Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten  (läst 8104 gånger)

nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« skrivet: 01 jun-18 kl 23:49 »
hej vänner!
ni får ursäkta min oerhört bristande kunskap om korrekta fackspråkstermer i ämnet, men jag behöver hjälp angående golvet i min stuga. jag har en timmerstuga uppförd någon gång under det sena 1800-talet, och i farstun behövs det läggas ett nytt golv. anledningen till detta är att få huset sorkfritt och även för att golvet som ligger är väldigt slitet, och fläckat med färg.

under golvet finns "ingenting", det är nån dm ner till marken bara. min fråga är nu om det går att lägga vilket golv som helst ovanpå? eller måste det vara ett trägolv? målet är ju ändå att kåken ska kunna stå kvar till glädje för efterkommande generationer.

vore tacksam för hjälp, då jag är total novis på området!

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« Svar #1 skrivet: 02 jun-18 kl 08:37 »
Du måste/bör lägga trägolv som "andas" lägger du spånskiva och plastmatta på det stänger du inne fukt och har stor risk för att få fuktproblem. Alternativet är att gjuta och lägga klinker men det är ett dåligt alternativ om du vill ha kvar charmen, stilen och ursprunget.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
SV: Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« Svar #2 skrivet: 02 jun-18 kl 10:22 »
okej, tack så jättemycket.
till saken hör nu att mina föräldrar inne i köket har lagt ett pergogolv för ca 30 år sedan. antar att vi alltså bör slita upp detta och lägga ett trägolv istället?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« Svar #3 skrivet: 02 jun-18 kl 12:49 »
Ett torp som står bör vara så diffusionsöppen som möjligt.
Dvs man skall tillåta fukten att vandra in och ut genom materialet.

Du bör bygga upp verandan så som man byggt från första början.
Men med skydd mot gnagare. Dvs golvet skall vara tätt, evt kan det vara lönt att ha en tätskiva i botten med ett lager sågspån innan golvet då detta minskar drag enormt.
Avseende pergogolvet så är det inte den optimalaste lösningen, men behöver inte vara döden för huset.
Byta när ni känner för det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« Svar #4 skrivet: 02 jun-18 kl 18:31 »
Behöver bilder men gissar det är mullbänk. Den bör inte fyllas med sågspån.
Angående köket behövs mer info, vad finns under, ventilation mm

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

 

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« Svar #5 skrivet: 02 jun-18 kl 18:53 »
En lömsk sak med golvrenoveringar gjorda på 70-80-talet är att det ibland kan ligga någonting helt diffusionstätt under "övergolvet". Byggplast, sopsäcksplast, plastomslag från mineralullsbalar, tunn cellplast eller lite av varje. En bekant har ett gammalt timmerhus som blev utsatt för en sådan renovering under förra ägarens tid. Det är dock bara i ett av bottenvåningens rum som det har blivit rötskador i trossbotten (och där har nog rötskadorna hjälpts upp av mycket markfukt och en stor björk alldeles intill huset vars rötter tryckte upp marknivån under huset så den nästan nådde upp till golvbjälkarna). Resten av bottenvåningen hade klarat sig bra.

nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
SV: Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« Svar #6 skrivet: 02 jun-18 kl 21:10 »
har hämtat lite mer information från min kära mor.
i köket är det, på originalträgolvet, lagt spånskivor och sedan flytspacklat ovanpå, och sedan ett pergogolv. detta gjordes i början av 90-talet.

om någon vänlig själ som kan förklara begreppet "mullbänk" så kan jag svara på om det är så det är byggt.

tack för alla svar!

nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
SV: Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« Svar #7 skrivet: 02 jun-18 kl 21:12 »
åker upp till stugan nästa helg så kan då fixa bilder på allt!

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« Svar #8 skrivet: 03 jun-18 kl 00:49 »
http://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap-och-fakta/bakom-fasaderna/konstruktion/grunden/mullbank2/

Det är som ett varmt utrymme under golvet. "Isolerat" ut mot väggarna.

Det låter inte som köksgolvet är idealiskt för ett torp då det håller eventuell markfukt instängd. Men går inte att säga utan mer info. Är det rätt gjort i övrigt kan det funka bra.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
SV: Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« Svar #9 skrivet: 03 jun-18 kl 15:28 »
okej, tror inte att det är mullbänk vi har. det är alltså helt tomt under golvet i farstun, det är bara luft ner till marknivån.

i köket tror vi att det finns en trossbotten, men det märker vi väl inte förrän vi bryter upp golvet och lägger ett trägolv.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« Svar #10 skrivet: 03 jun-18 kl 19:44 »
Det ska vara tomt under golvet men "Isolerat" med mull eller annat utåt/vid grundmur. Det är en sk varmgrund med i stort sett samma temperatur under golvet som ovan.

Kommer du inte in i någon ventil eller dylikt? Kanske sträcka in en hand och ta kort med telefon eller kamera?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
SV: Lägga nytt golv i farstu utan trossbotten
« Svar #11 skrivet: 04 jun-18 kl 08:59 »
någon ventil finns inte, men kanske kan sträcka in handen mellan stenarna kåken står på och fota. katten brukar ju krypa in där och jaga sorkar så nog borde jag kunna klämma in en näve allt. återkommer med bilder i helgen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 3 användare (1 dolda)
karsan, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser