Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta sirap med honung  (läst 980 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
Ersätta sirap med honung
« skrivet: 29 okt-23 kl 11:29 »
Kanske en onödig fråga för jag skulle ju kunna testa själv, men vad har ni för erfarenhet av det? Om det inte är honung med stark smak som till ex ljunghonung. Jag köpte rätt mycket honung bara för vänskaps skull men jag tycker inte att den är något vidare god att äta som den är. Därför vill jag använda den till något. Passar det med honung istället för sirap i pepparkaksdeg? I filmjölksbröd med bikarbonat?

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Ersätta sirap med honung
« Svar #1 skrivet: 29 okt-23 kl 12:30 »
Jag har bytt ut det vanliga strösockret i kanelbulledegen mot honung. Gick hur bra som helst. Tänk bara på att honung är sötare än vanligt socker samt att det innehåller vätska.
Brödet blev väldigt saftigt och gott men torkar ut snabbare än vanliga bullar med socker som nästan kan bli kladdigare när de åldras. Men honungsbullarna höll minst lika länge om än mer smuliga mot slutet.

Det finns ju typ av gaffelkakor som görs med honung så varför inte pepparkakor?

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Ersätta sirap med honung
« Svar #2 skrivet: 29 okt-23 kl 13:33 »
När jag har haft gott om honung, har jag med bra resultat använt den istället för sirap eller strösocker i vanliga bakmaskins-råglimpor. Alltså sådant bröd som inte ska vara särskilt sött utan där sockertillsatsen mest ska fungera som jästnäring.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 3 användare
Anders Flix, Tur-Johan, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser