Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gruppbetäckning  (läst 5718 gånger)

leifhh

  • Gäst
Re:gruppbetäckning
« Svar #20 skrivet: 11 apr-06 kl 08:44 »
sannolikheten att 10 tackor bara skulle få tacklamm är ganska liten, om man räknar på ett vanligt genomsnitt med 1,8 lamm per tacka. Om varje tacka får 1,8 lamm blir det 18 lammtotalt på 10 tackor, med en normal könsfördelning borde de bli 9 bagglamm

Om det nu vore så bra... Än så länge så har könsföredelningen varit 2 tacklamm och 8 bagglamm.... Den ena grannen har fått 5 bagglamm och 2 tacklamm, den andra grannen 7 bagglamm (kan ha missat en tacka hos den grannen). Min tredje fårgranne har inte fått några lamm ännu, men om det skall bli en normalfördelning utslaget på alla djur så kanske de bara får tacklamm. Å andra sidan så kan man inte räkna riktigt så, det är ju 50% chans för varje enskilt lamm....

Fördelen är väl som någon tröstade mig med att jag kan frossa i panerad lammtestikel till hösten  :)

En andra fördel skulle kunna vara att det finns många baggar som kan få möjlighet att betäcka i höst.... Jag plockar ju individer till slakt en och en allt efter behov så det kommer att gå flera bagglamm med tackorna ganska långt in på hösten....
« Senast ändrad: 11 apr-06 kl 08:48 av leifhh »

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:gruppbetäckning
« Svar #21 skrivet: 11 apr-06 kl 08:55 »
Ska du använda dina egna bagglamm till tackorna...
Inte bekymrad för inaveln ?

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:gruppbetäckning
« Svar #22 skrivet: 11 apr-06 kl 11:31 »
 Nej då Ulric :) Men det är bara så att vissa ämnen känns så förtvivlat "känsliga" i våra kretsar.... Aveln är ett och en ev. förtjänst på sina Lantrasdjur är en annan.... Det finns så förutfattade meningar om hur andra gör och tänker och vad resultatet skulle bli.
 Nu glider jag från ämnet... :-[
 Räkna gärna och tala om vad du får för resultat och under tiden:Tänk högt ;D
                  Mvh
               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

leifhh

  • Gäst
Re:gruppbetäckning
« Svar #23 skrivet: 11 apr-06 kl 12:56 »
Ska du använda dina egna bagglamm till tackorna...
Inte bekymrad för inaveln ?

Misstänkter att frågan var riktad till mig... Nej jag är inte speciellt orolig för inavel i min flock än på ett tag. Flocken har plockats ihop under det senaste året och tackorna kommer från tre olika håll. Två olika baggar ligger bakom de lamm jag har nu. Djuren kommer från olika raser så det genetiska urvalet är stort.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:gruppbetäckning
« Svar #24 skrivet: 11 apr-06 kl 16:51 »
vid grupp betäckning är det ju så att baggarna får kämpa sig till att komma upp i rang... då är det ju så att ev dåliga horn anlag gör att baggen inte kan hävda sig...

utan det är de piggaste och mest kapabla som blir far till lammen,
Och man måste ju ha en större flock för att det skall fungera...

Själv är jag så oerhört intresserad av härstamningar så jag använder olika baggar till mina tackor... i olika hagar..


Som sagt jag vill bara tala om att det finns en möjlighet att använda gruppbetäckning och vill man diskutera detta så finns det flockar där man har bedrivit denna avelsmetod sedan 1995.. men man har med jämna mellan rum hämtat ny bagge från urpsrungsflocken...
Hör av er till mig så kan jag förmedla tel om ni vill ha fakta hur det har gått bland allmogefåren...

Det finns även en bok man kan läsa om detta att bevara små populationer- En föreningemedlem har disputerat i ämnet...




Annars är de ju bara att ta undan den med trånga horn tex och lägga honom på grillen i slutet av somaren...så är problemet löst..

Mvh
Lollo
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser