Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Vad kan man göra med kärnmjölken?  (läst 19651 gånger)

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #20 skrivet: 25 aug-17 kl 10:03 »
Fick reda på att Wapnö utanför Halmstad säljer kärnmjölk. Beställde genom butik och fick två liter levererade.
På förpackningen stod att man skulle skaka den då den skicktar sej. Då jag skulle ha den till att ytbehandla trä med fyllde jag en pepflaska, satte dit kork med slang, klä nypa på slangen, vände o väntade. Den skicktar sej och jag förmodade att det var fettet som var kvar som låg överst. Borrade litet hål i botten och tappade av det nedre skicktet. Ville inte ha fettet då det ju kan härskna o på så vis ge lukt. Tanken är att använda det nedre skiktet till att ytbehandla krympburkar. Då de ju inte innehåller någon typ av lim el liknande kändes det rätt att använda denna naturliga produkt.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #21 skrivet: 25 aug-17 kl 11:08 »
Jag älskar kärnmjölk!  Betalar 1.70 euro för 7,5 dl i Finland.  Värt varje krona. Vet inte om det går att få tag i kärnmjölk i sverige.

Aldrig letat efter kärnmjölk, vad heter det på finska?

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #22 skrivet: 25 aug-17 kl 11:34 »
piimä
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #23 skrivet: 25 aug-17 kl 11:50 »
Nämen piimä är inte kärnmjölk, det är surmjölk. Vanlig mjölk som behandlas med syrakultur. Typ som långfil i sverige om jag kommer ihåg rätt.

Edit:
På engelska är det så att ordet där, buttermilk också står för samma som modern filmjölk som är producerad med syrakultur, jag antar samma gäller på finska. Men Piimä som jag köper ganska ofta (i litersförpackningar) har alltid varit producerad utav syrakultur.

Fast du nämde en udda storlek, surmjölken här kommer ju i 1 liters förpackning, kanske det är något jag missat i hyllorna...
« Senast ändrad: 25 aug-17 kl 11:56 av DennisCA »

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #24 skrivet: 25 aug-17 kl 11:59 »
Detta var vad googel översätt svarade. Men vist låter det vackert, piimä. Där måste finnas nått namn för detta då ju det är så gammalt och att man bara hällde ut det som blev över vid smörtillverkning är ju rätt uteslutet. På tyska heter det buttermilch, smörmjölk.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #25 skrivet: 25 aug-17 kl 12:16 »
Kan nog hända det är rätt traditionellt ord men att det idag syftar på den här filmjölken, eller surmjölken som vi finlandssvenskar kallar den.

Kanske om man skulle söka på typ perinteinen (traditionell) piimä i affärerna, äkta kärnmjölk kunde ju vara intressant att baka med.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #26 skrivet: 25 aug-17 kl 15:03 »
Man kan koka ihop den till en mese, om man sen slår lite grädde i den så blir det messmör.
kretslopp

Pasi

  • Inlägg: 10
  • Så söta;O)
    • Värmland
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #27 skrivet: 25 aug-17 kl 16:41 »
Har för mig att det heter kirnupiimä på finska inte helt hundra på stavningen;)
Solo i skogen men har ju djuren.
Hundar katter fjäderfän m.m

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #28 skrivet: 25 aug-17 kl 18:01 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 5 användare
xaelanar, von tratt, kretslopp, Alice Moland, gruvtrollet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser