Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintring - en nybörjares frågor  (läst 2868 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Invintring - en nybörjares frågor
« skrivet: 12 aug-15 kl 12:57 »
Vi fick vårt första bisamhälle i våras. Det har vi nu gjort om till två enligt Janos svärmningsbegränsande metod. Nu börjar jag att fundera på invintringen som väl ska startas inom några veckor.

Även här har jag läst Janos inlägg om hur bina tillbringar vintern. Hans tankar känns helt rätt. Men jag har några funderingar om detaljer.

Så här tänker jag göra:

Skatta de ramar som är täckta till mer än 2/3. Ta bort skattlådan (ett samhälle sitter nu på två yngellådor och ingen skattlåda, det andra på endast två yngellådor). Plocka runt ramarna i yngellådorna så att alla yngel finns i den nedre lådan. Sätta ett spärrgaller mellan "yngellådorna" och börja fodra med sockerlösning. Är det rätt tänkt?

Om så, var ska jag sätta pollenramarna? Längst ut i den nedre lådan? Hur många pollenramar behövs? Ska jag låta dem ha kvar de ramar som inte är tillräckligt täckta eller är det bästa att slunga dem också (och kanske separera honung från täckta ramar från de som inte är fullständigt täckta?)?

När det sedan bli ordentligt kall höst/vinter, ska jag då stänga igen flustret helt? Jag har Törebodas plastkupor med öppen botten så kupan kommer att ventileras ok.

Tacksam för vsar från er som gjort det här förr.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #1 skrivet: 12 aug-15 kl 19:19 »
Inget Spärrgaller mellan yngellådorna och flustret helt öppet hela vintern.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #2 skrivet: 12 aug-15 kl 20:53 »
Spärrgaller mellan yngellådorna kan vara bra just då bina drar ned foder, så är det mer sannolikt att det lagras enbart i övre lådan, men så fort det är klart ska förstås spärrgallret bort.
Jag sätter pollenramarna på sidan i nedre lådan, det är nog viktigt att spara dem, bina ska ju äta mycket pollen för att klara vintern.
Ramar som inte är tillräckligt täckta kan man förstås slunga separat och lagra den honungen i kylskåp, då är det ingen risk att det blir jäsning om vattenhalten skulle vara för hög.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #3 skrivet: 13 aug-15 kl 18:15 »
Tack för hjälpen.

Och carusogugge det var så jag tänkt göra med spärrgallret. Låta det sitta i medan de drar ner vinterfodret och sedan ta bort det.

Alltså helt öppet fluster under vintern? Ska jag minska det medan jag fodrar för att undvika röveri, eller?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #4 skrivet: 13 aug-15 kl 19:33 »
Viktigast mot röveri är att inte spilla sockervatten någonstans, samt att fodra på kvällen när  alla flygbin är hemma. Om det blir röveri så går det att hejda om man minskar flustret till en bibredd. Det kanske man kan göra i förebyggande syfte också, men jag tycker man stör trafiken i samhället så mycket, det blir ju världens trafikstockning...

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #5 skrivet: 13 aug-15 kl 20:19 »
Om ni vill invintra enligt min erfarenhet om hur bina vill ha det så kan man göra på olika vis beroende på när man invintrar. Finns inget höstdrag som ger något överskott så är det bäst att slutskatta och ge vinterfodret när det fortfarande finns mycket yngel i yngellådan och är bra väder. Då dras fodret ner snabbt hamnar automatiskt i skattlådan.
 Finns bara obetydligt med yngel så kan man lägga ett spärrgaller mellan lådorna under fodringen. Men det får på inga villkor glömmas ta bort detta efter fullbordad infodring, annars kan inte drottningen följa med biklungan upp i övre lådan under senvintern.
 Finns inget yngel alls kvar kan yngellådan tas bort under infodringen och sättas tillbaka efter avslutad fodring.
Sedan är det en fördel för bina att inte ha flera ramar i lådorna än samhällets styrka kräver.  Det går bra att minska ner utrymmet med avdelningslukcor eller tillskurna frigolitblock.
 Pollenramar sätts ytterst i yngellådan och i de flesta fall finns de redan där men man kan behöva ta bort någon överflödig.

mcrae

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #6 skrivet: 13 aug-15 kl 21:59 »
Har jag förstått rätt att vinterfodret ska hamna bara i översta yngellådan (vi pratar invintring på 2 LN lådor)?
I nedersta lådan finns då bara ynglet som är kvar och ett par polenramar, och när biklungan formeras går den i översta lådan och börjar äta för at värma sig.
Och det är inte ide att lämna 1-2 honungsramar i nedersta lådan?


Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #7 skrivet: 13 aug-15 kl 22:25 »
Har jag förstått rätt att vinterfodret ska hamna bara i översta yngellådan (vi pratar invintring på 2 LN lådor)?
I nedersta lådan finns då bara ynglet som är kvar och ett par polenramar, och när biklungan formeras går den i översta lådan och börjar äta för at värma sig.
Och det är inte ide att lämna 1-2 honungsramar i nedersta lådan?
Ja, du har förstått rätt. Biklunga formeras under fodret på och i de under vintern tomma yngelcellerna. De förbrukar fodret underifrån och klungan rör sig väldigt sakta uppåt allt eftersom fodret förbrukas. Bina lägger inte honungen i skattlådan för att vi lättare ska kunna sno åt oss den. De gör det för att kunna utnyttja klungans funktion fullt ut. På detta sätt förbrukar de mycket mindre foder och belastar inte tarmen med avfall.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #8 skrivet: 14 aug-15 kl 09:39 »

Och det är inte ide att lämna 1-2 honungsramar i nedersta lådan?

 Denna fråga glömde jag svara på.
 Det finns för det mesta också  honung i yngelkakorna och den lämnas givetvis kvar, den är oftast inte täckt .Om det finns hela kakor med täckt honung kan de antingen tas bort för slungning eller flyttas upp i övre lådan. 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #9 skrivet: 16 sep-18 kl 17:50 »
En annan nybörjares fråga..

Har två samhällen, varav det ena är en avläggare och lite svagare.
När jag nu har börjat invintring så ser jag ju att det starkare har mer foder i sina ramar, har man råd att dela med sig till det svaga eller riskerar man helt att allt skiter sig? ska man bara mata på och hoppas på det bästa?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #10 skrivet: 16 sep-18 kl 18:03 »
Allt utöver 25 kg i det starkare samhället kan du flytta över till avläggaren. Vilket ramformat?  Räkna med att en helt täckt Lågnormalram innehåller 2,2 kg foder när du gör överslagsberäkningen för fodermängden.

För övrigt så får ju inte bina de bästa förutsättningarna för god övervintring när invintringen sker så extremt sent, men det kan gå bra.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #11 skrivet: 16 sep-18 kl 19:03 »
En annan nybörjares fråga..

Har två samhällen, varav det ena är en avläggare och lite svagare.
När jag nu har börjat invintring så ser jag ju att det starkare har mer foder i sina ramar, har man råd att dela med sig till det svaga eller riskerar man helt att allt skiter sig? ska man bara mata på och hoppas på det bästa?
Det kan inte vara så att de starkare hämtar upp en del foder från de svaga?
Jag hade inte grejat runt mitt i invintringen utan helt enkelt gett den svagaste lite mer foder. Blir det, mot all förmodan, mycket foder kvar till våren så går det bra att använda de ramarna som foder till avläggor.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #12 skrivet: 16 sep-18 kl 19:17 »
Visst kan det vara så...men jag har ju gjort vad jag har kunnat för att förhindra röveri.

Nu när jag matar så äter ju det starka samhället inte så snabbt som det lite svagare...så jag vet inte riktigt vart allt tar vägen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintring - en nybörjares frågor
« Svar #13 skrivet: 16 sep-18 kl 19:47 »
Ge de svaga extra mat så sent som möjligt, jag menar så de hinner lagra in när de starka inte flyger. Det är omöjligt att förhindra röveri till 100 % och bina behöver ha så mycket flusteröppning som möjligt för att kunna fläkta ut vattnet ur fodret, en idé kanske vore att ha flustret öppet nattetid. Ha så låg vattenmängd som möjligt i fodret så går inlagringen snabbare.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser