Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underhållsvärme i stuga off-grid  (läst 3409 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Underhållsvärme i stuga off-grid
« skrivet: 20 mar-19 kl 17:11 »
I facebookgruppen Off-grid Sverige var det nyligen någon som efterlyste något slags gasolkamin med skorsten och glasfönster, som en vanlig braskamin antar jag det menades, och det framgick att trådstartaren är rädd för gas och inte minst för avgaserna inomhus, men samtidigt vill få trivseln av dansande lågor.

Min spontana tanke var då "varför inte en vanlig vedeldad braskamin, när gasol är så dyrt?", men så slog det mig att det där med icke elberoende gasolvärme kan vara en stor trygghet om man vintertid reser bort några dagar, eller blir liggande sjuk och helt enkelt inte orkar elda med ved. Om man då har en braskamin eller vedspis som huvudsaklig värmekälla vore det händigt att göra i ordning en gasolbrännare så att den kan ställas in i kaminen/spisen efter att man rakat ut kolbitar och aska. Det måste då finnas en rörgenomföring för gasolen som är lätt att plugga igen när man eldar med ved, och gasolbrännaren ska naturligtvis ha en tändsäkring, arbeta med 30 mBar lågtryck och flaskan ska förvaras utomhus.

Jag tänker mig en större stek- och wokbrännare på 8-10 kW, vilka är lätta att få tag på. Med tändsäkring tycks de kosta någon tusenlapp. Man kan så klart reglera ner lågan ganska mycket, men då blir den känslig och kan lätt blåsas ut om en vindpust slår till mot skorstenen. Vill man snålelda för ren underhållsvärme är det bättre att satsa på en mindre brännare. Jag har glömt hur många kWh en 11-kilos propangasflaska av vanlig "husvagnstyp" innehåller, men åtminstone några dygns drifttid borde man få ut om man inte tjongar på för fullt, och en påfylling hos gasoldepå har jag för mig kostar kring 300 kronor (byte på mack drygt det dubbla). Gasolbrännaren är en oerhört enkel och billig pryl som tar väldigt liten plats när den inte används. Den behöver ingen el för att fungera, krånglar mindre än en pelletsbrännare och kräver absolut noll underhåll.

Gasol (propan i Sverige, butan funkar inte vintertid) är ett fossilt bränsle, vilket inte känns helt optimalt, och så är det ju dyrt t.o.m. i jämförelse med det man kan tanka från pump på en bensinmack, men det är onekligen smidigt att använda, förenat med små risker, luktfritt (om det inte läcker) och ger fantastiskt ren förbränning. Lyckas jag förverkliga drömmen om ett boende off-grid kommer jag primärt värma med ved, men definitivt ha en gasolbrännare att ta till vid särskilda behov.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Underhållsvärme i stuga off-grid
« Svar #1 skrivet: 20 mar-19 kl 17:44 »
Luftsolfångare ger underhållsvärme utan elnätinkoppling, funkar åtminstone under soliga dagar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Underhållsvärme i stuga off-grid
« Svar #2 skrivet: 20 mar-19 kl 17:59 »
Fotogen eller diesel är inget som man vill fundera på? Finns ju en hel del kaminer för dessa energikällor..
Det är aldrig för sent att ge upp.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Underhållsvärme i stuga off-grid
« Svar #3 skrivet: 20 mar-19 kl 21:25 »
Brännaren från en gasollampa? Jag har en TOR som enligt reklamen ger 200W ljus och med tanke på hur stor del som blir ljus respektive värme gissar jag att den ger 800-1200 W värme. Går dock på flasktryck. Finns lyktor för reducerat tryck men de är dyrare.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Underhållsvärme i stuga off-grid
« Svar #4 skrivet: 20 mar-19 kl 23:31 »
Fotogen eller diesel är inget som man vill fundera på? Finns ju en hel del kaminer för dessa energikällor..

Ja, de brinner utan krångel, och det finns de som går utan el. Och vissa går rakt av på rapsolja om man vill minska koldioxidöverskottet.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Underhållsvärme i stuga off-grid
« Svar #5 skrivet: 21 mar-19 kl 00:05 »
Tänker också på en fotogenkamin som ett alternativ. Ett gasolkök kan vara bra att ha för att kunna laga mat snabbt och enkelt. I vår gamla båt har vi en värmare som går på sprit och ett gasolkök. Funkar bra och värmer snabbt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Underhållsvärme i stuga off-grid
« Svar #6 skrivet: 21 mar-19 kl 10:45 »
Dieselkamin är det enda med vettig ekonomi. Tror t.o.m. att jag har en som jag kan sälja eller i värsta fall ge bort. Luftsolfångare funkar bra de dagar som man inte behöver någon extra underhållsvärme.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Anders Flix, magnus55

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser