla vad det är för motor som står och går.

Precis...   det viktigaste i en överlevnadssitiution är alltid att hålla en låg profil.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hemberedskap
« Svar #93 skrivet: 04 nov-20 kl 17:15 »
Ett par större brandsläckare måste nog också läggas till beredskapen.
kretslopp

 

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
SV: Hemberedskap
« Svar #94 skrivet: 29 nov-20 kl 15:21 »
Förutsättningarna för hemberedskqp varierar med boendeform.
Jag bor i en lägenhet i stan. Kommunen konfiskerade vår panna på sextiotalet när de tvångsanslöt oss till fjärrvärmen.
Våra fyra öppna spisar är mysiga, men har mer effekten av forcerad ventilation än av uppvärmning och skulle vi hålla oss med mer ved än till myseldning så skulle kommunen ålägga oss att städa på tomten. Det gör det väldigt svårt att preppa för värme, särskilt när det kombineras med regler för gasol och andra flytande eller gasformiga bränslen.
Det på många sätt naturliga hade förstås varit att lämna staden, men det finns också starka skäl att stanna här.

Faller el och fjärrvärme bort i mer än en vecka så har jag inte bränsle för ens den mest grundläggande uppvärmning, i alla fall inte vintertid, så då är det hög tid att packa bilen och åka ut på landet.

Faller vattnet bort längre än en vecka utan att kommunen satt upp tappställen så är det ett tecken på att kommunen inte längre funkar och då är det dags att packa bilen och åka ut på landet.

Värme och upptappat vatten på dunk har jag för ca 1 vecka.

Mat är lättare, köp, lagra, rotera. Om el, värme och vatten är ordnat så klarar jag mig i närmare ett år på mina förråd,  om jag är tillräckligt förvarnad för att odla upp trädgården lite mer så klarar jag mig längre.
Men fungerar el, värme och vatten så fungerar förmodligen också livsmedelsdistribution och därmed blir mina förråd mer långlivade då de mest sannolikt bara behöver komplettera det som en ransonering erbjuder.
Annars packas de i bilen och tas med dit jag tar min tillflykt och innebär att jag inte tär på deras livsmedel förrän efter följande odlingssäsong.

El till det nödvändigaste löses med portabla solceller och powerbank. El til kyl och frys är värre än så länge.

Bensin till flykt är ordnat medelst aldrig mindre än halv tank i bilen,

Det går aldrig att vara varaktigt förberedd i staden, men det går att förbereda sig för en tid.
Varaktig beredskap tarvar i princip ett äldre hus på landet, eller ett väl genomtänkt modernare hus på landet byggt med tanke på att fungera när alla tekniska system utom vedspisen och kakelugnen med tiden fallit bort.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hemberedskap
« Svar #95 skrivet: 30 nov-20 kl 11:19 »
Vatten som stått ett halvår i en plasttank ska nog inte under några omständigheter vara dricksvatten. Det kommer att smaka plast och bli unket. Då tror jag det är bättre att satsa på färskt vatten i form av takavrinning, kondensvatten från avfuktare eller en källa eller brunn som öses eller länsas regelbundet. Tak för vattenuppsamling kan ju tvättas av regelbundet. Hur man än gör så tror jag det är bra att träna på att använda lite vatten dagligen. Att inte duscha utan tvätta sig med tvättlapp.
att inte använda spoltoalett utan istället utedass. Vara sparsam med disk och diska vattensnålt. Torka av allt kladdigt med tidningspapper som sen komposteras eller eldas. Så disken kan bli mer vattensnål. Det går att göra mycket.
kretslopp

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hemberedskap
« Svar #96 skrivet: 30 nov-20 kl 12:33 »
Vatten som stått ett halvår i en plasttank ska nog inte under några omständigheter vara dricksvatten. Det kommer att smaka plast och bli unket.

Det stämmer inte, åtminstone om "tanken" är gjord av rätt plast. För hemberedskap har jag ett par tiolitersdunkar av livsmedelsgodkänd sort, fyllda med kokt vatten från egen brunn som kokas innan det hälls på dunk, stående mörkt och svalt. Det vattnet roteras varje höst, vare sig det behövs eller ej. Smakar inte konstigt och inga alger eller annat otrevligt i dunkarna.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #97 skrivet: 21 jan-21 kl 19:05 »
Vatten som blir i en avfuktare, är det OK att dricka?
(har flera elaggregat så ström inget problem, fuktar av för ett trevligare inomhusklimat)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hemberedskap
« Svar #98 skrivet: 21 jan-21 kl 19:40 »
Vattnet från avfuktaren blir ju å ena sidan "destillerat" vatten, alltså helt fritt från mineraler och sånt. Det duger nog bra tillfälligt, men man kan råka ut för saltbrist och annat om man bara dricker sådant vatten långa tider i sträck.
Å andra sidan så kommer ju damm och annat från luften, som fastnar i avfuktarens fuktiga förångare, att följa med i vattnet. Och beroende på var avfuktaren står så kan det ju vara mer eller mindre trevliga saker. Man kanske inte vill ha alltför mycket mögelrester med, exempelvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #99 skrivet: 21 jan-21 kl 20:04 »
Vatten som stått ett halvår i en plasttank ska nog inte under några omständigheter vara dricksvatten. Det kommer att smaka plast och bli unket. Då tror jag det är bättre att satsa på färskt vatten i form av takavrinning, kondensvatten från avfuktare eller en källa eller brunn som öses eller länsas regelbundet. Tak för vattenuppsamling kan ju tvättas av regelbundet. Hur man än gör så tror jag det är bra att träna på att använda lite vatten dagligen. Att inte duscha utan tvätta sig med tvättlapp.
att inte använda spoltoalett utan istället utedass. Vara sparsam med disk och diska vattensnålt. Torka av allt kladdigt med tidningspapper som sen komposteras eller eldas. Så disken kan bli mer vattensnål. Det går att göra mycket.

Takavrinn?
Nåja...  dom drämde iväg en atombomb.
En Kemisk fabrik fick ett rejält luftburet utsläpp.

Bara en tanke.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser