Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket ost?  (läst 2840 gånger)

Existens?

  • Gäst
Hur mycket ost?
« skrivet: 21 nov-11 kl 15:05 »
Hur mycket ost blir det på ett år, ungefär.. på 20 getter?

ninna b

  • Gäst
SV: Hur mycket ost?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-11 kl 19:54 »
Det beror väl på ..... men om du mjölkar 2 ggr/dag och varje get ger sådär 3-3,5 liter så blir det ungefär 1800 liter mjölk/år och det blir ungefär 180 kilo ost.... sådär i runda slängar

Existens?

  • Gäst
SV: Hur mycket ost?
« Svar #2 skrivet: 21 nov-11 kl 23:13 »
Det beror väl på ..... men om du mjölkar 2 ggr/dag och varje get ger sådär 3-3,5 liter så blir det ungefär 1800 liter mjölk/år och det blir ungefär 180 kilo ost.... sådär i runda slängar

Per get då alltså?

ninna b

  • Gäst
SV: Hur mycket ost?
« Svar #3 skrivet: 22 nov-11 kl 18:02 »
Hoppsan... fel på en nolla....!! 1800 kg ost på 20 getter som mjölkas 10 månader...

Jag tänker såhär 60 liter mjölk/ dag * 300 dagar =18000 liter mjölk. Det går åt ungefär 10 liter till 1 kg ost.= 1800 kg ost.

Lite av en glädjekalkyl är det nog allt ... det går åt några veckor innan mjölken kommer igång riktigt och all ost lär väl inte bli bra så räkna lite mindre

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mycket ost?
« Svar #4 skrivet: 22 nov-11 kl 20:23 »
Ja, det beror på många faktorer.  Hur mycket getterna ger, om de får tillräckligt foder för att ge maximalt, hur man lyckas med osttillverkningen osv.  Glöm inte mesen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens?

  • Gäst
SV: Hur mycket ost?
« Svar #5 skrivet: 22 nov-11 kl 21:44 »
Ok, ja, nä jag ska ju inte börja med getter.. :) Var bara lite nyfiken eftersom en granne investerat 1 miljon i ett mejeri för osttillverkning från 20 getter, och har fått investeringsstöd från länsstyrelsen.. Medan jag blev nekad till 4000 höns eftersom de ansåg det var för dålig lönsamhet...
Skulle vara roligt att se deras kalkyl...

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Hur mycket ost?
« Svar #6 skrivet: 22 nov-11 kl 22:19 »
Ok, ja, nä jag ska ju inte börja med getter.. :) Var bara lite nyfiken eftersom en granne investerat 1 miljon i ett mejeri för osttillverkning från 20 getter, och har fått investeringsstöd från länsstyrelsen.. Medan jag blev nekad till 4000 höns eftersom de ansåg det var för dålig lönsamhet...
Skulle vara roligt att se deras kalkyl...

De har säkerligen skrivit något snyggt om besöksnäringen, något du säkert inte skrivit om gällande ditt hönseri. Länsstyrelser gillar av någon outgrundlig anledning turister.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 2 användare
Anna 123, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser