Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110079 gånger)

Leif Nilsson

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #180 skrivet: 17 feb-19 kl 11:55 »


Enklast är väl att ohmmäta och kolla att du har lågohmig förbindelse mellan den ena gula och den ena svarta, samt mellan den andra gula och den andra svarta.

Kolla också om du får fram spänning från kretskortet till motorn.

Hej igen.

Jag mätte kondensatorn, och fick oändlig resistans mellan ena ingående och båda utgående, men på den andra ingående fick jag oändligt mot ena men lågomigt motstånd mot den andra, så kondensatorn blev huvudmisstänkt.

Tog bort kondensatorn helt och slog ihop gul med svart + gul med svart och nu går maskinen igen.

Stort tack för hjälpen!

En följdfråga bara; kondensatorns uppgift är enbart radiostörningsskydd? Den har ingen personsäkerhets-funktion? Man blir ju lite orolig när den sitter ihop med godset, att man skapar en potentiell risk med att ta bort kondensatorn, fast det snarare är tvärt om i det här fallet.

Jag antar att den sitter i godset för att skapa någon form av faraday-bur som isolerar radiostörningar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #181 skrivet: 17 feb-19 kl 14:09 »
Ja, på sätt och vis. Det där störningsskyddet innehåller förmodligen tre kondensatorer - en mellan ledarna, och två som ligger från var sin ledare till jord. Eventuellt finns det också några spolar inbyggda. Läser man den finstilta texten och ev schema på den så brukar det framgå där. Syftet med kondensatorn mellan ledarna är att motorn inte ska kunna sprida ledningsbundna störningar ut på elnätet, och syftet med de andra två är att inte motorstommen ska kunna fungera som "antenn" och sprida störningar direkt ut i luften.

mossan32

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #182 skrivet: 01 jun-19 kl 17:49 »
Hej!
Är ny medlem här, och har en gammal Electrolux N10.
Den har tyvärr ett sprucket vred till timern/motorn som gör att vredet bara snurrar fritt på axlen, och därför så går varken motorn eller timern... Tänkte bara fråga om någon här vet var/om det går att få tag på ett sådant vred? Hade ju varit tråkigt annars...
Mvh

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #183 skrivet: 01 jun-19 kl 21:25 »
Vred som passar på axeln men som kanske inte ser ut på exakt rätt sätt, kan man hitta på skrotade spisar. Så ett besök på närmaste återvinningsstation kan ge utdelning.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #184 skrivet: 01 jun-19 kl 21:44 »
Jag har samma problem på min. har skaffat en stump 35mm rostfritt axelstål som skall svarvas till ett nytt vred med en ingängad stoppskruv som låser mot flatsidan på axeln.
Grannen med svarven råkade ut för en enorm stormfällning i sin skog i januari och därför har vredet inte blivit svarvat ännu.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

mossan32

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #185 skrivet: 03 jun-19 kl 11:03 »
Tack för tipset!
Jag var nere och plockade ett vred från vår gammla spis som bara står i källaren, va lite annat fäste, men det fungerade i alla fall hjälpligt!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #186 skrivet: 22 aug-19 kl 09:27 »
Någon som vet när N21or är tillverkade, gissar 70 talet kanske. Kollar på en sån för 200kr, renoveringsobjekt (brustet bälte och botten av degrullaren sliten).

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #187 skrivet: 22 aug-19 kl 10:27 »
Skulle nog snarare tro på 80-talet.  70-talsmodellerna hade mer utstående vred, och från ungefär 1973 och fram till början av 80-talet föreskrev ju modet för hushållsprylar att det skulle vara starka, mörka färger på plastdelarna.
Det finns säkert datumstämplar på en del elektronikkomponenter i varvtalsregleringen som går att utnyttja för datering.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #188 skrivet: 23 aug-19 kl 12:37 »
Jo det är väl 80 tal, nu har jag köpt den iallafall. Ska bli ett intressant projekt.


 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #189 skrivet: 23 aug-19 kl 15:56 »
Nice  :) ! Fick du med fler redskap, eller är det bara degskrapan och rullen?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #190 skrivet: 26 aug-19 kl 09:59 »
Det var bara det som syns i bilden. Jag har också en Kenwood maskin som jag kan göra andra grejer med.

Jag är dock inte nöjd med Kenwoodens degknådande, jag tror Assistenten blir bättre för just brödbakning.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #191 skrivet: 27 aug-19 kl 07:11 »
Fick hem den igår, den ser ut som på bilden. Det blir ny degrullare och även en ny skrapare. Jag märker även att kraftöverföringsuttaget verkar vara sönder. Stödarmen som rullare och skraparen monteras på ser ut att vara lite ärgad, är den aluminum?

Vet inte om det är oanvändbart eller ej sådär eller om jag kan reparera det. Har ju inga tillbehör ändå.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #192 skrivet: 27 aug-19 kl 09:01 »
Armen är i varje fall pressgjuten, vet ej om det är aluminium eller någon zinkbaserad legering. Har en minnesbild av att en lös arm känns tyngre än den borde ha gjort om den hade varit av aluminium.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #193 skrivet: 27 aug-19 kl 09:25 »
Ska se hur det går att polera upp armen och vad som funkar bäst.

Jag har också köpt väteperxoidkräm 12% (hårblekning) och ska bleka plastdelarna för att få de vita plastdelarna helt vita. Har också en gammal tysk brödskivare jag fick gratis för flera år sen som kan blekas också.

P.S.
Kanske skraparen kan räddas om jag kan bleka den, den ser dock ganska böjd ut, som en banan, dom ska väl vara ganska raka.

Också, vilka priser på drivremmen! 40 euro! För ett 300x25mm bälte, sådant kan jag köpa mycket billigare annanstans, t.ex.
https://www.bearingsrus.co.uk/belts/flat-belt/h0300-25
« Senast ändrad: 27 aug-19 kl 10:07 av DennisCA »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #194 skrivet: 29 aug-19 kl 05:40 »
Börjat plocka isär assistenten




Polerade upp några delar, tyvärr går det inte att få bort skaftet som degrullen sitter på så jag skulle slippa åt bättre dit.


Polerade också upp skålen


Den startar utan problem men tror jag ska byta den här kondensatorn på ren princip.


Kraftuttaget som är sönder

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #195 skrivet: 29 aug-19 kl 10:43 »
Jag är benägen att hålla med om behovet av kondensatorbyte. Är det en "trebent" kondensator, dvs en X-kondensator och två Y-kondensatorer i samma enhet?

Kretskortet verkar i alla fall fritt från tvivelaktiga komponenter. Möjligen kan det vara bra att avsyna lödsidan och bättra på ev lödningar som är på väg att spricka upp (vid triacen, effektmotstånd, ev tunga komponenter osv).

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #196 skrivet: 29 aug-19 kl 10:58 »
Jo jag har letat efter specifikationerna på nätet och hittade dom nyss, jag ser inte toppen så.

Specifikationerna är 0.1uF X2 och 2x4700pF Y, det bör vara 100 nF och 2 x 4,7 nF

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #197 skrivet: 29 aug-19 kl 13:13 »
Blev en ny RIFA typ av kondensator. Jag sökte och sökte men verkade inte som det finns annat än RIFA för denna typ av kondensator.

https://www.ebay.com/itm/142927288701

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #198 skrivet: 29 aug-19 kl 14:23 »
Jag tror RIFA (eller som de numera heter, Kemet) är ganska ensamma om att ha gjort såna där kombinationskondensatorer i fyrkantig kapsling. Andra tillverkare gör dem ofta som en cylindrisk plastburk med kablar eller flatstift i ena änden.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #199 skrivet: 31 aug-19 kl 11:19 »
Fortsatte plocka isär assistenten idag. Jag noterar att den övre delen av maskinen är inte plast utan något gjutgods av något slag, så det kommer jag inte att kunna bleka som plastdelarna. Jag kommer förmodligen att sprayfärga den, jag kommer köra på en 2k lack. Finska färgtillverkaren Maston har 2k sprayburkar som står sig i åratal.
https://www.maston.fi/sv/forsta-sidan/produkter/sprayfarger/2k-two-spray

Jag undrar också varför dom inte jordade maskinen, den använder ett ojordad propp, och den här kondensatorn ska visst kopplas till jord. Den del som ska kopplas till jord är kopplad till skalet.




Kretskortet ser ut att va i bra skick


Verifierar det är rätt ersättningskondensator jag beställt, och det är det:


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser