Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgväxter, vejde och reseda  (läst 2114 gånger)

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
Färgväxter, vejde och reseda
« skrivet: 25 mar-20 kl 12:40 »
Är det någon här som odlar färgreseda eller vejde? Vejde har jag hittat vild och försökt fröså men utan resultat. Färgreseda är enligt Esther Nielsen (Färga med växter från 1972) "..i det närmaste utrotad i Norden" medan den anses "sällsynt" i Bo Mossbergs Den nordiska floran. Råkar någon ha räddat och odla dessa växter och ha tillgång till frön? Jag köper gärna.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Färgväxter, vejde och reseda
« Svar #1 skrivet: 25 mar-20 kl 14:51 »
Kan skicka vejde. Frön finns annars på Impecta och Exotic Garden.

Om nån har krapp är jag intresserad.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Färgväxter, vejde och reseda
« Svar #2 skrivet: 26 mar-20 kl 08:13 »
Tack för erbjudandet men vejde har jag tillgång till. Hur gör du när du sår dem? Jag plockar frön ute på en ö, funderar på om jag kan så hemma i trädgården då det inte lyckades på första försöket. Har du några tips? Alternativet är att så ute på sommarön. 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Färgväxter, vejde och reseda
« Svar #3 skrivet: 26 mar-20 kl 08:44 »
Jag har både förodlat vejde i krukor i växthus och sått direkt på friland, har inte gjort något speciellt, det har bara kommit upp. Har odlat plantorna både i kruka och på friland, växer lite för bra i grönsakslandet så flyttar nu över plantor till trädgårdens skräphörn där dom får breda ut sig efter förmåga.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Färgväxter, vejde och reseda
« Svar #4 skrivet: 26 mar-20 kl 08:56 »
Har du anpassat jordmån på något sätt? De plantor jag har hittat växer direkt på sandstranden. Jag vill inte gräva upp hela plantor så jag ska göra ett försök till. Växthus lär de inte behöva här då de växer bra på så utsatta ställen.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

 

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Färgväxter, vejde och reseda
« Svar #5 skrivet: 26 mar-20 kl 09:16 »
Jag har sått i vanlig köpejord, i växthus mest för att det är lättare att hålla koll på krukorna då. Det kommer upp lika bra på friland, har sått i grönsakslandet som är djupgrävt och gödslat.

Riihivilla har bra info om det mesta, tror det finns hur man odlar vejde också om man letar http://riihivilla.blogspot.com/.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Färgväxter, vejde och reseda
« Svar #6 skrivet: 26 mar-20 kl 09:22 »
Tack! Ska kolla, det!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser