Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hemgjord filmjölk som separerar  (läst 1956 gånger)

andreas_

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
Hemgjord filmjölk som separerar
« skrivet: 21 jan-19 kl 17:57 »
Hej!

Jag satte två satser filmjölk, en på a-fil, och en på fjällfil. Jag värmde mjölken till runt 40 grader, lät den svalna, och la sedan i några matskedar utav varje filmjölk, i två olika kärl.

Efter en dag hade fjällfilmjölken börjat se lite "kornig" ut, så jag rörde om den. A-filmjölken var fortfarande för lös. Jag lät dom stå ute i en dag till. Nu var a-filmjölken bra, smakade fil. Men fjällfilmjölken hade fortsatt separera. Jag lät den stå i kylen i ett par dagar, och nu hällde jag av vasslen. Kvar var en tjock klump, lite tjockare än färskost.

Jag smakade, det smakade syrligt och gott, som filmjölk. Men jag undrar vad det är för något jag har gjort egentligen :) Farsan har pratat om "filbunken" hans mamma brukade göra, den var tjock så man fick skära skivor i den. Kan det vara nåt sånt jag har råkat få till? Har fjällfilen så annorlunda bakteriekultur att resultatet kan variera så mycket från a-filen? Och det ska väl inte va farligt att äta tänker jag?

Tack tack!

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hemgjord filmjölk som separerar
« Svar #1 skrivet: 21 jan-19 kl 21:03 »

andreas_

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
SV: Hemgjord filmjölk som separerar
« Svar #2 skrivet: 22 jan-19 kl 17:51 »
Tack för den länken! Ja, jag gjorde en ny sats igår på högre värme, och den blev tjockare än min första a-fil sats. Men jag förstår fortfarande inte riktigt varför fjällfilen separerade som den gjorde. Men det är riktigt gott på knäckebrödet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 3 användare
eremit1, ärt, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser