Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta ogarvat fårskinn?  (läst 4896 gånger)

Nadhanika

  • Inlägg: 8
  • Berest permakulturtös som älskar jordiga fingrar.
    • Södermanland
    • Jag driver ett unikt bevarandeprojekt på Nya Guinea.
Tvätta ogarvat fårskinn?
« skrivet: 13 sep-04 kl 17:40 »
Har en ogarvat, torkat råhudskinn av spelsau-får som jag var med om slaktningen och fick behålla pälsen som jag torkade i ställning...

Men - ska nog inte garva den förrän i vår men den luktar inte himla gott och undrar om man kan tvätta den på något vis?

Det är oxå lite flugägg i den som dött, då det torkade ut då skinnet torkade ganska snabbt... alltså är äggen i pälsen, inte i huden...

Finns det nåt bra sätt att bli av med äggen och odören eller är det bara att stoppa i garvbad helt enkelt?
(har försökt borsta men det är svårt och håren kan ju väl lossna från den torkade huden?)

Har kollat i Lotta Rahmes bok men hittade inte den informationen.. eller missade jag den totalt?

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Tvätta ogarvat fårskinn?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-04 kl 10:42 »
Visst det går att tvätta om lukten är så stark att du känner det behövs, vatten och handdiskmedel fungerar bra, absolut inte för varmt, under 30 grader. Problemet är att du måste få hårsidan torr ganska fort, bäst är om du kan centrifugera fällen.
 
Något speciellt skäl till att du skall garva i vår, börjar du arbeta på skinnet är det alltid bäst att göra klart.

Du är säker på att det är skiten i fällen som luktar och inte själva huden?

 

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Tvätta ogarvat fårskinn?
« Svar #2 skrivet: 14 sep-04 kl 21:02 »
Har du skrapat bort köttrester och hinnor? Om inte är nog risken stor att det är huden som luktar och då är det nog bara att kasta. Har förruttnelsen börjat så kommer huden bara att spricka för dej när du börjar att mjukgöra den efter garvningen. Tyvärr :(.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Corax

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser