Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verkningsgrad hos olika "gräsklipparmotorer"?  (läst 4744 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Verkningsgrad hos olika "gräsklipparmotorer"?
« skrivet: 13 jun-18 kl 00:37 »
De flesta gräsklippare, jordfräsar, snöslungor, bärbara elverk m.m. har idag toppventilmotorer och bland de billiga kinesiska maskinerna från t.ex. Jula, Biltema m.fl. är så vitt jag vet kopior på Hondas GX-serie. Jag är nu nyfiken på hur stor skillnad det kan vara i framför allt bränsleförbrukning mellan en topp- och en sidventilmotor med likvärdiga prestanda. Andra skillnader som driftsäkerhet, avgaser, livslängd och inte minst hur lättstartade de är, är jag också nyfiken på. De klassiska gräsklipparmotorerna med sidventiler kan ju ofta vara tjuriga att få igång, och nog tycker jag den äldre flottörlösa typen av förgasare kan vara betydligt törstigare än sista generationen sidventilmotorer med flottörförgasare. Något jag fått för mig ofta strular med de äldre motorerna är oxiderad brytarkontakt, vilken sitter illa till under svänghjulet. Jag vet inte hur det ser ut på de modernare toppventilmotorerna, men är det brytarlös elektronisk tändning talar det för mindre krångel.

Alltså, hur mycket bättre är egentligen småmotorer med toppventiler än de äldre med sidventiler?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Verkningsgrad hos olika "gräsklipparmotorer"?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-18 kl 09:35 »
Jag tror inte att alla kinamotorer med toppventiler är rena Hondakopior. Om man synar dem lite närmare ser man att det finns stora skillnader mellan olika fabrikat på kinesiska gräsklipparmotorer - en av de saker man först uppmärksammar är olika form på ventilkåpan och olika placerade fästskruvar för den.  Många av Hondas småmotorer har överliggande kamaxel driven av en kuggrem inne i vevhuset, men det förekommer även stötstångsmotorer, då med kugghjulsdriven kamaxel.

I synnerhet på kinatillverkade stötstångsmotorer är det vanligt med slarvigt inställt ventilspel från fabrik, vilket ju i värsta fall kan leda till bränd avgasventil. Det är nog lämpligt att kolla ventilspelet innan man startar en ny sådan motor första gången, och att efterdra topplocksmuttrarna och kolla ventilspelet igen efter några timmars körning.

I övrigt har jag en känsla av att det nog inte är någon skillnad i driftsäkerhet och livslängd mellan sidventil- och toppventilmotorer från samma tillverkare. Men det är olika saker som ställer till problem med tiden. På kinamotorer verkar det vara vanligt med tändningsproblem - CDI-enheter och tändspolar går sönder, glapp i dåligt pressade kabelskor mm.  Gamla sidventil B&S drabbas ofta av glappa ventilstyrningar och bränd avgasventil (kanske som följd av att kylflänsarna omkring ventilstyrningarna är igenmurade av gräsklipp). Risken för vevlagerhaveri och vevstaksbrott är större på stänksmorda motorer än på de som har oljepump (i synnerhet tycks 8-12 hk B&S på t ex åkgräsklippare vara känsliga för detta).

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Verkningsgrad hos olika "gräsklipparmotorer"?
« Svar #2 skrivet: 13 jun-18 kl 10:24 »
Jag använder inte dessa enkla småmotorer mer än villafolk i allmänhet, snarare gör jag mitt bästa för att undvika det eftersom jag avskyr både gräsklippning och att slunga snö...  ;D Som maskiner är de däremot intressanta just för sin enkelhet. Jag läste igår om Hondas senaste serie "gräsklipparmotorer" med någon form av programmerbar ECU, och därmed börjar de ju närma sig moderna bilmotorer en smula, säkert också vad gäller bränsleförbrukning. Klipper man gräset en gång i veckan kring egna villan märker man nog ingen skillnad, men kan man maskinerna hela dagarna som proffs blir det en annan sak.

Redan som ung undrade jag hur länge en klassisk B&S gräsklipparmotor skulle hålla om man satte den i en mopedram och gav sig ut på långtur. Då blir det ju helt andra drifttimmar än på villatomten där man imponeras av att man haft samma gräsklippare i 20 år. I en vanlig rotorgräsklippare går ju motorn mestadels på tomgång och stånkar bara till lite extra vid tuffare grästuvor. Axelbelastningen kan inte heller vara speciellt stor, så glidlager utan trycksmörjning är knappast något problem. Men att köra en sidventilmotor, med redan från början låg kompression, på låg effekt vid relativt högt varvtal måste vara väldigt ineffektivt.

En mer optimal gräsklippare borde förutom toppventilmotor (vilket jag antar de flesta har idag) ha en motor som INTE är onödigt mycket tilltagen i effekt, och kanske i stället ett rejält svänghjul som hjälper till att tugga igenom de tjockare tuvorna...? (med slirkoppling så det inte blir total förödelse när man träffar en sten)

Kinamotorerna kan jag tänka mig man tagit många genvägar med, och att detta återspeglas i både driftsäkerhet och bränsleförbrukning. Jag läste att Hondas GX-serie inte bara har CDI, utan att tändpunkten också är variabel efter motorvarvet. Även om kinamotorerna säkert också har CDI nuförtiden kan jag tänka mig att den inte är lika sofistikerad.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Verkningsgrad hos olika "gräsklipparmotorer"?
« Svar #3 skrivet: 13 jun-18 kl 19:32 »
En ganska stor del av gräsklipparmotorns effekt går åt till att dra runt kniven, som ju fungerar som en rejäl luftbroms under gräsklipparens kåpa även i tomgång. Den brukar ju vara bockad för att fungera som fläkt och hjälpa till att få gräset att resa sig sedan det har tryckts ner av kåpans framkant, om gräsklipparen har uppsamlare ska luftdraget också räcka för att skicka ut gräset dit.

Jag tror inte man ska sikta på att minska motorns effekt och lita till svänghjul för enstaka tuvor, då blir ju gräsklipparen helt oanvändbar om man ligger efter med gräsklippningen och har halvmeterhögt frodigt gräs att ta sig igenom.

En sak som vore intressant att göra är att ta en rotorgräsklippare och en annan maskin (t ex jordfräs eller snöslunga) med snarlika B&S-motorer, låta båda gå i tomgång med fullt varvtal och kika på hur mycket varvtalsregulatorn måste öppna gasspjället för att hålla önskat varvtal. Jag misstänker att spjället står betydligt mer öppet på gräsklipparen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser