Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon el-kunnig här som kan stå till tjänst?  (läst 37171 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon el-kunnig här som kan stå till tjänst?
« Svar #20 skrivet: 26 feb-19 kl 23:19 »
Kabelskyddsrör är väl oftast gjorda av PEH, vilket inte skiljer sig nämnvärt i värmeavledning från PEM. Och priset på ca 20 kr/m jämfört med 8 kr/m för PEM kanske inte är så stor skillnad, men har man begagnad PEM-slang och mycket sten i backen så känns det som ett bra val.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Någon el-kunnig här som kan stå till tjänst?
« Svar #21 skrivet: 27 feb-19 kl 08:53 »
När man lägger till markförläggning i beräkningsverktygen så hoppar storleken på kabel upp nån area,  måste väl bero på värmeavledning?
En duktig människa bör räkna och tala om vad som skall användas . Tråkigt om man får problem med utlösning på fel säkringar och andra dumma fenomen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon el-kunnig här som kan stå till tjänst?
« Svar #22 skrivet: 27 feb-19 kl 09:35 »
Någon gång skall jag kolla upp det där, men för mig räcker det faktum att marken kyler bra och värmeavledningen i en 25 eller 32 mm PEM-slang känns minst lika bra som i en 50mm kabelskyddsslang med den extra volymen luft. När jag sedan jämför värmeavledningen i VP-slang i innervägg så känner jag mig fullständigt trygg med jordkabel som fått lite extra nötningsskydd.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Någon el-kunnig här som kan stå till tjänst?
« Svar #23 skrivet: 27 feb-19 kl 10:38 »
Man kan ju fundera på varför man lägger sladden i rör. Jag hade kabel godkänd för mark men också kabelrör extra så det blev hängsel och livrem.

Men när farsoten av fiberanläggare drog fram så skar dom ju av kabeln och vattenfyllde röret. Mot detta hjälper bara en massa armeringsjärn i kabelrännan...

Nu är jag helt utanför ämnet här men det hade varit kul med en tråd för erfarenheter av fiberläggare och deras i många fall tveksamma prestationer. Som att såga sig genom en av kommunens rensbrunnar på dagvattennätet bara för att dra kabeln rakt istället för att gå runt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser