Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar dör en efter en  (läst 1842 gånger)

docydry

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Kycklingar dör en efter en
« skrivet: 10 maj-20 kl 00:31 »
Undrar om någon kan ha en klok tanke om vad som kan vara på gång här, vi har haft problem med kycklingar som dör en efter en, från två olika kullar.

Några av våra hönor har sedan flera år ruvat fram flera kullar med kycklingar från olika ägg (egna samt köpta från olika håll), och har tagit väl hand om kycklingarna, som mått bra och växt fint. Förra året ruvade de fram en kull med köpta dvärgkochin-ägg. 8 kycklingar kläcktes fram men efter nån dag började de dö och inom en vecka hade alla dött. Vi hittade dem vid olika tider på dygnet inne i hönshuset utan synliga skador. Nån av kycklingarna såg jag slö och stapplig några timmar innan den dog men de andra verkade må bra fram tills de dog. Vatten och mat (startfoder) hade de förstås hela tiden. Uppfödaren hittade jag här på forumet, nån jag inte kände, som trodde att hönorna hade trampat ihjäl dem, vilket dock inte stämmer med att en kyckling är slö och vinglig ett tag innan den dör.

Efter det har hönorna framgångsrikt förra året ruvat en annan kull kycklingar som alla överlevde efter kläckning. Nu har de ruvat igen och de fick därför ett gäng ägg från vår granne, som har Hedemora-höns från samma uppfödare som vi själva köpte våra första höns från (både våra, grannens och uppfödarens djur är till synes friska, utan några sjukdomar). Sju kycklingar kläcktes fram 28/4 och de mådde bra första veckan. 5/5 började vi dock hitta döda kycklingar i hönshuset igen, och det har fortsatt med 1-2 dagars mellanrum. En såg jag vara slö och stapplig 7/5, och jag tyckte nog att den tog sig lite efter att jag hade lyft fram den till vattenbehållaren och låtit den dricka. Några timmar senare var den dock ändå död.

Nu har vi bara två kvar, och de var pigga och skuttade omkring tidigare idag. I kväll var den ena slö och orkade inte resa sig. Alla kycklingarna har verkat vara pigga, skuttat omkring, ätit, ända tills vi hittat dem döda, men två har jag alltså sett slöa innan de dog. De har inte haft några skador vad jag kan se, och hönorna har verkat ta väl hand om dem och låtit dem krypa in under dem som de ska. Alla vuxna hönor verkar må bra (vi har ingen tupp). De döda kycklingarna har vi hittat både under hönorna där de legat över natten, och på andra platser inne i hönshuset. Ingen kyckling har gått utanför hönshuset än.

Nån som har nån idé om vad som kan vara på gång? Att hönorna skulle trampa ihjäl kycklingarna en efter en låter lite orimligt, speciellt som åtminstone några av dem inte verkar ha dött ögonblickligen utan verkar ha blivit slöa några timmar. Startfoder och friskt vatten finns för både hönor och kycklingar, de har gott om plats i hönshuset (>1 m2 per höna), golvet är täckt med easyströ som hålls torr och som byttes precis innan kläckningen.

Kan vi ha någon sjukdom i flocken som tar död på kycklingarna men som de vuxna hönorna är resistenta emot? Lite för tidigt för coccidos? Någon kletig eller blodig avföring har vi inte sett, och kycklingarna verkar rena (även i rumpan) både som levande och när de varit döda. Men kletig avföring såg jag nog för några år sedan i någon kycklingkull, som dock klarade sig allihop om jag inte minns fel. Coccidos har man i vilket fall ofta i flocken, om jag förstått rätt? Marek är det väl för tidigt för i alla fall?

Tankar emottages tacksamt! Nästa kull tänker jag hur som helst att vi kläcker i maskin och håller ifrån flocken de första två månaderna, så eliminerar vi ihjälptrampning och smitta som orsaker i alla fall.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kycklingar dör en efter en
« Svar #1 skrivet: 10 maj-20 kl 06:37 »
Röda hönskvalstret? Det gömmer sig i springor och kryper fram för att suga blod och sedan försvinna igen. Kycklingen har inte mycket blod.

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Kycklingar dör en efter en
« Svar #2 skrivet: 10 maj-20 kl 17:37 »
Nu vet jag inte vad easyströ är för något men jag vet när man strör med spån så kan kycklingarna äta av det och då dör de i regel. Börjar en kyckling äta så följer resten efter. Har alltid haft enbart grus som underlag till kycklingar. Sedan är tanken på någon sorts ohyra där. Röda hönskvalster som Karlsdotter säger dödar snabbt en kyckling. Du kan inte försöka flytta mamma höna och kycklingarna till ett annat utrymme? Man får försöka att vara en detektiv när det gäller kycklingar. Sjukdom tror jag inte på utan det är säkert deras miljö eftersom du har upplevt detta förut. Hur är vattenkvaliten? Jag ger alltid lite vitaminer i vattnet till kycklingar. Försök ge lite gräslök om det nu skulle vara magen. Lycka till och uppdatera gärna

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Kycklingar dör en efter en
« Svar #3 skrivet: 11 maj-20 kl 12:09 »
Skulle kunna vara coccidios. Väldigt smittsamt och kan tx växa till sig fort i drickvattnet. Rengöra vattenkärlet mycket noga och byta vatten ofta när det finns småttingar och inte ha vattnet stående varmt (tx inte under värmelampa om en sån finns).

docydry

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Kycklingar dör en efter en
« Svar #4 skrivet: 21 maj-20 kl 13:42 »
Tack för era svar! Den slöa kycklingen var också död morgonen efter,Den sista kycklingen har, nästan konstigt nog, har klarat sig och mår bra. Fortfarande osäker på vad orsaken har varit.

(Easyströ är ren klippt halm)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser