Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frö från havtorn ?  (läst 8253 gånger)

greenroomer

  • Inlägg: 37
  • Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
Frö från havtorn ?
« skrivet: 14 dec-11 kl 18:00 »
Har någon provat att ta frön från havtorn ? Funkar det med havtorn som varit djupfrysta ?
Eventuellt har detta diskuterats tidigare ?
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Frö från havtorn ?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-11 kl 18:25 »
Det ska inte vara något problem. Men havtorn är ju tvåkönade, så man måste så många för att vara säker på att få tillräckligt många både han- och honplantor. Havtorn frösår sig ju i naturen, och är härdiga här. Frön förvaras ofta i fryser för att få lång hållbarhet.

Så så du på. Jag skulle prova att så i kallbänk på hösten, eller stratifiera på annat sätt. Vet inte detta säkert, men har en känsla av att havtorn kan vara en av dem som gror bäst med stratifiering.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Frö från havtorn ?
« Svar #2 skrivet: 14 dec-11 kl 19:00 »
Vresiga och bångstyriga de där förbenade havtornen. Förökar sig genom att rötterna ränner iväg men BARA i fel riktning. Har försökt täppa igen luckor i häcken men uppgrävda vildskott vill inte ta sig. Däremot är snart hela asfalterade gatan en enda havtornsplantering.

Många frön gror inte om de inte frusits först. Tror nog det är så med havtorn också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Frö från havtorn ?
« Svar #3 skrivet: 14 dec-11 kl 19:11 »
Det jag fått lära mig är att det mest (endast?) är honplantorna som skjuter rotskott. Så har man massor av havtorn men inga bär, så beror det nog på att hanplantorna dött och honplantorna spridit sig över hela ytan.¨


Havtorn är taggiga, det är en anledning till att man använt dem i häckar och för att stänga inne djur. Kan även användas till att stänga tjuvar ute, skulle vilja se den tjuv som tar sig igenom en tät uppväxt havtornshäck  ;)  ;D  ;D .
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Frö från havtorn ?
« Svar #4 skrivet: 14 dec-11 kl 19:18 »
Det jag fått lära mig är att det mest (endast?) är honplantorna som skjuter rotskott. Så har man massor av havtorn men inga bär, så beror det nog på att hanplantorna dött och honplantorna spridit sig över hela ytan.¨

Har aldrig tänkt på det, här brukar va gott om bär. :)

Havtorn är taggiga, det är en anledning till att man använt dem i häckar och för att stänga inne djur. Kan även användas till att stänga tjuvar ute, skulle vilja se den tjuv som tar sig igenom en tät uppväxt havtornshäck  ;)  ;D  ;D .

Jo det var som rådjurstängsel det var tänkt från början. Fungerar garanterat som tjyvahägn också >:D men då får jag förlänga lite här&där och envisas med att täta till.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

greenroomer

  • Inlägg: 37
  • Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
SV: Frö från havtorn ?
« Svar #5 skrivet: 16 dec-11 kl 15:07 »
Tack för alla svar!
Man borde nu då så/plantera tillräckligt många för att vara säker på att få både hane och hona.

Sannolikheten torde vara 50 % hona / hane per frö.
Om jag planterar t.ex. 5 st så är sannolikheten att det råkar bli samma sort 0.5 ^ 5 = 3.1 % eller omsvängt med 97 % sannolikhet får jag olika sorter. Det är tillräckligt för mig.
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Frö från havtorn ?
« Svar #6 skrivet: 16 dec-11 kl 16:13 »
Tack för alla svar!
Man borde nu då så/plantera tillräckligt många för att vara säker på att få både hane och hona.

Sannolikheten torde vara 50 % hona / hane per frö.
Om jag planterar t.ex. 5 st så är sannolikheten att det råkar bli samma sort 0.5 ^ 5 = 3.1 % eller omsvängt med 97 % sannolikhet får jag olika sorter. Det är tillräckligt för mig.

Men du får ju ha dem ett bra tag innan du kan könsbestämma dem, och då tar ju en del plats.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frö från havtorn ?
« Svar #7 skrivet: 16 dec-11 kl 19:30 »
Tack för alla svar!
Man borde nu då så/plantera tillräckligt många för att vara säker på att få både hane och hona.

Sannolikheten torde vara 50 % hona / hane per frö.
Om jag planterar t.ex. 5 st så är sannolikheten att det råkar bli samma sort 0.5 ^ 5 = 3.1 % eller omsvängt med 97 % sannolikhet får jag olika sorter. Det är tillräckligt för mig.

Nej den är faktiskt dubbelt så stor. Sannolikheten för enbart hanplantor är 0.5^5=3% och sannolikheten för enbart honplantor är lika stor den. Totalt 6% för samma kön på alla plantorna.
Dessutom har du en sannolikhet på 5*0.5^5=16% för endast en honplanta och resten hanplantor, vilket väl inte är så bra.
Och en sannolikhet på (5*4/2)*(0.5^5)=31% för två honplantor och tre hanplantor, vilket kanske är sisådär (med reservation för att jag inte kan särskilt mycket om havtorn).
Redan med 6 plantor har du betydligt bättre chans. De nämnda sannolikhetenra sjunker nämligen till 3% (för enbart ett kön), 9% (för enbart en honplanta) resp 23% (för två honplantor).

 

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Frö från havtorn ?
« Svar #8 skrivet: 16 dec-11 kl 22:13 »
.....å så kan man ha 5 honplantor per hanplanta........  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lördag

  • Inlägg: 23
SV: Frö från havtorn ?
« Svar #9 skrivet: 16 dec-11 kl 23:02 »
Jag har sått havtorn från frysta bär i våras. Det gick bra :) , har nu några små plantor!

Men jag vet ju inte om det är både han- och honplantor... Det blir till att vänta och se...

Men den som väntar på något gott...  ;) Spännande blir det i alla fall!  :D

greenroomer

  • Inlägg: 37
  • Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
SV: Frö från havtorn ?
« Svar #10 skrivet: 17 dec-11 kl 15:22 »
Citera
Totalt 6% för samma kön på alla plantorna.

Jovisst, så är det. Tack för sannolikhetsutredningen, det var roligt att få friska upp minnet lite.

Citera
Jag har sått havtorn från frysta bär i våras. Det gick bra

Intressant! Hur mycket hann de växa under en sommar ? Eventuellt något speciellt att beakta ? Bör plantorna vara utomhus under vintern ?

Citera
Vresiga och bångstyriga de där förbenade havtornen. Förökar sig genom att rötterna ränner iväg men BARA i fel riktning.

Det låter som en värdig motståndare...

Jag funderar att plantera havtornsplantorna längs en åkerkant (på skogssidan). Sydläge, torrt och stenigt. Månne det kan finnas nån framtid för plantorna där? Det gör ingenting att de sprider sig vidare i skogen eller naturen, ju mera de sprider sig desto bättre (=mera havtornsbär). Risken är väl närmast att de sprider sig in på åkern men tror inte det är nåt större problem eftersom åkern brukas.



Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Frö från havtorn ?
« Svar #11 skrivet: 17 dec-11 kl 15:55 »
Jag har fått för mig att de helst sprider sig mot söder. Helst mot söder och ut i asfalten, en meter eller två. Definitivt håller de sig inte i raden där de får härja fritt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 4 användare
Manimals90, peterm, ärt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser