Kolla elschema för bilen. På VW av den generationen brukar elkylfläkten kunna gå även då tändningen är avstängd, och den styrs av en termokontakt som troligen sitter någonstans i den "kalla" änden av kylaren. Om fläkten går hela tiden trots att motorn är kall, så är det vanliga felet att termokontakten har gått sönder. Observera att de där termokontakterna finns i olika utföranden med olika omslagstemperatur, en del har en tvåstegsfunktion för fläktar med två hastigheter. Kolla detaljnumret på den gamla termokontakten (brukar vara instansat på nyckelgreppet) för att få rätt sort när du skaffar en ny. Och tänk på att kylvätskan rinner ut när man skruvar loss den.
Beträffande det andra problemet så är det med all säkerhet glapp i tändningslåset. Det hör till på tyska 80-talsbilar (samt Volvo 740) att det ska bytas minst en gång under bilens livslängd. Skjut inte upp bytet, för ett sånt där glapp kan leda till varmgång och i värsta fall brand. Lämpligt att lyfta av en batterikabelsko när du lämnar bilen, så länge det gamla tändningslåset sitter kvar.
Om du ska ha kvar bilen länge så är ett tips att koppla in mellanreläer för hel- och halvljus (det går åt tre reläer för att klara även halvljusautomatiken om det är en bil som är svensksåld från början), så håller både tändningslås och ljusomkopplare längre, du får också bättre lyse pga mindre spänningsfall.
Studera elschemat för att avgöra hur inkopplingen ska göras, och se till att du har ett elschema där den fabriksmonterade halvljusautomatiken finns med (det duger alltså inte med ett schema ur en utländsk gördetsjälvhandbok).