Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordbruksfastighet/enskild firma  (läst 4137 gånger)

Snömannen

  • Inlägg: 21
    • Västerbotten
Jordbruksfastighet/enskild firma
« skrivet: 04 nov-17 kl 16:19 »
Halloj!

Jag håller på för fullt med att försöka få lantmäteriet att gå med på att reglera in 17ha mark till min villa, då blir min villa alltså en jordbruksfastighet om jag har förstått det hela rätt?
På den här marken ska vi producera vall och även ha (väldigt småskalig) produktion av nöt, ägg och eventuellt några svin. På sikt skulle jag vilja ta ut en lön ur verksamheten och inte svart.

Min fråga är: Ska jag starta en enskild firma som äger marken? Äger enskilda firman då mitt hus också eftersom det ingår i jordbruksfastigheten? Starta firman först å köpa marken med firman?

Kanske låter som en fåntratt men hellre ställa dumma frågor och få allt rätt från början! =D

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Jordbruksfastighet/enskild firma
« Svar #1 skrivet: 04 nov-17 kl 17:52 »
Halloj!

Jag håller på för fullt med att försöka få lantmäteriet att gå med på att reglera in 17ha mark till min villa, då blir min villa alltså en jordbruksfastighet om jag har förstått det hela rätt?
På den här marken ska vi producera vall och även ha (väldigt småskalig) produktion av nöt, ägg och eventuellt några svin. På sikt skulle jag vilja ta ut en lön ur verksamheten och inte svart.

Min fråga är: Ska jag starta en enskild firma som äger marken? Äger enskilda firman då mitt hus också eftersom det ingår i jordbruksfastigheten? Starta firman först å köpa marken med firman?

Kanske låter som en fåntratt men hellre ställa dumma frågor och få allt rätt från början! =D

Du får automatiskt en enskild firma (näringsverksamhet), då du flyttar till en lantbruksfastighet.

Ekonomibyggnader ingår till näringen, bostadshuset är som vilken villa som helst. Du kan te.x. ej anlita en elektriker att dra om el i hela huset och dra av moms mm. Men i ladan/maskinhallen går det utmärkt.

Du får välja inriktning när du registrerar din lantbruksfastighet. Förmodlingen blir du inriktad mot "skogsförvaltning", det är klassikern. Vänta med djurverksamheten tills du har allt på plats, kör hobby-bruk på den delen tillsvidare... Men skogsvård är bra, bara dra av traktorer, motorsågar, verktyg mm.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Jordbruksfastighet/enskild firma
« Svar #2 skrivet: 05 nov-17 kl 15:17 »
Vänta med djurverksamheten tills du har allt på plats, kör hobby-bruk på den delen tillsvidare... Men skogsvård är bra, bara dra av traktorer, motorsågar, verktyg mm.

Varför då? Varför skall man fortsätta ha djuren som hobby utanför jordbruksverksamheten om man inte behöver?

Eftersom jag får EU-stöd tack vare djuren är det inte mer än rätt att jag får dra av alla utgifter som det innebär att ha djur. Annars skulle jag ju få skatt för vinsten på Eu-stödet och det skulle ligga vid sidan av. Det skulle skateverket bli glad över.
Däremot har jag inte mer djur än att vissa andra kör det som hobbyverksamhet men jag ser ingen vits med att ha hobbyverksamhet, gör du?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 3 användare (2 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser