Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elmotor som generator  (läst 27139 gånger)

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Elmotor som generator
« skrivet: 26 jan-07 kl 16:12 »
Kastar ut en kort fråga.

Kan alla elmotorer generar ström, fungera som en generator?

...eller, är det bara DC motorer med permanentmagneter?
Är någon typ av elmotor bättre än en annan i syfte att generera ström och varför?

(nu blev det flera långa frågor i alla fall) :-\

Tomas

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Elmotor som generator
« Svar #1 skrivet: 26 jan-07 kl 22:29 »
Du kan använda trefas asynkronmotor som generator om Du kör den mot nätet eller mot ett trefas reservelverk. Men det kräver kunskap om säkerhetskrav och regler.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #2 skrivet: 26 jan-07 kl 22:35 »
Hur ska jag tolka ditt svar?

Om det gäller en mindre snurra för att ladda ett 12 voltsbatteri,  kan jag använda vilken motortyp som helst, med erfoderliga dioder osv?

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Elmotor som generator
« Svar #3 skrivet: 26 jan-07 kl 22:49 »
Du kan använda en liten bilgenerator t.ex. Eller en permanentmagnetmotor. Eller köpa dyra magneter och bygga själv - lärorikt!

Med en bilgenerator låter du generatorns fältlindning styra hur mycket ström du ska ta ut = hur mycket effekt du får ut ur din energikälla.

Plocka bort laddningsregulatorn och styr fältströmmen själv exempelvis med ett vridmotstånd.

Med låg magnetiseringsström får man en lättsnurrande generator men låg laddningsström. Med full fältström behövs ett par hk för att orka med. Men då blir det kraft till batteriet. 60 A eller så.


Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Elmotor som generator
« Svar #4 skrivet: 26 jan-07 kl 23:42 »
Problemet med bilgeneratorer är att de kräver så högt varvtal för att börja ladda. Det är väl först vid 8-900 rpm de uppnår laddspänning och då har de flesta vindturbiner gjort sitt.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Elmotor som generator
« Svar #5 skrivet: 27 jan-07 kl 11:47 »
Faktum är att de flesta stora vindkraftverk har växellåda. Visst blir de lite varma=förluster men man gör propellerbladen några dm längre så har man löst den saken. Remskivor, kuggremmar eller bilgrejer. Man tar vad som finns i garaget eller på skroten eller i värsta fall kontaktar man maskinaffären.

Sen är det yxa och svets och ett blåshål som gäller.


ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Elmotor som generator
« Svar #6 skrivet: 27 jan-07 kl 11:57 »
Beträffande den ursprungliga frågan - kan alla motorer användas som generator?

Nej inte alla i praktiken. Men nästan alla. De små DC-fläktmotorerna som har en liten asynkronmotor och får ett AC-fält från en inbyggd halvledarkrets blir krångliga att använda och ger heller nästan ingen ström.

En vanlig DC motor med kommutator och permanentmaneter ger en likspänning när den tvingas att snurra. En DC-motor utan permanentmagneter lämnar ström om den får magnetiseringsström till fältlindningan.

Helt enkelt allt som är magnetiskt och rör sig snabbt över en ledningsspole ger ifrån sig en "inducerad" spänning just när den passerar magnetfältet.

Koppla en borrmaskin till olika motorer och experimentera. Voltmeter eller glödlampa för att se resultatet. Några sladdar för att koppla magnetiseringsström. Ha så kul.

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #7 skrivet: 28 jan-07 kl 00:12 »
Nu har jag lekt  :D

Mitt första experiment var en 24 volts DC motor med permanentmagnet. Den hade suttit i en hjärtlungmaskin och jag kom över den av en slump. Med borrmaskinen på "full gas" visade voltmetern 12 volt. Helt ok.

Det ena ledde till det andra. Av nyfikenhet plockade jag helt enkelt isär borrmaskinen. Den motorn hade definitivt inga permanentmageneter och både runt om och i kärnan fanns lindad koppartråd. Denna 220 volts borrmaskinsmotor kopplade till en annan borrmaskin gav endast 1 volt.

Jag lärde mig dock en del och tror Ollebolle har förklaringen ovan  :)

rolf

  • Gäst
Re:Elmotor som generator
« Svar #8 skrivet: 28 jan-07 kl 16:31 »
var kan man köpa (gärna billigt ;D) en 12 volt generator som ska drivas
av en vindsnurra och ladda 2st batterier? tänkte bygga en själv
men kom på att jag inte hade tid och ork :).

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #9 skrivet: 28 jan-07 kl 21:45 »
Ja du Rolf, välkommen i klubben  :D

Har tillsvidare lämnat tanken på att bygga en generator. Söker också en lågvarvig generator att ladda 12 voltsbatteri med, men utan resultat, so far.

Nu har jag plockat sönder en gammal rullbandspelare utan att hitta den motor/(generator) jag söker, en DC motor...    hmmm...

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Elmotor som generator
« Svar #10 skrivet: 28 jan-07 kl 22:03 »
Det finns inte att köpa den bästa generatorn för vindsnurran. Produkter som industrin tillverkar är sådant som köps i antal om 100 milj/år eller så. Sådant är lätt kalkylerbart. Det har tillverkats i ungefär samma antal året före  året före året före och trenden är lätt överblickbar. Om tillverkningen flyttas i X-land så kan vi sänka kostnaderna.... osv.

Att tillverka något som en odefinierad kundgrupp kanske vill ha till något som kanske kan användas på en plats där det kanske blåser....

Ingen vill ta risken att misslyckas. Förlorat ansikte är värre än att missa en stor vinst. Så går industrin på i samma ullstrumpor år efter år. Därför finns det inga produkter som kompletterar varandra. T.ex finns ingen bilradio med inspelningsmöjlighet eller som just nu finns ingen mobiltelefon med display som är möjlig att använda i direkt solljus. Alla måste vilja ha färgskärm då alla måste vilja ha mobil med bildvisning och kamera. I telefonen.  

Så här är det och det stegras. Uniformt=lättkalkylerat.

Den bästa generatorn måste byggas själv. Permanentmagneter och hembygge. Finns bra beskrivningar på nätet.

Borrmaskiner och många småmotorer i hushållsmaskiner mm är ett exempel på motorer som är rätt kassa som generator. De är en typ av motorer som kan köras på både DC och AC. Har kort livslängd pga av kommutatorn och kolen som ganska snabbt slits ner. De är liksom DC-motorn möjliga att köra med stor varvtalsvariation men har dålig verkningsgrad och kan inte köras annat än kortare stunder. Överhettas lätt. Har själv brännt upp några vid tyngre arbeten (försökte bl.a. klyva en ekstock med en handcirkelsåg).

Asynkronmotorn eller permanentmagnetgeneratorn har endast två delar som kan slitas. De är de kullager som bär upp motoraxeln.

 Fläkten på taket på vårt hus har börjat göra sig påmind efter 27 år. Jag ska plocka ner fläkten och se om lagren går att byta. Så är den som ny och kan gå 27 år till.

När det gäller att hitta färdiga apparater så är skroten en oändlig källa  att ösa ur. Billiga, driftsäkra och utprovade prylar. Kan vara bra att anpassa konstruktionen till befintliga prylar och kompromissa.  


rolf

  • Gäst
Re:Elmotor som generator
« Svar #11 skrivet: 28 jan-07 kl 22:29 »
Men jag tänkte efter som det finns mindre kompletta vindsnurror
som kostar många tusen borde det finnas delar till dom.
men tydligen inte, ja det är väl bara sätta igång och bygga >:(

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #12 skrivet: 29 jan-07 kl 08:28 »
Jag hittade den här sidan som har en generator avsedd för vindkraft.
Jag finner dock inget pris och minsta order är 100 stycken! Men vi kanske kan gå ihop ett gäng!?  :)

http://www.made-in-china.com/showroom/szunitemotor/product-detailEqymgXQbvxVU/China-Wind-Mill-Generator-WG3650-.html

Tomas

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Elmotor som generator
« Svar #13 skrivet: 29 jan-07 kl 12:17 »
Man kan ta hem provexemplar oftast.

Det ser mer ut som ett vridfäste för en generator. Med släpringar så strömmen kan överföras. Det sitter en sladd där man kan tro att propelleraxeln ska sitta.
 
« Senast ändrad: 29 jan-07 kl 13:53 av ollebolle »

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #14 skrivet: 29 jan-07 kl 14:15 »
Nya sidor med generatorer!

Dessa elmotorer har också användningsområdet generator. Tyvärr ser de ut att vara ganska högvarviga men annars känns de rätt tycker jag. Företaget som säljer finns dessutom i Knivsta, mellan Uppsala och Stockholm, ett stenkast  :D

http://www.heinzmann.de/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=127&lang=en

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Elmotor som generator
« Svar #15 skrivet: 05 feb-07 kl 23:18 »
Här är också en sida om hembyggda generator bl.a. kan man använda en vanlig elmotor driven av en gräsklipparmotor för att producera el till belysning t.ex.
http://www.qsl.net/ns8o/Induction_Generator.html
If it doesn't work, chrome it!

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #16 skrivet: 10 feb-07 kl 22:23 »
Bara att välja som generator  ???
« Senast ändrad: 10 feb-07 kl 22:24 av Tompaiuppsala »

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Elmotor som generator
« Svar #17 skrivet: 07 jun-07 kl 00:38 »
Sidan som Tompas11 länkade till var mycket intressant! Jag lyckades dock inte förstå exakt hur man kopplar. Jag uppfattade det som att kondensatorerna ska kopplas paralellt med belastningen, men hur gör man då med den kondensator som hör till de flesta enfas asynkronmotorer? Blir klart sugen att experimentera lite här på uppsalaslätten.

Jag har i läroböcker sett trefas asynkrongeneratorer med kondingar på samma sätt. -Det borde ju bara vara att tuta och köra i så fall. Trist att generatorn ska behöva vara tiofaldigt större för att orka starta upp en asynkronmotor.
Mitt största strömavbrottsproblem är pumpen till brunnen som drivs av en ovanligt stor trefasare. Tror den är på 2½ hästkraft.

Något jag funderat på, skaffat material till men hittills inte testat är att använda en gammal släpringad trefas asynkronmotor som generator genom att likströmsmagnetisera rotorn från ett bilbatteri. Rotorn blir då osymmetriskt magnetiserad och som generator borde det bli en synkronmaskin. Frekvensen ut blir alltså direkt beroende av varvtalet.

Alla mina ord här kan egentligen sammanfattas i frågan "hur sjutton bygger jag ett trefas elverk av gammalt skrot som kan driva min vattenpump?"
 
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Elmotor som generator
« Svar #18 skrivet: 07 jun-07 kl 14:49 »
Det finns en annan sida som visar detta. http://home.lyse.net/sondre/Gamle%20sider/aggregat.htm
Tag det försiktigt. fick mycket skit förra gången jag länkade till denna sidan.
Om du inte har tillräckliga kunskaper i ellära/ elsäkerhet så ta det riktigt försiktigt.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Elmotor som generator
« Svar #19 skrivet: 07 jun-07 kl 15:20 »
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser