Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedeldning dyrare än el?  (läst 2393 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #20 skrivet: 23 sep-23 kl 00:58 »
Finns det något annat sätt att se på det? Inte vill jag lägga fritid på vedhuggning när värmepumpen kan göra jobbet. dessutom slipper jag jobbet med askning,bärning in o allt annat som det drar med sig.Det är ju fritidstimmar som jag hellre lägger på mina intressen.  Pumpen behöver 30 minuter service i månaden, filterrengörning. Men det jag ville påvisa är att ved inte alltid är lönsamt TROTS egen skog eller gratis träd. Vilket Anders i sin video helt klarlägger. Det beror ju helt på hur man värderar sin tid. Sedan har jag förståelse för att många inte värderar sin tid utan gör allt av vana och inte reflekterar över alternativen. Nu tänker jag inte ta upp miljöaspekterna. Det finns massor av senare rapporter som påvisar problemen med utsläpp men troligen hamnar vi då på politik och det vet vi hur det slutar.

Självklart finns det många sätt att se på det, beroende på både egna förutsättningar och vad man värderar i livet. Och inte behöver det vara avsaknad av reflektion som gör att man väljer ved framför värmepump.


Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #21 skrivet: 23 sep-23 kl 08:02 »
Uppvärmning har alltid varit en svängig historia. På 70-talet fick man betala skatt på egen ved. Så kom den "billiga" eldningsoljan och alla installerade en oljepanna.
Plötsligt blev el både billig och bekväm att använda. Då åkte oljan ut.
Som en blixt från klar himmel blev vi plötsligt indragna i Putins storhetsvansinne. Så länge han höll sig på Krim tuffade allt på som vanligt och alla gjorde glatt affärer med Ryssland.
Sen vet vi alla vad som hände... Elpriset rusade, vedsäckar och pellets blev tredubbelt dyrare och oljan ska man bara inte tänka på.
Med detta vill jag säga att det är lugnast att välja en uppvärmning som man själv kan kontrollera så långt som möjligt. Eller åtminstone ha en backup om skiten landar i fläkten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #22 skrivet: 23 sep-23 kl 08:58 »
Ja, även om man väljer värmepump för bekvämlighet och lägsta pris (om man räknar in arbetstid i priset) så bör man nog ha åtminstone en eldstad som kan värma huset hjälpligt genom vintern, och tillgång till ved för en vinter, för man vet aldrig.

Häromkring är vi inte många som värmer med ved, de flesta har gått över till värmepump. Men så har också nästan alla mjölkbönder och självverksamma skogsbrukare försvunnit.

Finndjävel

  • Inlägg: 2
    • Finland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #23 skrivet: 05 dec-23 kl 13:38 »
Förståsigpåarna  räknar med ett relativt lågt elpris denna vintern
Hur håller förståsigpåarnas kalkyler streck nu?

Jag är glad att jag inte är en förståsigpåare utan kan hämta ved ur egen skog och slipper betala de ockerpriser som gäller nu så fort det blev lite kallare. Jag räknar inte heller något timpris på mig själv när jag hämtar ved då det är nått jag gärna gör helt frivilligt på fritiden. Man undrar om denne Anders sitter och fakturerar sig själv timdebitering för varje gång han suttit och pillat på telefonen? Jag går hellre ut och hugger en meter ved då.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #24 skrivet: 05 dec-23 kl 14:03 »
Du tillhör alltså den skara som inte bryr sig om vad du lägger tid på. Jag håller med Anders och räknar precis som han. Nu har jag ingen egen skog så givetvis räknar jag på priset och skillnaden på ved och el. Köper ved och är därför lätt att jämföra vedens kW pris och köpt el. Hittills denna höst/vinter har el varit billigare. Så länge elen kostar under 3.60 (totalpris) så blir det dyrare med min köpta ved. Skiljer ju givetvis på var man bor,elen är ju billigare i norr och vet inte vad vedkostnaden är där så kan inte jämföra. Men här i elområde 4 så är trots högt elpris ved inte billigare. Skulle jag nu haft egen skog så räknar jag givetvis den tid som jag lagt på vedhanteringen.Det är ju tid som kunde användas till annat. Vedhantering är hos mig inget roligt utan ett tvång.  Säljer jag den veden så får jag ju en inkomst. Den kan användas till köpt el förutsatt att jag har någon värmeanläggning avpassad för el t.ex bergvärme eller LLP/LVV. Direktverkande elelement verkar tydligen fortfarande vara vanliga på landsbygden och där kan jag nog hålla med om att veden kan vara billigare även i köpt form. Det är så Anders resonerar och de flesta som är intresserad av kostnader vill ju jämföra. Så att man vet vad man gör....

Skogsvilde

  • Inlägg: 16960
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #25 skrivet: 05 dec-23 kl 14:16 »
Du tillhör alltså den skara som inte bryr sig om vad du lägger tid på. Jag håller med Anders och räknar precis som han. Nu har jag ingen egen skog så givetvis räknar jag på priset och skillnaden på ved och el. Köper ved och är därför lätt att jämföra vedens kW pris och köpt el. Hittills denna höst/vinter har el varit billigare. Så länge elen kostar under 3.60 (totalpris) så blir det dyrare med min köpta ved. Skiljer ju givetvis på var man bor,elen är ju billigare i norr och vet inte vad vedkostnaden är där så kan inte jämföra. Men här i elområde 4 så är trots högt elpris ved inte billigare. Skulle jag nu haft egen skog så räknar jag givetvis den tid som jag lagt på vedhanteringen.Det är ju tid som kunde användas till annat. Vedhantering är hos mig inget roligt utan ett tvång.  Säljer jag den veden så får jag ju en inkomst. Den kan användas till köpt el förutsatt att jag har någon värmeanläggning avpassad för el t.ex bergvärme eller LLP/LVV. Direktverkande elelement verkar tydligen fortfarande vara vanliga på landsbygden och där kan jag nog hålla med om att veden kan vara billigare även i köpt form. Det är så Anders resonerar och de flesta som är intresserad av kostnader vill ju jämföra. Så att man vet vad man gör....
När det gäller beräkningsmodeller så finns det den som inte tar höjd för värdet att jobba fysiskt i egen skog med vedhanteringen.

Dock förstår jag din syn i frågan till fullo.
Du har inte intresset, du har inte tiden och får din fysiska och friluftsliv på annat sätt.
Vilket är helt ok för min del, tack vara sådana som dig blir det inte trångt i skogen ..  [emoji16][emoji106][emoji847]
« Senast ändrad: 05 dec-23 kl 20:12 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #26 skrivet: 05 dec-23 kl 18:31 »

Häromkring är vi inte många som värmer med ved, de flesta har gått över till värmepump. Men så har också nästan alla mjölkbönder och självverksamma skogsbrukare försvunnit.
Skogen finns ju kvar och behöver brukas även om det inte sker i form av självverksamhet.
Jag kan tänka mig  att maskinavverkad ved kan vara ändå bättre och bekvämare då  den kan fås randbarkad till en obetydlig merkostnad bara genom att sätta kvistknivarna på aggregatet hårdare mot stammen.
Att ta hem en lastbilsstuv eller ett skotarlass  skördaraverkad gallringsved så här års bör kunna ge bra ved  till rimlig kostnad och med liten ansträngning för många vedeldare näst höst.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Vedeldning dyrare än el?
« Svar #27 skrivet: 05 dec-23 kl 19:15 »
Håller med, det får bli min lösning när åldern tar ut sin rätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 2 användare
LimJans, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser