Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer  (läst 140196 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #80 skrivet: 02 nov-16 kl 10:33 »
Mer från Wikipedia: "...a sealed AGM or gel battery recharges more quickly than a flooded lead acid battery of either VRLA or conventional design.[12][13] "From a standard car, 4WD or truck alternator they will recharge quickly from full use in about 2 to 3 hours. A deep cycle wet cell battery can take 8-12 hours to achieve only 70% to 80% of its potential charge."

Efter att ha läst både det Torbjörn tillfört tråden och det jag hittat på Wikipedia är jag förvånad att det fortfarande finns liv i mitt stackars gamla batteri efter två år av brutal misshandel och bristfällig uppladdning. Det brukar ju vara framåt vinterkanten sådant visar sig mer definitivt...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #81 skrivet: 02 nov-16 kl 10:43 »
Eller så får du bygga en egen generator direkt på axeln. De som bygger små vindkraftverk gör det.

Ett av problemen med de där små permanentmagnetgeneratorerna är dock höga tomgångsförluster, eftersom det inte går att reglera ner magnetiseringen i en sådan utan de går ständigt tungt pga järnmättning och virvelström i statorplåten även om man inte tar ut någon energi ur dem.

För många år sedan hörde jag talas om en som hade riggat upp en likströmsgenerator med drift från rem runt en bromstrumma i en Citroën 2CV. Nödlösning då originalgeneratorn - likströmsgenerator med rotorn direkt på vevaxeländen - hade lagt av.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14414
    • Östergötland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #82 skrivet: 02 nov-16 kl 20:44 »
En motor som drar undan statorn löser det problemet.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #83 skrivet: 03 nov-16 kl 10:20 »
En klassisk cykeldynamo således! :-)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #84 skrivet: 15 dec-16 kl 00:50 »
  Jag körde slut på två omgångar generator-batteri pg. av spänningsfall över tändningslåset. En bilelektriker förklarade att digitala laddregulatorer är så snabba att spänningsfall gör att generatorn slår på och av hela tiden. Fick hjälp med att montera ett relä för att slippa spänningsfallet. Nu har det fungerat i flera år.
Nu när jag leder fram batteriströmmen genom att använda ett relä istället för att batteriströmmen måste gå genom tändningslåset till generatorn så håller generatorn. En annan sak jag lärt mig av en  batteriförsäljare är att man måste parallellkoppla rätt. Genom att elströmmen tar den lättaste vägen är det viktigt att koppla så att strömmen får gå diagonalt genom batterierna. Dvs. varje batteri måste ha samma kabelresistans till generator och förbrukade.  Det förklarade varför batteriet närmast startmotorn förbrukades dubbelt så fort som övriga. En undran, vart tara energin vägen när man återkopplar en automatladdare på ett fulladdat batteri?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #85 skrivet: 15 dec-16 kl 09:44 »
En "automatisk" laddare stänger av och levererar ingen laddström om den anser att batteriet är fulladdat (den borde åtminstone göra så).

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #86 skrivet: 15 dec-16 kl 09:47 »
Har Du en kabelhärva mellan generator och förbrukare till varje batteri? Har Du dom inte seriekopplade?
Automatladdaren förklarade ju Torbjörn.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #87 skrivet: 16 dec-16 kl 01:58 »
Har Du en kabelhärva mellan generator och förbrukare till varje batteri? Har Du dom inte seriekopplade?
Automatladdaren förklarade ju Torbjörn.
Har vanliga sk. fritidsbatterier parallellkopplade som jag beskrev. Eftersom jag nästan fördubblar amperetimmarna klarar sig fritidsbatterierna fint. Men de måste parallellkopplas rätt annars belastas de inte lika. Det jag beskrev om reläet vid den digitala ladd regulatorn har jag för att det blir för stort motstånd i ledningarna när generatorn sitter till höger om motorn och batterierna till vänster om motorn.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #88 skrivet: 16 dec-16 kl 08:57 »
Alla laddningsregulatorer som används för bilgeneratorer och liknande är "digitala" i betydelsen att de slår till och från magnetiseringsströmmen till generatorn stegvis, det blir alltså ingen analog reglering som i t ex spänningsregulatorn till en kraftverksgenerator eller de navgeneratorer som förr användes för belysning i järnvägsvagnar.
Förr i tiden användes ett mekaniskt relä för den funktionen, men på 70-talet gick tillverkarna gradvis över till elektroniska regulatorer.

En del bilgeneratorer får problem med spänningsregleringen vid låga varvtal om man har för lång kabel mellan generator och batteri, det brukar märkas på flimrande lyse då motorn går på tomgång. 90 A Bosch-generatorer från 80-talet är ökända för att vara känsliga för detta, i synnerhet om de inte har kvar originalladdningsregulatorn utan det sitter en dålig piratregulator eller en regulator avsedd för en mindre generator där.
Har man en lång kabel måste man ta till tillräckligt grov area så att inte spänningsfallet blir för stort då generatorn ger maximal laddström. I ett 12 V-system brukar man tillåta upp till 0,3 V på plussidan och 0,2 V på jordsidan, om man har 24 V kan man nog tillåta lite mer spänningsfall.

Man bör försöka undvika att använda fritidsbatterier som startbatterier, åtminstone på vintern. De är inte gjorda för att ha tillräckligt låg inre resistans för att kunna driva en startmotor i kyla, utan de är istället optimerade för att tåla skakningar, djupurladdning, överladdning mm bättre än vad ett modernt startbatteri gör. Skillnaden är att fritidsbatteriet har färre men tjockare plattor än ett lika stort startbatteri.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #89 skrivet: 17 dec-16 kl 21:27 »
Tack för svaren.  Jo min bil är en 68-a och det stämmer det ni beskriver.  Använder omformare så jag kan kör motorvärmaren en stund innan start ca: 15 - 20 min. Tänker att fritidsbatterier tål djupare urladdning och med dubbla kapaciteten belastas de inte så hårt.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #90 skrivet: 27 jun-17 kl 10:34 »
Det går inte att rekonditionera ett bilbatteri ? Man ser ju olika idee'r om det i datorn. men jag har inte fördjupat mig i det. Det är lite äckligt om man ska hälla ut syran å så. Det är ju inte så härligt att få på sig.

Man har en del bilbatterier. Tänkte lämna dem på skroten. man får 50kr st. Tänk vad många man ställt på tippen innan man visste det.

I går ladda jag morsans bilbatteri, hon hade glömt lyset på i 2 dagar. Jag hade hjälpstart-grej ock startade med. Sen fick den stå med laddaren på i 3.5 timme. Kanske var det för kort tid? För batteriladdarens lampa lyste aldrig grönt.

Jag får kolla upp det,hur många timmar exakt man ska ladda. Annars blir det att köpa ännu ett batteri.
Tänk om folk kunde skriva datum på sina batterier så man vet hur gamla de är.

andtol

  • Gäst
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #91 skrivet: 27 jun-17 kl 10:43 »
Det går inte att rekonditionera ett bilbatteri ?

Ett tips är att läsa hela tråden. :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #92 skrivet: 27 jun-17 kl 11:48 »
Ett tips är att läsa hela tråden. :)

Finns den inte på youtube?

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #93 skrivet: 27 jun-17 kl 18:22 »
Det var så mycket text när jag kollade tidigare idag. Men jag ska försöka läsa igenom nu i kväll när jag har tid..

Jag vet, jag är helt Youtube-fierad.

Vill man ha reda på något så går man först dit eller till google ock kollar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #94 skrivet: 27 jun-17 kl 18:52 »
En sak som står flera gånger tidigare i tråden men som förtjänar att upprepas igen, är att "intelligenta" batteriladdare som indikerar själva när batteriet är fulladdat, endast fungerar bra ihop med relativt nya bilbatterier i bra skick. När ett bilbatteri åldras, eller för den delen om det har blivit mer eller mindre skadat genom djupurladdning eller annan vanvård, så kan det börja bete sig på märkliga sätt som lurar laddarens automatik.

Ladda inte en förutbestämd tid, utan mät laddström och spänning under hela laddningens gång, anteckna värdena ofta och summera strömvärdena så du får klart för dig hur många Ah som går i batteriet. Ladda inte med högre ström än C/10 om batteriet är gammalt eller tveksamt. Avbryt laddningen då spänningen har legat över 15 V några timmar även om du inte har fått i särskilt många Ah i batteriet då. Tillför inte större elmängd än den kapacitet batteriet är märkt med, avbryt även laddningen om batteriet blir varmt.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #95 skrivet: 26 sep-18 kl 22:24 »
Någon som beskrivit hur viktigt det är att parallellkoppla Batterier rätt?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #96 skrivet: 27 sep-18 kl 06:56 »
Någon som beskrivit hur viktigt det är att parallellkoppla Batterier rätt?
beskriv gärna, visste inte att man kunde psrsllellkoppla på olika sätt

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #97 skrivet: 27 sep-18 kl 07:23 »
Egentligen bör man aldrig parallellkoppla blybatterier, med tanke på risken att ett fel på det ena batteriet (t ex en kortsluten cell) drar ur och förstör även det andra.  Måste man ha flera batterier parallellt så bör man inte låta dem stå parallellkopplade jämnt utan bryta parallellkopplingen då anläggningen står oanvänd. Om det rör sig om en maskin med batterifrånskiljare (huvudströmbrytare) så kan man gärna ha en flerpolig sådan som även bryter parallellkopplingen då den slås från. Har man batterier för olika ändamål (t ex förbruknings- och startbatteri i en husbil), så är det lämpligt att sätta dit ett relä som slår till och parallellkopplar batterierna endast då generatorn laddar.

Ska man ändå parallellkoppla flera batterier, så är det viktigt att de har ungefär samma förhållande mellan kapacitet och inre resistans.
Batterierna behöver inte vara exakt likadana eller lika stora men de bör vara av samma grundtyp (alltså t ex antingen startbatterier eller fritidsbatterier), lika gamla och av samma märke. Om man ska välja ut batterier för parallellkoppling kan man göra så att man laddar alla möjliga kandidater fullt, låter dem stå orörda en vecka och mäter sedan spänningen i dem.  Ta de batterier som är mest lika i spänning för parallellkopplingen.
Om man ska ta ut höga strömmar, t ex om batterierna ska användas som startbatterier till en stor dieselmotor, så är det viktigt att göra elanslutningarna så att kabelspänningsfallet blir lika från bägge batterierna (om det blir mycket längre kablar till det ena batteriet, så bör de få i motsvarande grad större area så att resistansen blir samma som i kablarna till det andra batteriet).
Men som sagt är det ändå bättre att skaffa ett enda stort batteri med tillräcklig kapacitet än att parallellkoppla flera mindre.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #98 skrivet: 27 sep-18 kl 22:01 »
Jag har i många år haft parallellkopplade fritidsbatterier i min bil av utrymmesskäl.
Fick lära mig av en kunnig försäljare att det är viktigt att varje batteri har samma kabelresistans mellan generator och förbrukare.
Han beskrev att det var vanligt att det kopplades fel i båtar, när man placerade batterierna i rad längs kölen och anslöt till generator och förbrukare på batteriet som var närmast vilket resulterade att det batteriet fick jobba mer än övriga och att övriga inte blev fulladdade.
 Men om man går med ena ledningen till det bortersta så blir det samma kabellängd till alla batterier, då blir det som diagonalt genom batteripacken.
En tredje lösning är att dra en separat ledning med samma resistans mellan varje batteri och förbrukare-generator.
Sedan jag lärt mig parallellkoppla rätt så har batterierna hållit.
Till traktorn som jag inte använder dagligen har jag monterat  batterifrånskiljare på minuspolen.  Kan även vara lämpligt att ha när man ska montera och demontera batterier för att slippa risken med gnistor.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #99 skrivet: 27 sep-18 kl 22:28 »
Har fått lära mig att batterier ska parallellkopplas såhär.

Det minska snedbelastningen.


Men något helt annat. Hur ser ni på AGM-batterier? Jag har köpt ett Biltema AGM till husvagnen och ett till timmerkärran. Inbillar mig att de ska tåla djupurladdning bättre än vanliga och laddar dem med Biltema smartladdare eller husvagnens inbyggda laddare. Sätter på laddaren typ ett dygn innan användning och laddar sen tills den säger att det är fullt. Nöjd så, borde jag tänka längre?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Luffsen, Själv är bäste dräng, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser