Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal höns utan tupp?  (läst 965 gånger)

Jempan

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Antal höns utan tupp?
« skrivet: 27 feb-19 kl 20:37 »
Hej!

Vi är i färd att skaffa höns men får inte ha tupp pga grannar. Men hur många höns kan man ha utan tupp? Finns det något ungefärligt maxantal för hur många hönor det kan vara i flocken utan tupp men samtidigt må bra?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Antal höns utan tupp?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-19 kl 21:01 »
Jag gissar på 5, så att dom kan skapa mindre grupper när dom ska reda ut vem som bestämmer.

Får själv inte ha grannar, då jag har tupp.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Antal höns utan tupp?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-19 kl 21:49 »
Har troligen inte någon större betydelse med antalet, det funkar ju hos de större producenterna utan någon tupp

Om de mår bra eller inte beror mer på hur de har det i övrigt än avsaknaden av tupp.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Antal höns utan tupp?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-19 kl 23:43 »
Höns har svårt att komma ihåg rangordningen om flocken är för stor, kommer inte ihåg antalet, men det rör sig i storleksordningen 15 stycken.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Antal höns utan tupp?
« Svar #4 skrivet: 28 feb-19 kl 07:01 »
Det är som i människoflocken, hen klarar sig bäst utan tupp

bränn

  • Inlägg: 17
  • Mälardalen
    • Södermanland
SV: Antal höns utan tupp?
« Svar #5 skrivet: 28 feb-19 kl 07:46 »
det finns lokalt regler i varje kommun fråga kommunen det gjorde jag trots att jag bor på "landet". annars gäller 1 djurenhet sen blandar sig myndigheter i vilken byggnad, registrering, gödselhantering mm du har och annat tjafs. höns klarar sig nog väldigt bra utan tupp bara att kolla på människor.....jag har ett 30tal höns med ett par tuppar kom ihåg att det blir gödsel också...jordbruksverket har alla regler, lite mildare regler för "hushålls höns".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, lövås

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser