Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bålgetingar!!  (läst 1825 gånger)

Chappelapp

  • Inlägg: 18
    • Skåne
Bålgetingar!!
« skrivet: 24 aug-18 kl 22:07 »
Det måste vara fler som har problem med dem i år?!
Förutom flusterpinne för att minimera skador inne i kupan, vad mer kan jag göra?
Alla förslag motses väldigt tacksamt!


Postat med Alternativ.nu´s app

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bålgetingar!!
« Svar #1 skrivet: 24 aug-18 kl 22:47 »
Minskar du flustret till ett minimum så har du gett bina enorm möjlighet att försvara kupan.

Du kan juh oxå mata bålisarna.
Dom gillar kött.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Chappelapp

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Bålgetingar!!
« Svar #2 skrivet: 24 aug-18 kl 23:54 »
Gillar dom hundmat på burk tro?!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bålgetingar!!
« Svar #3 skrivet: 25 aug-18 kl 00:05 »
Bara att testa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bålgetingar!!
« Svar #4 skrivet: 25 aug-18 kl 09:54 »
Jag provade nyligen att locka med lite ben från lammet jag styckade, sen är det bara att öva på sin forehand med badmintonracket...

Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bålgetingar!!
« Svar #5 skrivet: 25 aug-18 kl 10:20 »
Vore de aggressiva skulle badmintonracket vara ett bra försvarsvapen eftersom de är långsamma och lagom stora ;D

Men de är lugna och jag låter dem vara när de bor här. De år de hämtat nattamat vid vår verandalampa har man kunnat studera dem. De sista åren har de saknats här, och de vanliga getingarna har varit få. Men nästa gång de bygger i närheten skall jag nog passa på att mata in dem till ett ställe där man ser dem utan att man riskerar att få dem innanför skjortan.

Katterna hade lagt en rätt stor ödla på trappen förra veckan, och den styckade getingarna (de vanliga) på några timmar.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bålgetingar!!
« Svar #6 skrivet: 25 aug-18 kl 10:30 »
Jag har haft mängder av bålgetingar som passerat min kupa för frosseri...därav har jag badmintonracket vid kupan numera.

Vanliga getingar finns det också gott om...men dom är svårare att träffa..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bålgetingar!!
« Svar #7 skrivet: 25 aug-18 kl 11:05 »
Jag har ju inga bin, så mig stör de ej.

Går det inte att sätta en lagom stor nätbur för flustret så att bina inte behöver bli plockade när de sticker ut huvudet? Och stödmata bålgetingarna tio meter bort med slaktrester eller skräpfisk? Känns som att badmintonracket löser den direkta frustrationen, men fungerar bara när du är där.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bålgetingar!!
« Svar #8 skrivet: 25 aug-18 kl 11:16 »
Bina har ihjäl bålgetingar som kommer in i kupan eller råkar ramla/snubbla på flusterbrädan. Enda gång jag är orolig för bålgetingarna är när det finns oparade drottningar i bigården. Vad gör det om bålgetingarna tar något bi ibland?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bålgetingar!!
« Svar #9 skrivet: 25 aug-18 kl 12:41 »
Bina har ihjäl bålgetingar som kommer in i kupan eller råkar ramla/snubbla på flusterbrädan. Enda gång jag är orolig för bålgetingarna är när det finns oparade drottningar i bigården. Vad gör det om bålgetingarna tar något bi ibland?

Enstaka bålgetingar som tar sig kan dom klara av.
Men det kräver en hel del av samhället för att klara av det och om dom av någon anledning går till samlad attack så är bina slagna på förhand.
Därför rekommenderar jag flusterminskning.

Att enstaka bin faller ser jag inte heller som en stor fara för samhället.
Man kan även förmoda att bytena är bin som är gamla och långsamma och inte har speciellt mycket kvar att ge.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bålgetingar!!
« Svar #10 skrivet: 25 aug-18 kl 13:19 »
Enstaka bålgetingar som tar sig kan dom klara av.
Men det kräver en hel del av samhället för att klara av det och om dom av någon anledning går till samlad attack så är bina slagna på förhand.
Därför rekommenderar jag flusterminskning.

Att enstaka bin faller ser jag inte heller som en stor fara för samhället.
Man kan även förmoda att bytena är bin som är gamla och långsamma och inte har speciellt mycket kvar att ge.
Samlad attack betyder max tre-fyra bålgetingar som inte jagar sas i flock utan enskilt. Kommer de in i kupan dödar bina dem, dock kan de ibland gå en liten bit innanför flusteröppningen men då tar de oftast ett bi som sitter precis innanför öppningen. Att de skulle kunna hållas och döda bin och yngel inne i en kupa håller jag för otänkbart - om bina inte är försvagade på något vis - men då är de vanliga getingarna lika illa eller tom värre för de är oftast många flera.
Mina bin hänger fortfarande utanför och under flustret dagtid och att då minska öppningen gör ju att bålgetingarna lätt ger sig på och tar de bin som sitter ute.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bålgetingar!!
« Svar #11 skrivet: 25 aug-18 kl 16:11 »
Det är inget jag lägger ner en massa tid på men om jag ser att dom flyger runt när jag är vid kupan så bedriver jag skyddsjakt. Vet också vart dom bor numera men har inte tagit jakten så långt, bålgetingarna äter ju också en del myror som försöker besöka min kupa.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bålgetingar!!
« Svar #12 skrivet: 26 aug-18 kl 18:38 »
Bålgetingar arbetar inte i flock, och utgör inte något bekymmer för honungsbin, förutom att de tar ett och annat arbetsbi i flykten. Flera ggr årligen ser jag däremot bin som i grupp attackerar och dödar en bålgeting framför flustret, och kommer de in i kupan lär det inte gå bättre.

Den enda olägenheten jag upplever med bålgetingar är att de kan gnaga utanpå foderlådorna i EPS.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 4 användare (1 dolda)
Pohja, Bustera, Tjörnbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser