Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ginko  (läst 1324 gånger)

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Ginko
« skrivet: 12 okt-20 kl 12:32 »
Köpte en Ginkoplanta på rea.
Någon som har erfarenhet av lämpligt ställe att plantera det på.
Bor i Karlstad så det är odlingszon 3 här. Det finns ett träd i stadsträdgården,så det finns en möjlighet att den kan växa här.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Ginko
« Svar #1 skrivet: 12 okt-20 kl 13:03 »
har haft flera plantor dvs försökt ha den i trädgården. Bor på gränsen zon 3-4. en planta överlevde en mild vinter men dog nästa. Har haft någon i övervintringshuset  och klarat den många vintrar men krukodlade ex  blir sköra. Dessutom lätt att de blir för blöta o rötterna ruttnar.  Intressant urtidsväxt men kanske bättre i zon 1-2.  prova för all del,vintrarna de sista åren har ju varit milda så du kanske klarar den. får den bara etablera sig riktigt kan den nog överleva även en lite hårdare vinter. Jag har flera träd som egentligen bara skall klara zon 2 men i skyddat läge så har det gått. Problemet är om det sen kommer en hård vinter så kan det gå åt skogen....

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ginko
« Svar #2 skrivet: 12 okt-20 kl 18:37 »
Ginkgo klarar väldigt kalla vintrar, men bara om den fått bygga upp kraft under en lång, varm sommar. Planteras således bäst i söderläge, med lä "bakom ryggen". Dessutom helst i sandjord, våta och tunga lerjordar tar längre tid på sig att värmas upp på våren. Och den måste i jorden innan vintern, står den i kruka kommer rötterna frysa sönder. Tjälen i marken blir aldrig lika hård som i en kruka där kylan kommer åt från alla håll.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Ginko
« Svar #3 skrivet: 19 jan-21 kl 19:09 »
Nyfiken fråga. Vad tänker du använda den till?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Ginko
« Svar #4 skrivet: 19 jan-21 kl 19:25 »
använda??   vet inte vad TS skall ha sitt ex till men hos mig finns 200 vedartade växter från hela världen bara för prydnad. visst kan en del ge frukter o bär men i mitt fall är det oväsentligt. Jag har en blomsterträdgård där träden spelar en stor roll. Bara för själens njutning och min  tillfredställelse  när man går o pysslar om dem.
ginko är en väldigt gammal växt som ett tag var utrotningshotad då den endast fanns på några få platser i Kina. En urtidsväxt som är en blandning av barr o lövträd. Vacker o säregen men svår i svenskt klimat. Kan användas som medicinalväxt vilket gjorde att jag gärna hade ett ex i min örtagård. men då i en kruka som togs in över vintern. tyvärr verkar den inte gilla det heller då flera ex dött just under vintern trots frostfritt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ginko
« Svar #5 skrivet: 19 jan-21 kl 19:31 »
Ginkgo kan användas till mycket. Frukterna kan ätas, och träden används även som medicinalväxt. Men vill man ha frukt måste man förstås ha ett honträd, dessa träd är antingen hanar eller honor. Sedan vet jag inte om de klarar sätta frukt under en normalkort svensk sommar?

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Ginko
« Svar #6 skrivet: 20 jan-21 kl 08:24 »
Låter spännande. Har aldrig tänkt på denna växt förr. Ska nu till våren planera ny trädgård och är intresserad av medicinalväxter.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ginko
« Svar #7 skrivet: 20 jan-21 kl 09:56 »
Ginkgo kan användas till mycket. Frukterna kan ätas, och träden används även som medicinalväxt. Men vill man ha frukt måste man förstås ha ett honträd, dessa träd är antingen hanar eller honor. Sedan vet jag inte om de klarar sätta frukt under en normalkort svensk sommar?

Jag köpte ett Ginko för flera år sedan (C:a 10 år sedan), just för att jag älskar mångfald och vill ha både nytta och glädje av det jag odlar.
Tyvärr säljs det inte hon träd i Sverige, enligt inköpsstället. Det beror på att honträdens blommor STINKER! Därför har jag bara ett han träd men jag undrar om det går att använda bladen på något sätt?
Te eller tinktur kanske. Någon som vet?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ginko
« Svar #8 skrivet: 20 jan-21 kl 10:01 »
Jag köpte ett Ginko för flera år sedan (C:a 10 år sedan), just för att jag älskar mångfald och vill ha både nytta och glädje av det jag odlar.
Tyvärr säljs det inte hon träd i Sverige, enligt inköpsstället. Det beror på att honträdens blommor STINKER! Därför har jag bara ett han träd men jag undrar om det går att använda bladen på något sätt?
Te eller tinktur kanske. Någon som vet?
Ja, även frukten skall ha en speciell lukt/stank. I USA hatar folk lukten och därför säljs enbart hanträd, men de få honträd som finns vallfärdar landets kineser till för att plocka frukten. Men om man sår frön kan man få honplantor.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ginko
« Svar #9 skrivet: 20 jan-21 kl 10:05 »
Ja, även frukten skall ha en speciell lukt/stank. I USA hatar folk lukten och därför säljs enbart hanträd, men de få honträd som finns vallfärdar landets kineser till för att plocka frukten. Men om man sår frön kan man få honplantor.

Vet du om det går att använda bladen till nåt?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ginko
« Svar #10 skrivet: 20 jan-21 kl 10:50 »
Vet du om det går att använda bladen till nåt?
Nej, jag vet inte

 

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Ginko
« Svar #11 skrivet: 20 jan-21 kl 13:51 »
det är främst bladen man använder till en tinktur.
de innehåller bl.a  en grupp ämnen som kallas ginkolider och en av dem används i Kina mot astma. utvändigt kan tinkturen användas mot brännskador och inflammatoriska hudsjukdomar. invändigt har dessa en kärlutvidgande effekt vilket läkemedelsindustrin forskar på då man ser en effekt på demenssjukdomar då blodflödet ökar i hjärnan. detta skall man dock inte experimentera med själv.
annars finns extrakt att köpa i hälsokosten och rekommenderas just för minnessvårigheter,motverkar trötthet m.m
i Kina tillhör växten folkmedicinen. I västvärlden blev Ginkgo känd först på 1700-talet och då kallades den Tempelträd. Linne forskade lite på innehållet i denna växt och nu intresserar den som sagt den moderna läkemedelsindustrin.
Det är ett intressant träd då det är en överlevande fossil,sista av sitt släkte. väl värd att ha i sin trädgård. Problemet är att få det att överleva en svensk blöt vinter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser