Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagra hushållsost  (läst 2216 gånger)

Lagra hushållsost
« skrivet: 12 jan-21 kl 15:32 »
Hej
Jag köpte en hushållsost idag, som jag har öppnat. Dvs plastförpackningen är bruten. Jag undrar om det går att skära av halva och lagra denna efter att jag nu har öppnat den? Om ja, hur har ni förpacka den?  Tackar på förhand.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Lagra hushållsost
« Svar #1 skrivet: 12 jan-21 kl 16:58 »
Det går utmärkt. Lägg den i en ren (helst ny) plastpåse i kylskåpet (eller i kallskafferi nu på vintern). Det brukar gå att frysa in ost också, möjligen kan konsistensen bli lite konstig efter tining.

Tänk på att aldrig låta ost som ska lagras länge komma i kontakt med bröd, inte t ex lägga den på en skärbräda det har varit bröd på eller i en påse som har använts till bröd. Då möglar den fort. Samma sak gäller mjukt bröd som har råkat komma i kontakt med ost.

SV: Lagra hushållsost
« Svar #2 skrivet: 12 jan-21 kl 17:29 »
Tack för svaret! Då ska jag testa.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Lagra hushållsost
« Svar #3 skrivet: 18 jan-21 kl 18:12 »
Jag brukar salta sidan där jag skurit.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Lagra hushållsost
« Svar #4 skrivet: 19 jan-21 kl 21:15 »
Man kan ju alltid vakuumförpackad igen om man har till gång till sådan vakuummaskin. Finns ju nu mera billiga sådana .

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Lagra hushållsost
« Svar #5 skrivet: 20 jan-21 kl 10:11 »
Jag brukar göra experiment när osten är billig. En specialare är att dränka in mild ost med whiskey och så vaccumförsluta den. Den brukar hamna längst in i kylskåpet och ibland går det ett år innan jag provar.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lagra hushållsost
« Svar #6 skrivet: 20 jan-21 kl 10:38 »
Kul med ostexperiment! Äldsta grabben köper hel, vaxad julost och lagrar så han har minst ett års lagring på den. För länge sedan så köpte dåvarande frun omogen Brieost i stor mängd, lät den mogna till precis lagom och frös in hela högen. Kanonbra att bara plocka fram perfekt ost.

Jag skall prova whiskey-varianten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser