Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips önskas - "Gröna vågen"  (läst 2388 gånger)

SamuelJH

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
Tips önskas - "Gröna vågen"
« skrivet: 01 aug-14 kl 20:22 »
Hej! Vet inte om detta är rätt forum för detta, men jag gör ett försök. Av olika skäl har jag blivit intresserad av den rörelse som kallades Gröna vågen på 1970-talet. Känner någon på detta forum till någon (eller flera) bra bok som skildrat de människorna? Motiven, medgångar och motgångar etc. Det är alltså inte i första hand en roman jag är ute efter, utan mer en beskrivning av verkligheten. Tips emottages tacksamt!

anemone59

  • Inlägg: 89
SV: Tips önskas - "Gröna vågen"
« Svar #1 skrivet: 17 aug-14 kl 20:41 »
En fotograf (tror det var Anders Petersen) som skildrade skogsnäskollektivet i en bok från den tiden

SamuelJH

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
SV: Tips önskas - "Gröna vågen"
« Svar #2 skrivet: 18 aug-14 kl 22:00 »
Tack för tipset, ska försöka kolla upp det!

Comarum

  • Inlägg: 49
  • Skogseremit
    • Dalarna
SV: Tips önskas - "Gröna vågen"
« Svar #3 skrivet: 08 nov-14 kl 09:45 »
"Charing Cross Road - Skogsnäs" heter den bok som Sarah Larmour-Mårskog skrivit om livet med Skogsnäs. Hon var med redan från början. Trevlig och intressant läsning!
Träd, stjärnor och stenar.

Urliv

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Tips önskas - "Gröna vågen"
« Svar #4 skrivet: 29 sep-15 kl 15:56 »
Hej Samuel JH!

En bok jag tror att du skulle uppskatta, en roman fast skriven som en kapitelbok. Den heter Urliv och är skriven av Kerstin von Seth och utgiven på Lo Söllgårds förlag. Den handlar om en familj som flyttar ut med "Gröna vågen" på 70-talet. Den är lyriskt skriven och berättar om alla de olika djur både tama och vilda som finns kring gården. Glädje och vedermödor, liv och död, så som det  verkliga livet handlar om. Läsvärd! Utkom 2014 och fick mycket fin kritik.
Domarringen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser