Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funkar det att få ström ur en fläkt?  (läst 3912 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Funkar det att få ström ur en fläkt?
« skrivet: 20 okt-18 kl 11:32 »
Man ser mycket konstigt på Youtube. Men man hinner inte prova allt. (jag minns inte om jag hunnit fråga om detta tidigare här)

Man tar en liten fläkt ock limmar på små magneter på vingarna. Sen en stark magnet (gärna en superstark magnet från en dator) som stöter bort de små magneterna. Då ska fläkten snurra. Tills den pajar antar jag. Sen koppla en lampa till strömkablarna på fläkten så ska lampan lysa med gratis el.

Men funkar detta i praktiken? Kunde ju vara kul att ha till utomhuslampor under den mörka årstiden. Även om det ser knäppt ut att de lyser dygnet runt. Någon som vet om det skulle fungera?

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Funkar det att få ström ur en fläkt?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-18 kl 13:49 »
En sån där spisfläkt som står på kaminen och startar när den blir varm, den producerar ju el som driver fläkten. kan man klippa av sladden och sätta dit en lampa så man får ljus i stället? Har någon provat?
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Funkar det att få ström ur en fläkt?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-18 kl 14:13 »
Man ser mycket konstigt på Youtube. Men man hinner inte prova allt. (jag minns inte om jag hunnit fråga om detta tidigare här)

Man tar en liten fläkt ock limmar på små magneter på vingarna. Sen en stark magnet (gärna en superstark magnet från en dator) som stöter bort de små magneterna. Då ska fläkten snurra. Tills den pajar antar jag. Sen koppla en lampa till strömkablarna på fläkten så ska lampan lysa med gratis el.

Men funkar detta i praktiken? Kunde ju vara kul att ha till utomhuslampor under den mörka årstiden. Även om det ser knäppt ut att de lyser dygnet runt. Någon som vet om det skulle fungera?
"Perpetuum mobile" kallas det och är en fysisk omöjlighet. Den stora magneten stöter bort en magnet men samtidigt räcker inte kraften för att föra nästa magnet över nivån som krävs för att den inte skall stötas bakåt istället

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Funkar det att få ström ur en fläkt?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-18 kl 14:23 »
En sån där spisfläkt som står på kaminen och startar när den blir varm, den producerar ju el som driver fläkten. kan man klippa av sladden och sätta dit en lampa så man får ljus i stället? Har någon provat?

Nja.... du har el i sladdarna men fläkten behöver en varm och en kall sida. Så kopplar du bort fläkten så tror jag den stannar ganska snabbt.
 Men löser du så den får kylning så kan man göra så

VS

  • Gäst
SV: Funkar det att få ström ur en fläkt?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-18 kl 16:58 »
En sån där spisfläkt som står på kaminen och startar när den blir varm, den producerar ju el som driver fläkten. kan man klippa av sladden och sätta dit en lampa så man får ljus i stället? Har någon provat?

Du menar termoelektricitet. Jadå det finns diskussioner kring det och en del framgånger. Och även en del färdiga produkter att köpa.

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=97620.0

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Funkar det att få ström ur en fläkt?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-18 kl 19:36 »
Jag ska prova när jag hinner. Med magneter ock en större magnet. Att det snurrar tror jag absolut på. Men frågan är om det går att få fram ström ur motorn. Motorn blir väl som en generator. Sen kan man undra vilken lampa man ska använda ,om det nu alls funkar.

Men en del sätter ju upp en bilgenerator med fläkt på en stolpe ock driver lampor. Genom vindkraft. Sen ett bilbatteri att lagra strömmen i.

Ska fundera vidare.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Funkar det att få ström ur en fläkt?
« Svar #6 skrivet: 20 okt-18 kl 20:06 »
Det går inte att få fläkten att snurra bara med hjälp av stillastående permanentmagneter. Du måste få till ett roterande eller pulserande magnetfält på något sätt, och får du sedan en annan sak att följa med det magnetfältet runt, så överförs energi. Men det går inte att skapa energi på det sättet.
Att föra över energi via magnetfält används ju i t ex olika slags magnetkopplingar, virvelströmskopplingar, virvelströmsbromsar mm. Du kan lämpligen bekanta dig lite närmare med tekniken som används t ex i servosystemet för drift av trumman i en del videobandspelare på 70-talet (Philips N1500, Sonys allra äldsta Betamax, tror de hette något med 8000 eller 8080, Ampex VR7003 m fl), kardanbroms på äldre långtradare, virvelströmskopplingarna som användes mellan dieselmotor och propelleraxel på en del fartyg på 50-talet mm.

Om vi ser på möjligheten att använda en liten fläktmotor som likströmsgenerator, så fungerar det bra om det rör sig om en permanentmagnetmotor som är byggd på gammaldags sätt med kol och kollektor. Modernare fläktmotorer (t ex de senaste 30-40 årens datorfläktar) är dock s k borstlösa motorer där det ingår en primitiv växelriktare. Den kan inte överföra energi åt andra hållet (alltså från lindningarna till inkommande likströmskablar), så om man vill använda en sådan motor som generator måste man plocka isär den och ersätta de aktiva komponenterna med en likriktarbrygga. Fläktmotorer avsedda för drift på nätspänning är nästan utan undantag asynkronmotorer, de kan användas som generator under förutsättning att de är hopkopplade med ett växelströmselnät som så att säga håller ordning på frekvens och spänning, och levererar den reaktiva effekt asynkronmaskinen behöver.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Funkar det att få ström ur en fläkt?
« Svar #7 skrivet: 20 okt-18 kl 20:21 »
kardanbroms på äldre långtradare


Elbroms på lastbilar och bussar heter Telma retarder eller Telmabroms om nån vill kolla mer.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Funkar det att få ström ur en fläkt?
« Svar #8 skrivet: 20 okt-18 kl 21:00 »
Just ja, det var retarder den kallades ja! Jag hade ordet på tungan men kom inte på det när jag skulle skriva inlägget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser