Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggt nytt hus.  (läst 860 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Byggt nytt hus.
« skrivet: 22 dec-18 kl 08:23 »
Jag vill bygga en ny enplanskåk men det vill inte min sambo.
Tänkt mig en kåk på ca 120-130 kvadrat.
Någon som byggt något liknade själv i lösvirke och har koll på vad det hamnar på i pris.
Kanske skall förtydliga att det är jag som skall bygga. Inte någon firma medan jag går omkring och skryter att jag bygger en egen kåk.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Byggt nytt hus.
« Svar #1 skrivet: 22 dec-18 kl 11:47 »
 När verkstadens kändes trång byggde jag till ca 2 x 100 m2 två plan, torpargrund. Där hade stått en loge innan så ok med myndigheter inget bygglov. 10 år senare hade jag jobb o verkstaden användes inte så mycket. Det tillbyggda byggdes då om till boende. Torpargrunden blev välisolerad betong platta med delvis golvvärme, murstock o kökspanna, två badrum, kök, två sovrum.
 Drog rör till element o panna med självcirkulation själv. Hade en gubbe från pensionärs.. till hjälp. framför allt med puts o murning klinkers.
5 år tog det att bygga om. Vad i kronor det blev kan jag inte säga men i princip var allt material återvunnet. Köksinredning hemma byggt, vitvaror från blocket o liknande. Nu 21/2 år i boendet finns ingen skuld till bank el liknande så det känns ju bra.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Byggt nytt hus.
« Svar #2 skrivet: 22 dec-18 kl 12:23 »
1 miljon slutar det på. ;)
Vill du ha mer detaljerat så får vi nog ha lite mer info.
Varför vill inte din sambo samma sak. Vilka byggprojekt har du gjort tidigare.
Vad har du i verktygsväg.
Vilken standard vill du ha i huset.. mm
« Senast ändrad: 22 dec-18 kl 13:43 av Alexn72 »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Byggt nytt hus.
« Svar #3 skrivet: 22 dec-18 kl 21:30 »
1 miljon slutar det på. ;)
Vill du ha mer detaljerat så får vi nog ha lite mer info.
Varför vill inte din sambo samma sak. Vilka byggprojekt har du gjort tidigare.
Vad har du i verktygsväg.
Vilken standard vill du ha i huset.. mm
just nu är det en tanke i huvudet. Vi har precis renoverat en bondgård klart som vi sålde i torsdags. Det skall inte lyxas utan normal standard med Ikea kök och plastmattor på väggar och golv i badrum. Tegeltak och rödfärg på väggarna. Har , Bobcat, 1,5 ton minigrävare, traktor, 7ton tippkärra, Haki byggställning flera kap och girsågar, son som är elektriker mm. Så kunskap och maskiner finns.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser