Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?  (läst 12326 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Folk jagar japanska vattenstenar som galningar... men finns det kanske svenska stenar som funkar bra att slipa kniven m.m. med? Har ni testat eller vet ni var man kan få mer info?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-11 kl 21:00 »
Gotländsk sandsten har funkat utmärkt i tusentals år.

se, t.ex. http://www.gotlandsbrynet.se/sandsten.html

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #2 skrivet: 02 feb-11 kl 16:30 »
Ja så är det.
En bra gotlandssandsten utan hårda skikt är väldigt bra. Bra slipstenar bröts förr på flera andra ställen i Sverige också.

De bästa brynena bryts i Västilä i Finland.
www.wästikivi.fi
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Yrmff

  • Gäst
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #3 skrivet: 02 feb-11 kl 21:59 »
I trakterna kring Loos (hälsingland) finns det kanonslipsten gå inte för nära bara för då kanske  (:) kommer å tar dig  ;)

mvh Y

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #4 skrivet: 02 feb-11 kl 22:07 »
Fel årstid nu men tänkte jag har ju aldrig testat att ta en sten från naturen, plana den och sedan slipa med... i nuläget använder jag våtslip-papper. Fast det finns ju endel stenar att välja på, måntro man kan se och gallra ut de hopplösa redan ute i naturen?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #5 skrivet: 03 feb-11 kl 17:03 »
Det skall vara finkornig homogen sandsten.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

tretrop

  • Inlägg: 18
    • Södermanland
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #6 skrivet: 22 apr-11 kl 20:13 »
Tyvärr så är dom svenska Gotlands stenarna görs endast på sommaren eftersom han som gör dessa är bonde och som också sköter sin bondgård sen finns det en i Orsa men dom syns inte heller så mycket. Pluss att dom inte har så många alternativ som dom japanska. Jag har köpt Japanska slipstenar från en svensk firma  http://www.hyvlar.se/Japanska_vattenbrynen  dom har dock sagt att dom ska ta upp Svenska brynen också.

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #7 skrivet: 20 jan-15 kl 09:27 »
Sedan så finns det Orsasandsten också.
Kolla in: http://www.orsasten.se/Slipstenarochbrynen.htm

Rubensgården

  • Gäst
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #8 skrivet: 27 jan-15 kl 20:14 »
Vet ställen där det ligger perfekt sandsten i drivor men naturvärdet gör att de ska ligga kvar.

rastafari

  • Gäst
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #9 skrivet: 27 jan-15 kl 21:29 »
Skiffer funkar väll som slipsten . 
Finns bl.a på Öland .

Juniperus

  • Gäst
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #10 skrivet: 27 jan-15 kl 22:44 »
Jag har slipat mina knivar och yxor när jag varit ute på tur med kvartsit. I fjällen kan man finna flata och jämna stenar. Har funderat på att jämna till en bit kvartsit, men det tar nog tid och så behöver man väl helst något som är hårdare än kvarts alltså 7 på Mohs hårdhetsskala. Allt som är hårdare än 6 och har en kornstruktur borde gå att slipa med.

Björkticka kan man iallafall använda till att strigla med.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #11 skrivet: 12 jul-18 kl 19:13 »
Jag har just skaffat en slipsten, inte sett någon liknande sten förut som denna, inte gråaktig i tonen och det är liksom flera lager istället för homogen. Finns här någon expert som kan identifiera stenen, jag utgår från det är en natursten av något slag iallafall.




Ett smart drivsystem jämfört de flesta slipar jag sett på diverse säljes sidor, annars skulle väl den övre remskivan behöva vara lika stor som stenen för att få en passande hastighet.


Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #12 skrivet: 13 jul-18 kl 10:31 »
Hej Dennis. Kan det där inte vara en Orsa-slipsten? I så fall har du en av Sveriges bästa slipstenar!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #13 skrivet: 15 jul-18 kl 08:17 »
Jag har börjat undra samma sak. Orsa stenar verkar ha en liknande färgton, fast dom verkar också ha en dekoration på sidorna som min saknar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Finns det bra slipstenar och brynen ute i den svenska naturen?
« Svar #14 skrivet: 06 aug-18 kl 08:50 »
Några efterbilder på slipen, jag är nöjd med grovheten på stenen, den är riktigt passlig tycker jag.

Ommålad, hjul monterade och ett verktygsstöd:


Sen har jag "rundat" stenen:


Och gjort några jiggar:






 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 3 användare
Palle500, xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser