Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  upp och ner på elstängsel.  (läst 3383 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
upp och ner på elstängsel.
« skrivet: 27 maj-13 kl 22:12 »
Jag har lånat till mig ett gammalt elstängselaggregat. Ermi Typ KYA 12 står det backeliten. På vardera sidan om lådan finns en anslutningsskruv men ingen märkning av jord och matning till stängslet. På ena sidan sitter en gulgrönisolerad 1.5m2 kabel, men det kan ju betyda ungefär vad som helst.  Gör det något om man polvänder det?

Och: borde man vara orolig för säkerheten på ett gammalt aggregat? Det är S-märkt, men jag hittar inget om ström och energi.

undrar en nyfiket en okunnig nybörjare.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: upp och ner på elstängsel.
« Svar #1 skrivet: 27 maj-13 kl 22:22 »
Det låter som en sån där gammal stängselapparat som egentligen är tillverkad av LM Ericsson. Visst sitter det två gasurladdningsrör under ett avlångt glas upptill på kåpan?

Jag skulle inte rekommendera att man använder en sådan "skarpt" idag även om den händelsevis skulle fungera.

Gasurladdningsrören (ser ut som stora glimlampor med E14-sockel) har begränsad livslängd och användbara sådana går knappast att få tag på numera. Den stora laddkondensatorn är en papperskondensator kapslad i en plåtlåda, den drar åt sig fukt och förstör sig själv med tiden. Dessutom finns det en s k selenlikriktare som inte brukar vara så frisk efter många år.

Även när en sådan stängselapparat fungerar som den ska, så är den mycket klen med dagens mått mätt, utenergin är enligt mätningar som jag gjorde en gång i tiden i bästa fall några tiondels J, alltså ungefär som de allra svagaste och strömsnålaste batteridrivna moderna stängselapparaterna. Nästa gång jag är hemma lite längre tid i sträck (kring nationaldagen) kan jag nog leta fram mätanteckningarna om de är av intresse.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: upp och ner på elstängsel.
« Svar #2 skrivet: 27 maj-13 kl 22:36 »
Jag har inte öppnat kåpan men ser inte till några gasurladdningsrör eller avlånga glasrutor.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: upp och ner på elstängsel.
« Svar #3 skrivet: 28 maj-13 kl 07:24 »
Skulle du kunna ordna en bild på den?

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: upp och ner på elstängsel.
« Svar #5 skrivet: 28 maj-13 kl 18:58 »
Så här ser den ut.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: upp och ner på elstängsel.
« Svar #6 skrivet: 28 maj-13 kl 21:26 »
Den ser modernare ut än de apparater med "KYA" i beteckningen som jag har sett tidigare. Laddkondensatorn ser rätt liten ut så jag tror att även den här knappast kan ha mer än 0,5 J laddenergi, men i övrigt verkar den vara "modernt" byggd med tyristor osv.

Om det inte finns någon märkning som talar om vad som är stängsel- eller jordklämma så spelar det nog ingen större roll. De flesta stängselapparater brukar vara kopplade så de ger positiv puls på stängslet men det finns en del märken som gör tvärt om (bl a Gallagher).

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: upp och ner på elstängsel.
« Svar #7 skrivet: 28 maj-13 kl 22:32 »
Tack för svaren - jag testar med det här. Det är bara två grisar och max något hundratal meter tråd så det borde inte vara så känsligt.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: upp och ner på elstängsel.
« Svar #8 skrivet: 28 jun-13 kl 10:54 »
En liten uppföljning! Det slutade med att vi skaffade ett kraftigare aggregat (5J ungefär). Grisarna verkade tycka att stötarna från det gamla var lite obekväma och ibland flyttade dom faktiskt på sig när dom kom emot tråden. Nu har dom lite mer respekt och det känns tryggt.

Bengt Svensson

  • Inlägg: 2
SV: upp och ner på elstängsel.
« Svar #9 skrivet: 28 okt-19 kl 08:22 »
Den svarta på bilden har jag med stor sannolikhet byggt. Det råkade bli en liten serie med röda glimlampor, normalt var det klara glimlampor. Det var egentligen fel, men hade ingen praktisk betydelse. Jag byggde alla med röda glimlampor🙂.
Ingen fara att använda den.
Glimlampan och kondensatorn och några motstånd ingår i svängningskretsen som triggar tyristorns gate (styrelektroden)
Inte så många komponenter i den.
Selenlikriktare hade den inte.
Funkar den inte är det troligast att glimlampan har gett upp.
Glimlampan har en viktig funktion för att svängningskretsen ska arbeta.
Den laddar ur kondensatorn
Uppladdningstiden sker via ett annat motstånd.
Motstånden är mycket högohmiga och kan med tiden få ökad resistans eller avbrott, det är också ett förekommande fel.

« Senast ändrad: 28 okt-19 kl 08:33 av Bengt Svensson »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser