Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bedömda djur enligt rasstandard?  (läst 9416 gånger)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #20 skrivet: 23 aug-09 kl 21:01 »
............ Jag känsla av att denna tråd kan bli en sådan där "otrevlighetstråd"...............  :-X

... Hoppas inte....  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

19anna76

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #21 skrivet: 23 aug-09 kl 21:07 »
johe71: Det var precis så jag menade... och tänkte när jag ställde frågan i tråden... TACK!!
ville absoulut inte trampa någon på tårna...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #22 skrivet: 23 aug-09 kl 21:12 »
Ingemar:
Nej, den är inte ny;)
Men jag måste väl få svara med min synpunkt på Rasavel?
  Det behöver inte innebära att man struntar i viktiga egenskaper hos djuret.  Visst innebär det en risk att viktiga egenskaper kanske försvinner om man bryr sig enbart om utseendet. Men hos höns är urvalet så pass stort att jag tror den risken är liten.
Man har ju tom medvetet avlat bort ruvlusten hos vissa raser för att göra dom till bättre produktionsdjur, Ändå kläcker dom fram kycklingar när dom får rätt miljö för det...
     Jag har inte dömt någon, jag tycker bara inte att det är så Svart/Vitt som det uttrycks. Det ska bli spännande att se om den som skrev inlägget ni funderar över verkligen menade att hon numera BARA  bryr sig om utseendet på sina hönor ELLER om hon lagt till fler kriterier när hon gör sitt avelsurval än vad hon hade från början
 Och:Jag känner mig inte angripen, vi diskuterar, och att någon har en annan åsikt i en diskussion innebär inte för mig att jag blir angripen.
Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 23 aug-09 kl 22:09 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ingemar

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #23 skrivet: 23 aug-09 kl 21:22 »
För mig ter det sig tämligen sjukt att slå bort djur som har nån fjäder fel eller en kam som ligger. Funkar dom bra så är det bra djur som jag ser det.

Jag ställde en tillspetsad fråga för att utröna om det verkligen var så illa att man bara ska ta hänsyn till standarden och strunta i äggläggningen (och jag tror inte jag är ensam om att läsa meningen så). Svaret jag fick sade inte mycket. För att underlätta: De tre hönorna äter näringsrikt och samma. Vilken ska sparas?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #24 skrivet: 23 aug-09 kl 21:29 »
En fråga till er som läst hela Rasstandarden? Jag har bara kollat in 'mina' raser (inte läst det "själva övergriande syftet": Står det verkligen att de hönor som inte följer Standarden ska betraktas som blandraser?
Jag tänker bla på Chabo där man måste korsa in hönor med för långa ben ibland?
Jag är mer insatt i kaninstandarden och där har det vad jag vet aldrig fötts en kanin som fått 'Full pott', dvs 100 poäng. Standarden är ett mått på det 'Perfekta' utseendet och det har inte uppnåtts ännu;) Utan det är något man strävar efter och ibland får jag kanske avla på en kanin som inte är 'perfekt'  för att den har något som inte en annan kanin har, för att jag så småningom ska komma närmare ett 'perfekt' resultat, fungerar det inte lika med hönsen?
De jag känner som ställer ut hönor brukar välja ut dom 'snyggaste' när dom ska på utställning, men dom nackar ju inte resten av besättningen bara för det?
Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 23 aug-09 kl 22:10 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

EvaE

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #25 skrivet: 23 aug-09 kl 21:33 »
om man pratar rashöns (alltså det som är definierat som raser i Skandinavisk Standard, inte lantraser etc) så är defintionen på en rashöna att den ser ut som standarden föreskriver....

Om en höna/tupp som ser ut som det standarden föreskriver som en plymouth rock så är det också en plymouth rock, ser den inte ut som det standarden föreskriver så är det inte, per definition, en plymouth rock.

Detta gäller alltså även om hönan/tuppen kommer från en avelsgrupp med höns och tuppar som enligt standarden är plymouth rock... ser inte avkomman ut som det standarden definierar som en plymouth rock så är det inte heller det... [och konsekvensen blir då att det borde räknas som en blandras]

Det är alltså, när man köper ägg och är intresserad att avla fram det standarden kallar rasrena djur, av intresse att veta om avelsgruppen består av djur som är rasrena enligt standarden eller om avelsgruppen även innehåller icke rasrena djur [oavsett om båda föräldrarna var rasrena]


Gäller dtta endast denna ras i rasstandarden eller alla? Tog du bara den som exempel?

//
Eva

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #26 skrivet: 23 aug-09 kl 21:34 »
Jag avlar på sundhet och exteriör. Det konstiga är att de hönor som har bäst typ och helhet är i regel också de som värper bäst.
Det är väl deras allmänna livskraft som slår igenom i båda fallen.
Dessutom, för att få ihop en kull  (c:a 12 ägg)  efter en höna inom rimlig tid, måste hon värpa bra.
Små detaljfel kan jag överse med  om hönan har mycket bra helhet. Tuppar däremot gallras hårt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #27 skrivet: 23 aug-09 kl 23:21 »
Jag tycker ändå det låter konstigt...

Om man säger att man har två helsyskon av en viss ras. Den ena är väldigt rastypisk och 'rätt' och den andra har någon skavank. Att då den inte helt perfekta skulle kallas blandras då och den andra renrasig låter skumt och mysko.

Med samma resonemang skulle ju en blandrashöna med massa olika raser i sig som råkar se exakt ut som en viss rashöna (sånt händer ju) kallas renrasig efter det tänket!

Jag har alltid irriterat mig på att genbanksfolket envisats med att det bara är höns i genbank som är renrasig och kallar alla rashöns för blandraser eftersom man bara har 'folks ord på det'. Man de kanske har en poäng i så fall ändå...

Sen tycker jag det vore värt en del att få tillbaka ruvlusten hos de rashönor (och lantrashönor) som man avlat bort den hos. Så fruktansvärt mycket sjunker inte produktionen om de får ett gäng kycklingar per säsong. Jag värdesätter t ex min svarta australorp Sara som ruvat två kullar kycklingar i år mycket mer än hennes helsyster Molly, som visserligen skimrar grönare men som inte ruvat. Båda lägger bra med ägg, Sara kom igång fem veckor efter kycklingarnas kläckning, visst missade vi en tjugo trettio ägg där men vi fick fyra finfina kycklingar!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #28 skrivet: 23 aug-09 kl 23:31 »
Jag skulle gärna vilja veta hur standarden och rasklubbarna ställer sig i den frågan?
Om bara de helt perfekta skulle vara 'renrasiga' så tror jag inte att det skulle finnas just några renrasiga hönor alls...
Om man sen inte avlar på djur som går helt emot standarden är väl en annan sak, man får ju väga fördelarna mot nackdelarna när man avlar. 
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Minnas

  • Inlägg: 297
    • Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #29 skrivet: 24 aug-09 kl 11:55 »
Först och främst så när det gäller all avel så råder väl sunt förnuft!! Jag kan bara svara för hur jag själv avlar. Har man en ras vi kan säga stor cochin som jag har. Nar man väler ut sina avelsdjur så ser man först till typen är djuren så stora som dom ska vara, är dom så lugna som dom ska vara, ruvar föräldrarna är dom bra mammor. Sen kan man se till att bara avla på dom äggen som är bra i storlek, helst avlar jag på djur som är 2 år då vet man också att dom är motståndskraftiga mot sjukdomar som typ, marek. Lika ser man den rätta teckingen på djuren om man har guldsvartbandad. Sen kommer ju såna där småfel också in om man har gott om bra avelsmatrial tar man bort dom djuren som har såna fel, man behöver inte avliva dessa djur det finns alltid folk som vill ha höns som "trädgårdshöns" Jag har aldrig avlivat en höna för fel färg på fjäder eller för liten det finns alltid nån som vill ta hand om dom. Men viktigt är det ju då berätta varför man inte avlar på dessa djuren, jag har alltid haft turen att djuren kommer till användning. Det är inte många djur heller det rör sig om ju utan väljer man med omsorg rätt avelsdjur blir dom flesta bra. Sen är det så tyvärr att utställningsdjur inte alltid är dom bästa avelsdjuren det är då färgerna vi pratar om. Det är ett pysslande med färger på en del av dom.
Jag avlade förr på "förr kallad silverrandiig" wyandotte och då retade jag mig på att tupparna skulle vara vita i sadelhänget. Men använde man en sån tupp i avel blev hönorna sämre tecknade till slut blev det "månteckning" på dom utan jag använde mig ofta av en tupp med lite svart i sadeln. Men nu har dom ändrat det i standarden att det får vara svart där alltid en framgång. Sånt måste man ju framföra hur det funkar i verkligeheten helt sjukt om man ska ha en del djur till utställning sen andra hemma att avla på.


Minnas

  • Inlägg: 297
    • Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #30 skrivet: 24 aug-09 kl 12:14 »
om man har avlat med sunt förnuft så får man inga" icke rasrena" djur enligt mitt sätt att se det. Får man djur som ser annorlunda ut än dom "ska" ska man nog ta sig en funderare vad har hänt ? Har man tagit in nått nytt djur ? En ny tupp kan fördärva mycke i aveln...därför är det ju bättre ta in en ny höna. Jag är alltid försiktig med "nya"djur det finns en del som blandar in annan ras men det visar sig ganska tydligt....såna tabbar går man inte ofta på numer. Det är ju så vill man ha en viss ras så vill man ju att man ska få en sån om man köper just den. Jag är motståndare av det att man blandar in en annan ras tror inte man vinner nåt på det alls. Det är jag inte alls intresserad av. 

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #31 skrivet: 24 aug-09 kl 22:10 »
Tror man på många ställen i den här tråden hade kunnat byta ut ordet rasren mot rastypisk. Av en kull helsyskon kan såklart inte vissa vara rasrena och andra blandraser. Är de helsyskon så är de. Däremot behöver inte alla i kullen bli rastypiska, men har man en bra avelsgrupp som nå'n ovan skrev så brukar det bli mest rastypiska djur efter den gruppen.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #32 skrivet: 27 aug-09 kl 16:00 »
om man pratar rashöns (alltså det som är definierat som raser i Skandinavisk Standard, inte lantraser etc) så är defintionen på en rashöna att den ser ut som standarden föreskriver....

Om en höna/tupp som ser ut som det standarden föreskriver som en plymouth rock så är det också en plymouth rock, ser den inte ut som det standarden föreskriver så är det inte, per definition, en plymouth rock.

Tack för svar, det var precis det jag undrade över! :)
Men då har jag en följdfråga: Om man har två korsningsdjur (t ex en korsning mellan samma två raser) och de får avkomma, kan då deras avkomma, eller en del av deras avkomma, anses som renrasig och vara av den ena eller andra rasen - förutsatt att den stämmer med standarden för sin ras?

sallyomolly

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #33 skrivet: 27 aug-09 kl 16:46 »
Kanske inte efter första korsningen, men om du tänker på att korsa fram en ny färg så är det flera generationer sedan tillbaka på rasen och den måste bli godkänd och även avkommorna för att få bli en godkänd färg.

Ingemar

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #34 skrivet: 27 aug-09 kl 17:26 »
Kanske inte efter första korsningen, men om du tänker på att korsa fram en ny färg så är det flera generationer sedan tillbaka på rasen och den måste bli godkänd och även avkommorna för att få bli en godkänd färg.
Är detta det gängse synsättet vid Rasfjäderavel, blir konsekvensen väl att det med stor sannolikhet kan handla om ett antal blandraser - om än med likartat standardiserat utseende?

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #35 skrivet: 27 aug-09 kl 17:56 »
Är de tinte så inom all djuravel där man vill få fram en ny ras eller variant eller vad man ska kalla det? En person kanske har en dröm om en katt med just ett visst utseende och vissa egenskaper och korsar fram och tillbaka tills han fått till just den katten han vill ha. Flera generationer senare kanske det finns en ny kattras, vad vet jag. Med höns har det väl korsats hit och dit för att få fram en höna som värper en viss typ av ägg, många eller stora eller en med extra mört kött, snabbväxande elelr extra härdig, ett visst utseende osv osv. Det är väl så raserna har kommit till? Sen har de olika raserna funnits olika länge. Endel kan ses på tavlor som visar att de funnits i flera hundra år medan andra kanske "föddes" för hundra eller femtio år sedan. Alla har sina speciella egenskaper eller utseenden som gör att olika människor fastnar för just den eller den rasen.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

sallyomolly

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #36 skrivet: 27 aug-09 kl 18:08 »
Är detta det gängse synsättet vid Rasfjäderavel, blir konsekvensen väl att det med stor sannolikhet kan handla om ett antal blandraser - om än med likartat standardiserat utseende?



Ja så kan man se det men jag tror inte en färg poppar upp sådär hipp som happ. Men man får ju naturligtvis para tillbaka på rasen många gånger och som sagt så ska de bli godkända också.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #37 skrivet: 27 aug-09 kl 18:25 »
Ja, det är så djuravel går till så länge man inte har Genbanksdjur. 
  Fast det är ju inte så enkelt att hönan bara ska se ut att vara av en ras, den ska ju bla ha rätt färg och storlek på äggen också. Så rent krasst kan man väl ställa ut en höna (kanin med för den delen) som rasren, men sen fortsätter ju arbetet med att befästa dom egenskaperna som är rastypiska genom vidare avel.  Kaniner,  som stambokförs är det ju mer pappersexercis med eftersom man får söka dispens på sådana korsningar, det behöver man väl inte för höns?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sallyomolly

  • Gäst
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #38 skrivet: 27 aug-09 kl 20:06 »
Nej det behöver man inte, tyvärr är alla inte lika noga med andra egenskaper. Tex har jag jobbat mycket med pärlgrå orpington för att jag ska få större ägg. Har parat in mycket fina djur från Sverige.

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: Bedömda djur enligt rasstandard?
« Svar #39 skrivet: 27 aug-09 kl 21:04 »
Nej det behöver man inte, tyvärr är alla inte lika noga med andra egenskaper. Tex har jag jobbat mycket med pärlgrå orpington för att jag ska få större ägg. Har parat in mycket fina djur från Sverige.

Då undrar jag, jag som nu har precis börjat om med rashöns. Köper ägg och kläcker.
Är det värt att lägga 700:- på rasstandarden.
Är det många raser i den? Står det hur "rasen" SKA se ut? Äggvikt, färger, kamformer m,m

Sen står det förstås inte vad som inte ska finnas, tex "tvillingkam" och bilder som förklarar...

Sen som du säger Sallyomolly, har du jobbat mycket med att få upp äggvikten på pärlgrå orpington.
Hur vet jag som "nybliven uppfödare" vad jag ska sträva efter på just tex Faverolle?

Jag är mycket motiverad att avla "rätt" och att jobba med bra djur.
Vilka tips kan ni ge mig, jag försöker hitta seriösa människor att köpa avelsägg av.
Men det är mycket lättare om man hittar "färdiga" vuxna djur - Man ser ju hur de "ser ut", till skillnad när man köper avelsägg :P
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
Vildmarksmannen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser