Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis inomhus?  (läst 3515 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
Potatis inomhus?
« skrivet: 30 mar-20 kl 21:29 »
Jag vill minnas att vi odlade potatis inomhus när jag gick på dagis. Typ i en banankartong klädd med en svart sopsäck. Minns jag rätt? Kan man odla potatis helt inomhus utan växtbelysning eller nånting?
« Senast ändrad: 30 mar-20 kl 21:37 av LimJans »

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Potatis inomhus?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-20 kl 22:19 »
Kanske om du ställer i ett stort söderfönster

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Potatis inomhus?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-20 kl 06:19 »
Förra året den här tiden så kastade jag några potatisar i murarhinkar och ställde dom i växthuset. Var minus grader nästan varje natt i början.
Köpe potatis. Jäklar vad med potatis det blev i dom hinkarna till midsommar.
Så står dom vid fönster, flyttas efter solen på golvet eller nåt så bör det bli kalas.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

utothne

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Potatis inomhus?
« Svar #3 skrivet: 17 sep-20 kl 12:44 »
Funderade med på det med potatis inomhus.
Borde väl funka med en odlingslampa med timer om man inte har stora fönster?
potatis året runt kanske?
Kör ni med sättpotatis eller vanlig ifrån affären?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Potatis inomhus?
« Svar #4 skrivet: 17 sep-20 kl 13:19 »
Funderade med på det med potatis inomhus.
Borde väl funka med en odlingslampa med timer om man inte har stora fönster?
potatis året runt kanske?
Kör ni med sättpotatis eller vanlig ifrån affären?

Kolla efter dom med gröna fläckar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Potatis inomhus?
« Svar #5 skrivet: 17 sep-20 kl 15:21 »
jag odlar lövverket till sötpotatis-växter i öst-fönstret. kanske inte är så unikt men jag bor iaf i källarvåningen så det är små fönster och dåligt med ljus. blir nästan alltid flera dm långa delar, som jag försöker lära mig hur jag ska få dem att rota sig även det inomhus. lyckats en gång hittills.

Tur-Johan

  • Inlägg: 322
  • Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
SV: Potatis inomhus?
« Svar #6 skrivet: 15 nov-23 kl 08:29 »
Hej alla!
Jag ville bara förmedla något jag läste som är intressant om just att odla potatis inomhus. Man hade lyckats få ut nästan 100 kg potatis av en planta genom att skörda underifrån alltefter som plantan växte. Potatisen växer uppåt, varje ny utväxt som skapar en potatis är ovanför föregående potatis. så man skördade underifrån och lät plantan fortsätta växa. Det gjorde man då med hjälp av bildäck som man staplade på varandra. När det va dags att skörda så tog man bort understa däcket och fick med sig potatisar. sen slängde man upp det däcket på stapel och i med ny näring och jord kring blasten som fortsatte växa.
Jag har inte testat och jag vet inget mer, men tyckte det kan väcka en fin ide hur man skulle kunna utnyttja en potatis. Om man känner sig vilja testa.
Många skulle va fega om dom bara våga.

Jontemannen

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Potatis inomhus?
« Svar #7 skrivet: 18 feb-24 kl 20:43 »
Tjenare. Jag älskar att odla inomhus, det är väldigt underskattat om du har solläge för det. Gör det i hink för enkelhetens skull. Finns massa bra guider på nätet och youtube videos.

Här har du några exempel:
https://www.utomhusguiden.se/odla/odla-potatis-i-hink/

https://www.youtube.com/watch?v=hM6xZWzlXOQ&t

Kör hårt
Jonte

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Potatis inomhus?
« Svar #8 skrivet: 19 feb-24 kl 09:04 »
I den här boken finns många svar Spoczynska, Joy O. I. (författare)
Odla kryddväxter och grönsaker inomhus

Men potatis har en stark biologisk klocka och växer utifrån årstid mer än belysning. Den går bra att odla inomhus om det är samma tid som den går att odla utomhus.

Det där med att lägga upp bildäck efter bildäck och fylla på jord långt upp efter stjälkar och blad har visat sig vara en stor bluff. Det var något trädgårdsprogram som testade och plantorna dog när de inte fick stå i ljus och frisk luft. Potatisskörden som ändå blev var små och få inget som liknade ytube videorna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser