Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad  (läst 2710 gånger)

@nn

  • Inlägg: 100
    • Hönsmammann
HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« skrivet: 17 sep-09 kl 09:32 »
 :'( Är så himla ledsen och orolig och vet inte vad jag ska göra.

Våran ledartupp som styr med både pondus och tålamod råkade i bråk med en av de andra tupparna och det gick jättefort så jag hann inte riktigt se vad det var som hände. Det bara small till och rätt som det var så var Sot-Bertil skadad, först kunde han inte röra sig och jag trodde han var död!!!! Efter ett tag så linkade han undan till ett par buskar och sedan så lyfte jag in honom till en egen avdelning där vi har vår ruvhöna.

Nu ligger han där inne och verkar ha kvicknat till en aning för jag var in och gav han lite extra godsaker och då åt han direkt. Men han verkar ha svårt med balansen och ser vinglig ut och sedan så haltar han. Först så hade han blod på näbben och jag var rädd att den skulle vara bruten eller så men nu var blodet borta så det kanse var blod från den andra tuppen?

Vet inte riktigt hur jag ska handskas med detta?

Han är en så fin tupp, både vaksam, sträng när det behövs och mild när det behövs. Flocken brukar vara väldigt lugn och harmonisk men sedan det här så är alla i uppror och den "nya" ledaren Sören är en riktig bråkmakare som springer runt och gal i högan sky när han inte bråkar med de andra tupparna, hönorna är nog lite rädda för de har hoppat upp i sitt träd.

Fasen vad mycket sorgligheter det kan vara med höns då, man blir så fäst vid dem att allt sådant här känns som en smärre katastrof.  :(
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #1 skrivet: 17 sep-09 kl 09:59 »
Jag tror att det bästa du kan göra är att låta honom ha lugn och ro (som det ser ut som han har nu). Han kanske fick någon smäll i skallen så han blev lite snurrig?  ???

Jag tror att han kommer att ta igen sig, bara han får lite tid på sig. =) Min dv kochintupp fick för sig att han skulle mucka med min faverollekorsning... Det var över rätt fort. Wall-E (dv kochinen) flög säkert en och en halv meter nästan när Hidkei (faverollekorsningen som väger ca 5kg) fick in en fullträff med sina stora kraftiga ben.  :-\

Wall-E var väldigt deppig resten av dagen (han tycker ju att han är starkast och bäst annars så får han spö!! Sådant går ju inte att acceptera  ::)), satt och hängde med en stor fet blåtira och svullen haklapp. Men han var lika lad dagen efter igen när han kom ut och såg att Hideki inte gick löst på gården. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

@nn

  • Inlägg: 100
    • Hönsmammann
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #2 skrivet: 17 sep-09 kl 10:34 »

Jag tror att det bästa du kan göra är att låta honom ha lugn och ro (som det ser ut som han har nu). Han kanske fick någon smäll i skallen så han blev lite snurrig?  ???

Jag tror att han kommer att ta igen sig, bara han får lite tid på sig. =) Min dv kochintupp fick för sig att han skulle mucka med min faverollekorsning... Det var över rätt fort. Wall-E (dv kochinen) flög säkert en och en halv meter nästan när Hidkei (faverollekorsningen som väger ca 5kg) fick in en fullträff med sina stora kraftiga ben.  :-\

Wall-E var väldigt deppig resten av dagen (han tycker ju att han är starkast och bäst annars så får han spö!! Sådant går ju inte att acceptera  ::)), satt och hängde med en stor fet blåtira och svullen haklapp. Men han var lika lad dagen efter igen när han kom ut och såg att Hideki inte gick löst på gården. :P

Tack för att du svarade.

Jag hoppas att du har rätt i att han repar sig igen. Men om han nu blir bra så är jag orolig över att Sören (den andra tuppen) tagit över ledarskapet och det vill jag inte för han är en översittare i mina ögon och skapar bara en massa oreda. Han verkar mer upptagen av att bestämma för bestämmandets skull än att vakta flocken.

Jag vet inte om han fått någon smäll i huvudet men han verkar ha något slags problem med benen i alla fall och så står han och vinglar en aning. Har inte sett några sår, så om han har något sår är det nog inte så stort.

Det är flera personer som sagt till oss att "man kan inte ha flera tuppar ihop för de dödar varandra" och jag har sagt att det går hur bra som helst men nu känns det som om de får vatten på kvarnen.

Jag hoppas att Sot-Bertil kan gå in och bli ledare igen.
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #3 skrivet: 17 sep-09 kl 11:20 »
Ta bort de andra tupparna från flåcken så när han är frisk ska få hönorna för sig själv
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #4 skrivet: 17 sep-09 kl 11:34 »
Du har helt rätt i att man visst kan ha flera tuppar ihop. Har aldrig varit med om att en tupp dödat en annan.
Vi har i våran stora flock 11-12 tuppar gåendes ihop, frid och fröjd. Ca var annat år kan det dock på våren uppstå bråk och ibland kan en tupp få ordentligt med spö... Står alldeles blodig och hängig. Men vad man en gör så ska man INTE ta undan honom från flocken. De har slagits om en rangplats och om man tar bort förloraren som kanske sjunkit en nivår eller fler kan man ställa till mycket värre... DVS: han blir aldrig välkommen in i flocken igen.

Så jag gör så att jag ser till att den skadade får mat och vatten i det hörn som de ofta brukar sitta och gömma sig i ca 1 vecka efter förlusten. Sedan när han repat sig är det lugnt i flocken igen. Han kan komma fram utan att behöva vara rädd för att bli jagad eller få spö... Och han får nöja sig med några lägre ranghönor. Om jag däremot hade tagit undan honom och låtit honom repa sig utanför flocken för att sedan släppa in honom igen skulle det resultera i att han inte bara fått 1 tupp (den som han slogs med förut) efter sig utan ALLA andra tuppar efter sig... De har ju nämligen hunnit ordna om sig i flocken efter att han försvann = hans rangplats ledig. Och DÅ kan det bli riktiga problem som faktiskt KAN leda till hans död.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #5 skrivet: 17 sep-09 kl 12:27 »
New hampshire är en jävla ras på att döda varandra. jag hade 2 tuppar som det var ett stängsel imellan. den yngsta ( 1 år) flög in till den andra som var (3 år ) och dödade den gammla. den gammla hade 1 höna hos sig och den yngsta 2 hönor hos sig.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Ä
« Svar #6 skrivet: 17 sep-09 kl 12:32 »
Jag ska aldrig skaffa new hampshire.  ::) . Men tror det beror på linjer också + att om tupparna växer upp med varandra blir det en helt annan sak än att två vuxna obekantade tuppar kommer ihop. :p . Eller vad säger andra med NH? Är de mördarmaskiner? ;d
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

@nn

  • Inlägg: 100
    • Hönsmammann
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #7 skrivet: 17 sep-09 kl 12:37 »
Ta bort de andra tupparna från flåcken så när han är frisk ska få hönorna för sig själv

Du menar tillfälligt antar jag?

När Sot-Bertil förhoppningsvis blivit frisk och han ska in i gruppen igen att jag då ser till så att han är ensam inne med hönorna en stund?

Om jag förstått rätt så är det ett jättebra råd. Tack!
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

@nn

  • Inlägg: 100
    • Hönsmammann
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #8 skrivet: 17 sep-09 kl 12:43 »
Du har helt rätt i att man visst kan ha flera tuppar ihop. Har aldrig varit med om att en tupp dödat en annan.
Vi har i våran stora flock 11-12 tuppar gåendes ihop, frid och fröjd. Ca var annat år kan det dock på våren uppstå bråk och ibland kan en tupp få ordentligt med spö... Står alldeles blodig och hängig. Men vad man en gör så ska man INTE ta undan honom från flocken. De har slagits om en rangplats och om man tar bort förloraren som kanske sjunkit en nivår eller fler kan man ställa till mycket värre... DVS: han blir aldrig välkommen in i flocken igen.

Så jag gör så att jag ser till att den skadade får mat och vatten i det hörn som de ofta brukar sitta och gömma sig i ca 1 vecka efter förlusten. Sedan när han repat sig är det lugnt i flocken igen. Han kan komma fram utan att behöva vara rädd för att bli jagad eller få spö... Och han får nöja sig med några lägre ranghönor. Om jag däremot hade tagit undan honom och låtit honom repa sig utanför flocken för att sedan släppa in honom igen skulle det resultera i att han inte bara fått 1 tupp (den som han slogs med förut) efter sig utan ALLA andra tuppar efter sig... De har ju nämligen hunnit ordna om sig i flocken efter att han försvann = hans rangplats ledig. Och DÅ kan det bli riktiga problem som faktiskt KAN leda till hans död.

Alltså nu blir jag ordentligt orrolig :o :o :o för nu har jag då kanske ställt till det så att de andra dödar Sot-Bertil?

Jag har ju gjort iordning en egen liten avdelning i hönshuset med kompostgaller till vår ruvhöna och nu så inhyste jag ju även S-B där för jag var orolig för att Sören skulle ge sig på honom igen och då skulle han inte kunna försvara sig eftersom han är skadad.

Skulle jag inte gjort det? Kanske istället skulle ha placerat honom i ett annat hörn bara utan galler? Är det för sent nu att flytta på honom, blir det ändå så att han nu är lovligt byte?

Hjälp, vad har jag gjort :'(
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #9 skrivet: 17 sep-09 kl 13:09 »
blir det ändå så att han nu är lovligt byte?

att tuppar (och hönor) utmanar varandra i rangordningen är något naturligt bland dem... om en tupp vill upp i rangordningen så utmanar han den som är snäppet högre, ibland är det bara psykologi och kroppsspråk, ibland blir det lite våldsamt... skiljer det sig mycket i deras fysiska egenskaper så brukar ett sådant slagsmål bli kort (och inte speciellt hårt)... den svagare tuppen inser snabbt att det inte är någon ide... vissa tuppar fattar inte att de är fysiskt underlägsna (typ precis som många taxar tror att de är jättestor hundar :) ) eller om de är jämnstarka och envisa så kommer det att bli ett riktigt slagsmål...

är inte Sot-Bertil stark nog så hade han ändå förlorat sin plats i rangordningen... är han stark nog så kommer han att ta tillbaks sin plats även om han tappat den...

alla tuppar är alltid ett "lovligt byte" för de andra tupparna... rent historiskt så vill givetvis flocken att den starkaste tuppen ska leda den, han ska försvara den och det blir [sannolikt] starka och bra kycklingar när han är pappan.. en flock prioriterar oftast inte alls samma saker som vi människor prioriterar när det gäller vem som är lämplig ledare :)




Du menar tillfälligt antar jag?

nu skriver du inte hur många höns du har och hur många tuppar du har så det är svårt att avgöra... bråkmakare Sören kanske är ett riktigt praktexemplar som du tänker avla på, men är han inte det så skulle jag låta honom få en "date" med yxan

@nn

  • Inlägg: 100
    • Hönsmammann
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #10 skrivet: 17 sep-09 kl 13:19 »
att tuppar (och hönor) utmanar varandra i rangordningen är något naturligt bland dem... om en tupp vill upp i rangordningen så utmanar han den som är snäppet högre, ibland är det bara psykologi och kroppsspråk, ibland blir det lite våldsamt... skiljer det sig mycket i deras fysiska egenskaper så brukar ett sådant slagsmål bli kort (och inte speciellt hårt)... den svagare tuppen inser snabbt att det inte är någon ide... vissa tuppar fattar inte att de är fysiskt underlägsna (typ precis som många taxar tror att de är jättestor hundar :) ) eller om de är jämnstarka och envisa så kommer det att bli ett riktigt slagsmål...

är inte Sot-Bertil stark nog så hade han ändå förlorat sin plats i rangordningen... är han stark nog så kommer han att ta tillbaks sin plats även om han tappat den...

alla tuppar är alltid ett "lovligt byte" för de andra tupparna... rent historiskt så vill givetvis flocken att den starkaste tuppen ska leda den, han ska försvara den och det blir [sannolikt] starka och bra kycklingar när han är pappan.. en flock prioriterar oftast inte alls samma saker som vi människor prioriterar när det gäller vem som är lämplig ledare :)


nu skriver du inte hur många höns du har och hur många tuppar du har så det är svårt att avgöra... bråkmakare Sören kanske är ett riktigt praktexemplar som du tänker avla på, men är han inte det så skulle jag låta honom få en "date" med yxan
klokt svar!
Jag förstår absolut att det är naturligt med maktskifte och att hönerna går efter andra kriterier än vad jag gör  :) men bråkmakaren Sören skapar en väldig oro i flocken och då anser jag att han inte är en bra ledare. Fast å andra sidan så är mina kunskaper om höns begränsade så jag lär mig hela tiden och tar tacksamt emot fakta.  ;)

Vi har 5 tuppar och 14 hönor och de har växt upp med varandra som flock.

Sören är väldigt fin utseendemässigt men annars är han lite spattig så något avelsmaterial är han då inte så mina funderingar går ju åt yxhållet...

Sören kanske är en jättebra ledare utan att jag fattar det?! ???
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #11 skrivet: 17 sep-09 kl 13:29 »
Sören kanske är en jättebra ledare utan att jag fattar det?! ???

i naturen, dvs en grupp höns som lever lösa i djungeln, så hade han säkert varit det :)

men nu har ju vi människor "lyxen" att kunna välja vilka tuppar som får överleva på andra kriterier än rangordningen... för att välja vilka tuppar som får överleva är ett beslut man nästan alltid måste ta varje höst... de flesta vill ha kycklingar, hälften av kycklingarna blir tuppar, i en hönsflock räcker det med, i runda slängar, 10-15% tuppar... alltså finns det alltid ett överskott på tuppar

bråkmakaren Sören skapar en väldig oro i flocken

14 höns, personligen skulle jag nöja mig med två tuppar... Sören är en av dem jag skulle göra mig av med (och eftersom han är en bråkmakare skulle jag inte försöka sälja/ge bort honom)

@nn

  • Inlägg: 100
    • Hönsmammann
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #12 skrivet: 17 sep-09 kl 13:37 »

14 höns, personligen skulle jag nöja mig med två tuppar... Sören är en av dem jag skulle göra mig av med (och eftersom han är en bråkmakare skulle jag inte försöka sälja/ge bort honom)

Jo, grejen är ju den att vi köpte hela flocken och då var de så många tuppar men det har gått jättebra ända tills nu då. Sen så var/är tanken att vi ska skaffa fler hönor och då tyckte jag att det inte gjorde något om de var lite många tuppar ett tag för att det blir propotionerligt i slutändan.

Nä, sälja eller ge bort Sören skulle jag inte göra, i så fall blir han hundmat.

Det är så bra att ha det här forumet där man kan få tips och råd när man inga har själv.
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #13 skrivet: 17 sep-09 kl 14:06 »
Ja det menar jag
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #14 skrivet: 18 sep-09 kl 20:18 »
De egenskaper som jag villl ha hos en tupp är att han är lugn och trygg och skapar ordning bland hönsen. En del tuppar klarar inte det utan förblir "omogna". En stressad och hattig tupp har inget bra inflytande i hönsflocken. Själv har jag i en flock tre tuppar på 20 hönor och det går utmärkt men då är också ledartuppen väldigt karismatisk trots att han är mindre än de andra två som är stora Brahmakorsningar. 5 tuppar på 14 hönor är nog tyvärr lite mycket när tupparna växt till sig. Minst 5 hönor per skalle behöver dom nog ha för att hålla någotsånär sams. Det är inte ovanligt att flera tuppar som hållit sams helt plötsligt ska göra upp, då blir det upp till hönsägaren vem man ska prioritera.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

@nn

  • Inlägg: 100
    • Hönsmammann
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #15 skrivet: 18 sep-09 kl 22:01 »
De egenskaper som jag villl ha hos en tupp är att han är lugn och trygg och skapar ordning bland hönsen. En del tuppar klarar inte det utan förblir "omogna". En stressad och hattig tupp har inget bra inflytande i hönsflocken. Själv har jag i en flock tre tuppar på 20 hönor och det går utmärkt men då är också ledartuppen väldigt karismatisk trots att han är mindre än de andra två som är stora Brahmakorsningar. 5 tuppar på 14 hönor är nog tyvärr lite mycket när tupparna växt till sig. Minst 5 hönor per skalle behöver dom nog ha för att hålla någotsånär sams. Det är inte ovanligt att flera tuppar som hållit sams helt plötsligt ska göra upp, då blir det upp till hönsägaren vem man ska prioritera.

Jag tänker också som så att det är viktigt med en lugn och stabil typ som ska leda flocken.

Vi nackade Sören igår och flocken har återgått till sin normala lugna stil. Skönt!! Våran hund blev extra glad för hon har många portioner goda middagar framför sig.

Alla tupparna är fullvuxna förutom en som är äldre tonåring ungefär  :) så det är inga slynglar och de har växt upp ihop. 

Ja, nu är det gjort i alla fall och jag hoppas att allt blir bra. Våra tuppar som är kvar nu är också väldigt karismatiska och de är sådana sköna typer så jag vill inte nacka någon fler om jag inte måste. Sen så hopas jag på kycklingar till våren och då blir ju förhoppningsvis antalet hönor bättre propotionerat.

Ja, hugaligen, det har varit turbulenta dagar här hemma.
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

hnsmamman

  • Inlägg: 4
    • -
SV: HJÄÄÄLP Våran finaste tupp är skadad
« Svar #16 skrivet: 11 okt-09 kl 09:49 »
Jag ska aldrig skaffa new hampshire.  ::) . Men tror det beror på linjer också + att om tupparna växer upp med varandra blir det en helt annan sak än att två vuxna obekantade tuppar kommer ihop. :p . Eller vad säger andra med NH? Är de mördarmaskiner? ;d

Jag har fyra new hampshire tupppar som går tillsammans. De är uppfödda tillsammans och absolut inga mördar-maskiner.... En mycket trelig ras med fina ägg....
Testa igen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser