Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?  (läst 8107 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Köpte en vedklyv på jula för 11 år sen för 1500 kr som verkar ha lagt av nu. Motorn bara brummar men det händer inget. Lite så som vedklyven låter om man försöker köra den utan att hålla ned säkerhetshandtaget ordentligt.

Det är en billig sak så jag fattar om den är körd. Har alltid klyft vresveden med den. Annars hugger vi det mesta med yxa då det går snabbare och är roligare.

Har luftat den som det står att man ska göra. Knackat lite på de olika rörliga delarna för att se om det fastnat någon stans.

Någon som har varit med om samma eller har någon idé. Är inte så sugen på att köpa en ny :) Men det är så segt att köra med slägga och kil bara för ved :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-21 kl 09:21 »
Om det låter om motorn men inte händer något.

Då misstänker jag att det hänt något i pumpen.
Axelbrott, kil som trillat ut eller att impellern sagt upp sig.
Kan vara lönt att plocka i sär och se om det kan gå att återställa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-21 kl 10:37 »
Har du tappat en fas?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-21 kl 10:39 »
Om det låter om motorn men inte händer något.

Då misstänker jag att det hänt något i pumpen.
Axelbrott, kil som trillat ut eller att impellern sagt upp sig.
Kan vara lönt att plocka i sär och se om det kan gå att återställa.

Hmmm låter som över min kompetens :) Gillar att banka på saker med något annat hårt.


Har du tappat en fas?

Tror inte det. Nydragen el. Men ska prova ett annat uttag.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #4 skrivet: 19 jan-21 kl 10:51 »
Hmmm låter som över min kompetens :) Gillar att banka på saker med något annat hårt.


Om det nu inte är fastapp.
Det kollar du enkelt genom att skruva av locket där kabeln går in och så mäter du mellan polerna.
Saknas det någonstans så får du kolla i handsken där apparaten är inkopplad.
 Och ja, givetvis säkringarna.

När det gäller att skruva i sär så är det ingen som helst konstigt med det.
Det viktiga är att du dokumenterar och håller reda på i vilken ordning du plockar isär. Tex lägga del efter del i en rad.
I det flesta fall brukar felen vara enormt tydliga...

En annan fördel med att våga plocka isär är att man faktiskt råkar lära sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #5 skrivet: 19 jan-21 kl 11:18 »
Gillar ju att plocka isär saker. I alla fall om det är mekaniska problem, för det brukar jag lösa. Lagat våran radio 3 gånger på det sättet. Lite så, den åker i golvet och det skramlar i den :) eller antennen lossnar i fästet innuti. Sånt brukar funka

Tack för tipps! Känner mig peppad! Återkommer.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #6 skrivet: 19 jan-21 kl 12:29 »
Gissningsvis är klyven en enfasklyv (vanlig stickkontakt, med tanke på priset) och i så fall handlar det inte om tappad fas.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #7 skrivet: 19 jan-21 kl 12:33 »
Jag utgick från att de flesta vedklyvar var 3-fas men om det är enfas och står och brummar gissar jag att det startkondensatorn. Så gör min pelarborrmaskin sen några år och jag får dra igång den med handen.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #8 skrivet: 19 jan-21 kl 13:43 »
Jag tror det är dåligt med hydraulolja. Blir hydraulpumpen varm? Det brukar finnas en nivåplugg eller ibland ett nivåfönser. Jag skulle fylla på med ny olja. Om det är gegga i avtappningshålet så kan det också vara bottensilen som är igensatt.
kretslopp

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #9 skrivet: 19 jan-21 kl 14:19 »
Kan det ha fastnat nåt som hindrar ett av handtagen från att röra sig fullt? Eller är något av dem lite böjt så du inte får ut full rörelse?
Har du haft den inne så den inte bara är kall och har en isbit som bråkar? Kanske är mindre troligt men min klyv är lite seg i handtagen nu när det är minusgrader.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #10 skrivet: 19 jan-21 kl 15:43 »
OM det är trefas och du bytt uttag eller kabel så kan det vara fel fasföljd. Detta avhjälps genom att byta plats på två faser i handsken (eller återgå till uttag och kabel som fungerade).

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #11 skrivet: 19 jan-21 kl 16:36 »
Kan du plocka bort motorn så den får gå fritt utan att driva resten av maskinen, då kan du verifiera om det är motorn eller resten av klyven som gett upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #12 skrivet: 19 jan-21 kl 17:10 »
Jag tror också på startkondensatorn, det är inte första gången den lilla detaljen orsakar en hel maskins skrotning.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #13 skrivet: 19 jan-21 kl 17:17 »
Har du haft den inne så den inte bara är kall och har en isbit som bråkar? Kanske är mindre troligt men min klyv är lite seg i handtagen nu när det är minusgrader.
Detta är värt att kolla, om inte kondensatorn är dålig eller det är för lite olja. Om det samlats kondensvatten i hydraulvätskan under åren och den frusit nu så kan man säkert få såna symptom.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #14 skrivet: 19 jan-21 kl 20:33 »
Det är en sån där billig från jula som är på enfas :)

Den står frostfritt i källaren när den inte används.

Problemet är att jag inte vet vart alla grejer sitter :)

Den ser ut typ så här https://www.biltema.fi/biltemadocuments/manuals/17-039_man.pdf
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #15 skrivet: 19 jan-21 kl 20:41 »
Startkondensatorn sitter säkert innanför locket på eldosan på motorn. Men kolla efter en liten påfyllningsskruv för hydraulvätska i ena eller andra änden på klyven. Kanske ser det ut precis som på klyven du länkar till, och då ser du på sid 9 hur man fyller på. Min klyv från jula hade låg oljenivå från fabriken så den började dra luft redan om klyven stod lite ojämnt.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #16 skrivet: 20 jan-21 kl 06:37 »
Har en sån där själv.
Om det är oljan så märkte du det innan. 2-3 klyv innan så blir den svagare. Min läcker olja i kolven. Varje klyvning så kommer det ut en mini droppe. Så får fylla på den vartannat år.

Prova ställ den i en lutande ställning. Min kan krångla så att den bara brummar. Då hjälper det att höja ena änden. Hänger ihop med oljan tror jag.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #17 skrivet: 20 jan-21 kl 10:21 »
Tack för alla superbra tips! Har inte tid att kolla på det just nu. Men återkommer så fort jag kollat på det :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #18 skrivet: 20 jan-21 kl 10:47 »
Jag har en sådan fast av annat fabrikat. Den har läckt lite olja runt kolven så jag har behövt fylla på någon deciliter ett par gånger. Men innan dess har det hjälpt att palla upp den så den lutar mot motorn. El-lådan har lagt av en gång så den har fått utbytt. Också fjädern till hydraulreglaget är bytt.
kretslopp

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Jula vedklyv slutat fungera efter 11 år går den att rädda?
« Svar #19 skrivet: 20 jan-21 kl 20:01 »
Jag har en liknande billig hydraulklyv, köpt på Rusta en gång i tiden.  Lyckades böja kolvstången när jag klöv vresiga granklabbar, så småningom visade det sig att Clas Ohlson hade sålt exakt samma kinesiska klyv men med annan färg och under sitt varumärke, så jag kunde köpa en kolvstång som reservdel där.  När jag hade den isärplockad så visade det sig att hydrauloljan var gråsvart, det var mycket metallpartiklar i den. Det finns ju inte en tillstymmelse till filter i det enkla hydraulsystemet, och förmodligen är väl pumpdelarna inte så noga bearbetade från fabrik så det nöts bort mycket partiklar under inkörningen. Ska man hålla en sån klyv vid liv länge så lönar det nog sig att byta olja då och då.

Jag instämmer i att trådstartarens problem låter som en dålig startkondensator. Se till att byta till en med samma värde som den gamla. Jag gissar att det är nånstans mellan 10 och 30 uF. Om du får tag i en begagnad kondensator och ska sätta dit, kontrollmät den så du vet att den inte har ändrat värde med tiden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser