Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solrosor.  (läst 626 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Solrosor.
« skrivet: 06 apr-19 kl 17:45 »
Man borde väl kunna så solrosor nu? Jag tyckte de tog sig dåligt förra året. Kanske var det lite väl torrt den sommaren. Någon som provat att så de där mega-stora solrosfröna som står på utländska hyllan i mataffärer? Måste bli jätteblommor av dem.


Ska jag så direkt i jorden eller i en låda ock sen placera ut? Dum fråga men man kan ju alltid få ett intressant svar..

  • Gäst
SV: Solrosor.
« Svar #1 skrivet: 07 apr-19 kl 10:15 »
Okey, jag satte i en lång blomlåda så länge. Det är lite svårt att välja bra planteringsställen ute. Kirskålen har piggnat till ordentligt nu. Jag borde ligga på alla 4 ock rensa. Jag har limmat ihop 2 knä plattor för att spara knäna.


Jag såg att Kjell & Co hade elektrisk ogräsvärmare som blir ca: 600 grader varm. De har en film om det på sin hemsida ( som jag inte hunnit kolla)  Ogräsvärmaren kostar 399 kr.

Men inte tar väl en sådan livet av Kirskål? den bränner väl bara topp-bladen?  jag får kolla på den filmen sen. Ska man döda kirskål ska det nog till elektricitet. Man skulle kunna undra om det funkar med bilbatteri ock plus ock minus klämma på bladen? Eller någon form av pinne man kopplar sladdarna till. Typ grisfösare. Jag har lust att göra en test.

För övrigt köpte jag mer solrosor på Lidl. Bra pris där. 3 olika påsar. varav en var dvärgsorter.
« Senast ändrad: 07 apr-19 kl 21:56 av Fixasjälvkille »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 2 användare (1 dolda)
krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser