Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110082 gånger)

Jonnab

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #160 skrivet: 08 nov-18 kl 22:22 »
På IC står det:
T 222
U2010B
04911-01

Så da er det vel den du har funnet datablad på? Er ikke så flink med elektronikk og feilsøking, men har lyst til å få dette til å virke. Skal søke på jord (pin 10) mot pin 16 og 11. Noen fler jeg bør undersøke?

Hvis jeg lodder av den grønne motstanden, kan jeg måle med et vanlig multimeter for å se om den er i orden? 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #161 skrivet: 09 nov-18 kl 10:44 »
Du behöver nog inte ens löda bort det gröna motståndet för att ohmmäta det.

Jonnab

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #162 skrivet: 09 nov-18 kl 19:19 »
Målte den grøne motstanden og fikk litt varierende verdier, men fra 0,1 til 0,4 ohm. Virker vel rett? Alle de andre motstandene ser også ut til å gi fornuftige verdier.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #163 skrivet: 09 nov-18 kl 21:35 »
Ja,det verkar rimligt. När det är så lågohmiga motstånd som några tiondels ohm, så är det ju svårt att skilja dess resistans från övergångsmotstånd i testsladdar mm.

Mikael Wigge

  • Inlägg: 9
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #164 skrivet: 10 dec-18 kl 21:29 »
Hej!
Jag har en gammal Electrolux N10 som jag fått ärva av min farmor.
När jag skulle baka i helgen så började den gå ojämnt och  det luktade bränt så jag slog av maskinen, har nu plockat isär den och hittat ett motstånd (men tänkte byta båda) som är trasig och 2 stycken rektangulära kondingar 0,15uF och 0,047uF står det på dom som är spruckna.
Någon som vet vad dom heter och vart man kan köpa dessa komponenter och kanske även med vilket artikelnummer

Micke

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #165 skrivet: 10 dec-18 kl 22:02 »
Köp X2-godkända kondensatorer (sådana som egentligen är till för radioavstörning). Kolla t ex https://www.elfa.se/sv/passiva-komponenter/kondensatorer/avstoerningskondensatorer/x2-kondensatorer/c/cat-DNAV_PL_03020502 , välj kondensatorer som inte bara har rätt värde utan även rätt mått (framför allt samma avstånd mellan benen, "raster" på Elfa-språk, så de passar direkt på kretskortet.

Mikael Wigge

  • Inlägg: 9
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #166 skrivet: 10 dec-18 kl 22:31 »
Köp X2-godkända kondensatorer (sådana som egentligen är till för radioavstörning). Kolla t ex https://www.elfa.se/sv/passiva-komponenter/kondensatorer/avstoerningskondensatorer/x2-kondensatorer/c/cat-DNAV_PL_03020502 , välj kondensatorer som inte bara har rätt värde utan även rätt mått (framför allt samma avstånd mellan benen, "raster" på Elfa-språk, så de passar direkt på kretskortet.


Så här ser det lilla kretskortet ut....
Hittade inget just direkt från länken som jag ser kan passa!
Får mäta i morrn och se om jag hittar något!

Micke


Postat med Alternativ.nu´s app

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #167 skrivet: 11 dec-18 kl 09:05 »
Ser ut som RIFA kondensatorer, sådana bytte jag i svetsen några månader sen.

Kanske det är dessa du behöver:

47nf (0,047uf) https://www.elfa.se/sv/x2-kondensator-47-nf-275-vac-kemet-pme271m547mr30/p/16564637

150nf (0,15uf) https://www.elfa.se/sv/x2-kondensator-150-nf-275-vac-kemet-pme271m615kr30/p/16564702

Bäst att kontrollmäta avstånden förstås och jämföra med vad som står i beskrivningarna.

Mikael Wigge

  • Inlägg: 9
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #168 skrivet: 11 dec-18 kl 18:12 »
Ser ut som RIFA kondensatorer, sådana bytte jag i svetsen några månader sen.

Kanske det är dessa du behöver:

47nf (0,047uf) https://www.elfa.se/sv/x2-kondensator-47-nf-275-vac-kemet-pme271m547mr30/p/16564637

150nf (0,15uf) https://www.elfa.se/sv/x2-kondensator-150-nf-275-vac-kemet-pme271m615kr30/p/16564702

Bäst att kontrollmäta avstånden förstås och jämföra med vad som står i beskrivningarna.


Dom ser ju väldigt lika ut men jag ska mäta och jämföra!
Vet någon vad det ska vara för watt på motstånden som sitter där? Jag tror att resistansen ska vara 4,7kohm och 470ohm!

Micke


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #169 skrivet: 11 dec-18 kl 20:27 »
Skulle tro att det är 0,5 eller 1 W motstånd. Sätt dit moderna 1 W metallfilmsmotstånd så blir det säkert bra.

Mikael Wigge

  • Inlägg: 9
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #170 skrivet: 12 dec-18 kl 18:34 »
Skulle tro att det är 0,5 eller 1 W motstånd. Sätt dit moderna 1 W metallfilmsmotstånd så blir det säkert bra.

 
Tack, nu är det beställt!
Bara att vänta och testa!



Postat med Alternativ.nu´s app

Erling Leonsson

  • Inlägg: 1
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #171 skrivet: 30 dec-18 kl 18:27 »
Hej!

Jag är ledsen om jag stavar som en kratta, jag är inte svensk :)
Min mamma har en N10 som hon är mycket glad för, så hon har bett mig om att kolla på den då den uppför sig lite märkligt, och så hittade jag denne forum och det verkar som om ni har koll på allt så jag frågar er!
Saken är att hastigheterne A och B, då händer ingenting, maskinen startar inte eller något alls.
Vid C till D då kan jag få den till att köra, men endast i "början" då vridknappen liksom startar maskinen upp, så snart jag kommer till M läget stannar den igen, och ingenting händer.
Finns det något jag kann göra?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #172 skrivet: 30 dec-18 kl 20:25 »
Antagligen är potentiometern innanför vredet raspig eller utsliten (precis som volymkontrollen kan bli i en gammal radio). Byt den om du får tag i en liknande, annars kan du se om det går att plocka isär den och t ex böja glidkontakten så den får bättre tryck mot kolbanan eller går mot ett oslitet ställe på den.
Har du tur kan det hjälpa att bara göra rent och smörja.

Mikael Wigge

  • Inlägg: 9
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #173 skrivet: 08 jan-19 kl 21:10 »

Tack, nu är det beställt!
Bara att vänta och testa!



Postat med Alternativ.nu´s app


Jag har haft fullt upp med att baka bröd   Så jag har glömt att tacka för hjälpen! Maskinen sitter nu ihop och funkar som den ska så tack än en gång för tipsen
Micke


Postat med Alternativ.nu´s app

Leif Nilsson

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #174 skrivet: 13 jan-19 kl 13:27 »
Köp X2-godkända kondensatorer (sådana som egentligen är till för radioavstörning). Kolla t ex https://www.elfa.se/sv/passiva-komponenter/kondensatorer/avstoerningskondensatorer/x2-kondensatorer/c/cat-DNAV_PL_03020502 , välj kondensatorer som inte bara har rätt värde utan även rätt mått (framför allt samma avstånd mellan benen, "raster" på Elfa-språk, så de passar direkt på kretskortet.

Hejsan.

Beställde nya kondensatorer till en Assistent som inte startar längre. Dom gamla var måttligt spruckna. Problemet är att jag råkade beställa 150nF istället för 220nF, det verkar skilja beroende på årsmodell.

Vad händer om man byter ut den nuvarande 220nF mot en 150? Är det någon idé, eller är det bara att beställa en med rätt värde direkt?

Tack på förhand!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #175 skrivet: 13 jan-19 kl 14:27 »
Förmodligen kommer det att fungera bra ändå. Vad som möjligen kan hända är att reglerområdet för fartreglaget flyttar sig - antingen kanske man inte får riktigt full fart på motorn när man drar upp på max, eller också går den lite fortare än det var tänkt när man drar ner till min.

Leif Nilsson

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #176 skrivet: 13 jan-19 kl 14:50 »
Förmodligen kommer det att fungera bra ändå. Vad som möjligen kan hända är att reglerområdet för fartreglaget flyttar sig - antingen kanske man inte får riktigt full fart på motorn när man drar upp på max, eller också går den lite fortare än det var tänkt när man drar ner till min.

Hej och tack för det snabba svaret. Då kan det vara värt att testa i felsökningssyfte, sen om varvtalet blir fel så går det ju alltid att sätta i en 220 för att korrigera det. Det var mest om man kunde förstöra något mer om man testar. Jag har bytt den lilla kondensatorn utan någon skillnad, maskinen är helt död. Har kollat alla enklare grejer (mikrobrytare, timervred, potentiometer) och börjar få det kämpigt med felsökningen nu. Om man vill kontrollera störningskondensatorn, räcker det med att ansluta nätspänning och se att man får 230V på "andra sidan"? Jag har två svarta kablar som kommer in från nätsidan, och sen två gula så går vidare ut från den.

Jag mätte triacen precis också, fick cirka 140 ohm mellan benen, och runt 5-7 Mohm mellan valfritt ben och "jord". Jag mätte direkt på den utan att löda loss den.

Jag ska byta ut den stora kondensatorn nu, får se om man har tur...

Leif Nilsson

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #177 skrivet: 13 jan-19 kl 15:20 »
Hej och tack för det snabba svaret. Då kan det vara värt att testa i felsökningssyfte, sen om varvtalet blir fel så går det ju alltid att sätta i en 220 för att korrigera det. Det var mest om man kunde förstöra något mer om man testar. Jag har bytt den lilla kondensatorn utan någon skillnad, maskinen är helt död. Har kollat alla enklare grejer (mikrobrytare, timervred, potentiometer) och börjar få det kämpigt med felsökningen nu. Om man vill kontrollera störningskondensatorn, räcker det med att ansluta nätspänning och se att man får 230V på "andra sidan"? Jag har två svarta kablar som kommer in från nätsidan, och sen två gula så går vidare ut från den.

Jag mätte triacen precis också, fick cirka 140 ohm mellan benen, och runt 5-7 Mohm mellan valfritt ben och "jord". Jag mätte direkt på den utan att löda loss den.

Jag ska byta ut den stora kondensatorn nu, får se om man har tur...


Ingen skillnad efter bytet av kondensatorn.

Det hade varit bra att koppla ur störningskondensatorn i felsökningssyfte, men jag är osäker på hur det ska göras riktigt. Är det så enkelt att jag kan klippa alla fyra ledare, och sätta ihop den ena svarta med valfri gul, och den andra svarta med kvarvarande gul?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #178 skrivet: 13 jan-19 kl 22:04 »
Enklast är väl att ohmmäta och kolla att du har lågohmig förbindelse mellan den ena gula och den ena svarta, samt mellan den andra gula och den andra svarta.

Kolla också om du får fram spänning från kretskortet till motorn.

Rasmusj

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #179 skrivet: 24 jan-19 kl 20:11 »
Kom precis över en N23 för ett riktigt bra pris, men jag tycker den ”rasslar” lite, eller hur man nu ska förklara det. Mina föräldrars maskin som är från -87 ger inte ifrån sig något mekaniskt ljud på samma sätt. Är detta något man kan åtgärda tro? Det verkar även som att skålen gungar lite från sida till sida när den körs.

Spelade in den, kanske bättre så.  OBS Högt ljud  i videon.

https://youtu.be/hc44wqe7-ok


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 7 användare (2 dolda)
ärt, xaelanar, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser