Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.  (läst 4396 gånger)

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« skrivet: 20 jan-21 kl 16:55 »
Nu är det så att min sambo är från Filippinerna och där så finns det något som heter Star Margarine och denna behöver man inte förvara i kylskåp.
Hållbarheten är väl en 1-2 år i en vanig källare eller skafferi och smakar förvånansvärt gott och inte dyr.
Bara ett litet tips från mig till er.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #1 skrivet: 20 jan-21 kl 17:53 »
 :Och det finns att köpa i Sverige?

Ser att det går att få tag på i Sverige.
Dock....  raffinerade diverse oljor, och palmolja ???
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #2 skrivet: 20 jan-21 kl 19:14 »
:Och det finns att köpa i Sverige?

Ser att det går att få tag på i Sverige.
Dock....  raffinerade diverse oljor, och palmolja ???

Det struntar jag i när det gäller prepping.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #3 skrivet: 20 jan-21 kl 19:26 »
Det struntar jag i när det gäller prepping.

Bra prepping innebär att man bygger upp ett förråd så att man har förnödenheter för en tidsperiod.
För att hela tiden ha så bra livsmedel som möjligt så är man tvingad att rotera livsmedlen.
Dvs att man plockar ut sådana som närmar sig bäst före datum, och för att hålla kostnaderna rimliga så är det allra lämpligast att förtära dessa.
Är det dessutom ovanligare livsmedel så kan det kvärävas tillvänjning och specifika kunskaper som behöver övas.

Det innebär att tex palmolja blir en vardagsprodukt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #4 skrivet: 20 jan-21 kl 19:55 »
är  det klimatgodkänd odling på palmoljan så är det en av de bästa oljorna. Annars bör man undvika den pga nerhuggning av regnskog,piratodling m.m
preppning innebär väl också att i första hand ha varor odlade inom landet? hur ersätter man dem annars? varor från filippinerna kan ju inte på något sätt vara lämpliga.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #5 skrivet: 20 jan-21 kl 20:06 »
är  det klimatgodkänd odling på palmoljan så är det en av de bästa oljorna. Annars bör man undvika den pga nerhuggning av regnskog,piratodling m.m
preppning innebär väl också att i första hand ha varor odlade inom landet? hur ersätter man dem annars? varor från filippinerna kan ju inte på något sätt vara lämpliga.


Jepp...   och inte så mycket självhushållning heller när man importerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #6 skrivet: 20 jan-21 kl 20:07 »
Under andra världskriget fick man fettsyror som biprodukt från produktionen av syntetisk bensin och diesel i Tyskland, som man gjorde margarin av. Det där syntetiska margarinet tålde att förvaras hur länge som helst utan att härskna, och därför användes det bl a för matlagningen ombord på u-båtar. Dock visade det sig så småningom att det - till och med enligt dåvarande tyska regler - innehöll för höga halter dioxin, så det förbjöds så småningom.
Förmodligen får man idag ut motsvarande biprodukter ur tillverkningen av HVO-diesel här i Sverige, men jag vet inte vad de i så fall används till.

För hemberedskap tycker jag inte att man behöver sikta på varor med extremt lång hållbarhet, det är bättre att ha omsättning på sina förråd så ingenting står och blir gammalt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #7 skrivet: 20 jan-21 kl 21:18 »
Är det inte bättre med smör?
Det hade farmor alltid i skafferiet och så är det ju billigare.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #8 skrivet: 20 jan-21 kl 21:48 »
För de flesta är nog smör bättre, men sen finns det ju alltid en och annan som är allergisk mot mjölkprotein eller något annat som finns med i smöret. Ister är förstås en annan möjlighet.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #9 skrivet: 21 jan-21 kl 07:00 »
från min tidiga barndom kommer jag ihåg ister. Första skolåret fick jag mackor med till skollunch och där var det ibland ister som pålägg. likaså tog man tillvara fettet i stekjärnet efter stekefläsk o köttfärs bl.a. Smör var för dyrt och även om det fanns margarin i affären köptes det sällan in annat än till bakning. det blev bättre in på 60-talet med både tillgång och ekonomi.
är man på jakt efter just fett till stekning m.m kan ju istället en olja typ rapsolja vara altternativet. för övrigt håller jag med torbjörn,en rotation på preppningslagret är bättre än att ha importerade produkter bara för att de har lång hållbarhet. annars kan det ju bli så att krisen kommer lagom tills allt nästan är utgånget och möjlighet att komplettera är mindre. Och då är ju syftet med lagerhållning bortkastat.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #10 skrivet: 21 jan-21 kl 08:20 »
Ister är bra, här i svenskfinland så steker vi sidfläsk fast orimmat och det blir mycket smält fett ska ni veta, det häller man över potatisarna som sås och doppar rågbrödet i. Jättegott, om det blir något över så stelnar det och kan bredas som smör.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #11 skrivet: 21 jan-21 kl 08:29 »
Ister häller vi i burkar och förvarar kallt, vet inte hur länge det håller men en eller ett par månader iallafall. Smälter även fett från tuppar vi slaktar. Båda delarna är gott att steka i. Ister på smörgås och lite klippt gräslök är en favorit. En del kakor bakas med fördel med ister.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #12 skrivet: 21 jan-21 kl 08:56 »
Är det inte bättre med smör?
Det hade farmor alltid i skafferiet och så är det ju billigare.

Smör är bättre än margarin - för de som tål det. Men billigare med smör än med margarin har det väl aldrig varit? Du menar väl tvärtom?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #13 skrivet: 21 jan-21 kl 08:59 »
Smör är bättre än margarin - för de som tål det. Men billigare med smör än med margarin har det väl aldrig varit? Du menar väl tvärtom?

Nä det där margarinet som TS pratade om är dyrare, när jag Googlade på det.
Svenskt margarin är billigare än svenskt smör

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #14 skrivet: 21 jan-21 kl 10:02 »
Ister är bra. Den bästa preppingen måste ju ändå vara att vara till stora delar självhushållande. Om vi fortfarande har el kvar har vi lätt mat för att klara oss tills nästa odlingssäsong och skala upp lite extra. Kan också skjuta av hjortar om vi behöver kött. Det vill säga om vi blev av med fodret till våra höns och får och fick slakta dem. Hade kanske ställt om till får och kaniner då istället.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #15 skrivet: 21 jan-21 kl 17:40 »
Man får inte glömma bort prepping kan ses från sitt eget perspektiv, jag köper in så klara jag mig. Men ser man lite vidare, köper jag närproducerat, fixar jag ju en långsiktig prepping på att det kanske också finns när mitt lager är slut. Ordna så allt finns i lokalsamhället så märker ni aldrig om resten av världen försvinner. Då kommer de som preppat med långväga produkter till er och vill handla. Eller hur länge ska man överleva på Prepping. Rotation av sitt lager är hållbart på lång sikt, ingen mat till spillo. Borde inte vara problem att ha fem kilo smör i frysen som omsätts. När det bli kris och strömmen försvinner kan jag nog förädla och använda det till andra saker på en månad.  Kan säkert använda något paket till byteshandel också.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #16 skrivet: 21 jan-21 kl 23:16 »
Bättre satsa på att preppa svensk rapsolja tycker jag. Håller väldigt länge i rumstemperatur. Kan användas både till att steka i och att baka med. Kanske inte så gott på smörgåsen, men då kan man gör t.ex. hummus av bönor, ärtor m.m.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #17 skrivet: 22 jan-21 kl 13:13 »
Beror väl på scenario om man ska preppa sånt som kan roteras eller om man preppar för tex 2 år i bunker pga kärnvapen/kraftsolycka.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #18 skrivet: 22 jan-21 kl 13:54 »
Beror väl på scenario om man ska preppa sånt som kan roteras eller om man preppar för tex 2 år i bunker pga kärnvapen/kraftsolycka.

Nja..... 

Klok logistik är att även prepp för två år i bunker ska roteras.
Man kan ha förråd för två år men dom måste hela tiden bytas ut och friskas upp.

Margarin och smör är ingen absolut nödvändighet. Det finns betydligt bättre produkter som inte kräver att man håller en kyld miljö.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tips på Margarin för hemberdskap/prepping.
« Svar #19 skrivet: 22 jan-21 kl 14:19 »
Jo det ska väl roteras när det går så klart men när skiten händer så måste varorna i lagret ha en hållbarhet för de 2 år de inte kan roteras. Lite sent att tänka på det den dagen skiten händer och du står där med ett lager av vanligt smör.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser