Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av däck  (läst 6149 gånger)

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
Byte av däck
« skrivet: 25 okt-18 kl 23:32 »
Hej, dags för byte till vinterdäck.
Äger en V70 som har rätt tunga däck och helst ska man hålla fast däcket med två händer och dra in bultarna med en tredje. Det finns som inget att hänga fast däcket på. Jag trodde att det fanns nån typ av pinne som man kunde skruva in i ett av hålen och sen hänga upp hjulet på men när jag sökt runt så har jag inte hittat nåt, har jag bara drömt om detta eller finns det? Kanska dags att starta egen tillverkning och patent?



Postat med Alternativ.nu´s app

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Byte av däck
« Svar #1 skrivet: 26 okt-18 kl 05:24 »
leta rätt på en vanlig metallstång eller tom en trärundstav som passar i skruvhålet. Stoppa in det i översta hålet så håller den däcket uppe tills du fått i första hjulbulten. tror knappast det finns någon marknad för en så enkel lösning.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byte av däck
« Svar #2 skrivet: 26 okt-18 kl 07:00 »
Några årsmodeller av Volvo 700-serie hade små hål (ca 8 mm) mitt emellan hjulbulthålen i fälgarna, och en pigg som stack ut från varje hjulnav som man kunde trä upp fälgen på.

En annan möjlighet om man vill göra en styrpinne för fälgen är att ta en kasserad hjulbult med rätt gänga (gärna en lång sådan avsedd för någon obskyr piratlättmetallfälg), kapa bort skallen från den och såga ev en skruvskåra i änden.  Sådana styrpinnar är en gammal standardlösning för att passa ihop kopplingskåpan med motsvarande fläns på en bilmotor vid montering, finns till och med beskrivet i handböcker från 30-talet!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byte av däck
« Svar #3 skrivet: 26 okt-18 kl 08:53 »
Eller så håller man fast hjulet med en hand och foten eller knäet, medan man skruvar med andra handen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av däck
« Svar #4 skrivet: 26 okt-18 kl 09:03 »
Om man hissar domkraften precis lagom mycket kan hjulet stå på marken när man skruvar fast det

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Byte av däck
« Svar #5 skrivet: 26 okt-18 kl 12:50 »
Det finns även  en  variant med typ ett rep på så man skruvar in en skruv med rep på som sen  man drar genom hjulet.  Sen drar man i repet och hjulet glider på plats

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Byte av däck
« Svar #6 skrivet: 27 okt-18 kl 11:57 »
Här tar dom 200:- för att byta däck på en bil. Kan ju vara ett alternativ om man har tunga däck.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Byte av däck
« Svar #7 skrivet: 27 okt-18 kl 17:55 »
Jag har styrpinnar till min bil. De är till stor hjälp. Styrpinnar kan man göra själv eller köpa.
http://www.kala.se/visa-produkt/wheel-fix-styrpinne-vid-hjulbyte-139.aspx
Här finns även en storleksguide. En sats innehåller 2 pinnar, 12 eller 14 mm, av aluminium.
Wurth brukar också ha.

(Jag sätter in styrpinnarna redan när jag lossar hjulet som ska bort. Då blir det också lite lättare att lyfta av.)




« Senast ändrad: 27 okt-18 kl 18:06 av Berberis »

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Byte av däck
« Svar #8 skrivet: 27 okt-18 kl 18:27 »
Gick till garaget och mätte. Mina styrpinnar är för 12 mm bultar, men den smala delen som skall in i hålet är förstås bara 10mm.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Byte av däck
« Svar #9 skrivet: 27 okt-18 kl 23:55 »
Visst är det smart med styrpinnar, men smartast är det nog att sälja två aluminiumpinnar för 149 kr  ;D

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Byte av däck
« Svar #10 skrivet: 28 okt-18 kl 00:44 »
Tack för adressen, ska köpa på en gång.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Byte av däck
« Svar #11 skrivet: 28 okt-18 kl 02:29 »
Ingen ny uppfinning.
Min Mercedes från 60-talet hade en pinne original låg i tygpåsen ihop med mutternyckeln.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Byte av däck
« Svar #12 skrivet: 28 okt-18 kl 11:24 »
Visst är det smart med styrpinnar, men smartast är det nog att sälja två aluminiumpinnar för 149 kr  ;

Det har du alldeles rätt i!
Alternativet är kanske att tillverka dem själv - skaffa material, såga och fila länge och väl. Det skulle kosta mig minst lika mycket. (Fast det skulle kanske vara riktigt roligt att fixa ett hjälpmedel själv.)
Om jag har den här bilen i 6 år och byter hjul 2 gånger om året, kan jag dividera inköpskostnaden med 12.


Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Byte av däck
« Svar #13 skrivet: 28 okt-18 kl 11:34 »
Ingen ny uppfinning.
Min Mercedes från 60-talet hade en pinne original låg i tygpåsen ihop med mutternyckeln.

Detsamma gäller en Audi, som vi hade för ca 20 år sedan. Det följde med en pinne av plast, gängad där den skulle in. På den tiden hade småbilar ganska små hjul. Numera har även småbilar stora tunga hjul.
Styrpinnar för hjulbyte verkar vara en uppfinning som inte lyckades erövra bilmekarnas hjärtan. De har blivit svåra att få tag i. Men det står oss fritt att knycka idén.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Byte av däck
« Svar #14 skrivet: 02 nov-18 kl 00:28 »
Det bästa vore väl om man slapp allt som hade med däck, bilar och trafik att göra, kostar mycket, miljöförstör och kräver en hel det dödsoffer.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 6 användare
ÖsterFröken, xaelanar, Lenakatarina, alternaiv, LimJans, ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser