Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  isolera borrhålet för värme  (läst 907 gånger)

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
isolera borrhålet för värme
« skrivet: 16 okt-20 kl 12:48 »
har funderat på att isolera toppen på borrhålet till min borrade vattenbrunn. Tanken är att inloppsvattnet skall få en högre temp innan det kommer in till vedpannan. Gör det här någon skillnad tror ni eller är jag ute och cyklar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: isolera borrhålet för värme
« Svar #1 skrivet: 16 okt-20 kl 16:52 »
Gör inte mycket skillnad, men frysrisken minskar, vilket kan vara nog så viktigt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: isolera borrhålet för värme
« Svar #2 skrivet: 17 okt-20 kl 17:04 »
har funderat på att isolera toppen på borrhålet till min borrade vattenbrunn. Tanken är att inloppsvattnet skall få en högre temp innan det kommer in till vedpannan. Gör det här någon skillnad tror ni eller är jag ute och cyklar?
Det vattnet ligger väl ändå på frostfritt? Sedan har du väl någon slags hydrofor där vattnet "mellanlagras"/är trycksatt? Tror hellre att du ska ha någon slags värmeväxlare som du förvärmer varmvattnet i innan pannan. Men du skulle nog behöva rita upp systemet och skriva vad du har för grejer om du ska få bra hjälp. Och varför du vill förvärma vattnet. Hur väl du än Isolerar borrhålet tror jag du har svårt att tjäna mer än någon enstaka grad.
« Senast ändrad: 17 okt-20 kl 20:11 av Landet »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: isolera borrhålet för värme
« Svar #3 skrivet: 17 okt-20 kl 19:13 »
Av hygieniska skäl så bör ju vattnet - åtminstone det som ska användas utan uppvärmning - hållas så kallt som möjligt, för att minska risken för tillväxt av bakterier mm i hydrofor/hydropress och ledningar.

 

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
SV: isolera borrhålet för värme
« Svar #4 skrivet: 19 okt-20 kl 13:30 »
jo själva tanken med det är att ta tillvara på gratis energi. har en uv bakterie dödare kopplad till vattnet idag dock inte i drift just nu så bakterie problemet bör inte finnas. tack för svar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser