Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är spindelull för något?  (läst 4764 gånger)

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
vad är spindelull för något?
« skrivet: 20 dec-12 kl 09:48 »
Jag har fått anmärkningen från donnias följesedel. Jag har inte sett skinnen ännu men googlar och hittar inte någon förklaring.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Anna36

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: vad är spindelull för något?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-12 kl 10:27 »
Ring å prata med dem så kan de förklara, det gjorde jag förra året. Tyvärr minns jag inte allt så jag tror inte jag kan få till en vettig förklaring här  :( men om jag inte minns helt fel så är det så att "döda"/gamla hår finns kvar och det är då risk att tovar ihop sig.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: vad är spindelull för något?
« Svar #2 skrivet: 20 dec-12 kl 13:09 »
Spindelull är den lösa ullen som ev finns mellan staplarna på locken. Om man lufter i ullen och tittar mellan staplarna så kan det finns ull som hänger emellan staplarna som man kan nypa tag i och dra bort.  Spindelull gör att skinnen blir "luddiga". Locken är då inte "ren" utan det blir ett luddigt skinn... Om ett djur som inte klipps utan får gå med den ullen, så kan den blir tovig.
Staplarna ska trilla en och en till marken med en duns ;D om du drar handen uppåt längs sidan på lammet. Spindelull gör att staplarna "hänger ihop", alltså inte trillar en och en ner.
Spindelull är något som vi försöker avla bort...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: vad är spindelull för något?
« Svar #3 skrivet: 20 dec-12 kl 13:58 »
Aha!
Ja, jag har ju halkat in på det här med pälskvalité lite i efterhand. Jag köpte mina första får, 1 tacka med två lamm utan att kunna så mycket om får. De skulle hålla rent en kulle åt oss. Rena gatukorsningar av finull. :-) Det jag kunde säga om pälsen var att de var svarta... Efter ett par år ville jag ha lamm och köpte en finfin pälsmönstrad gotlansdbagge som jag betäkt med. Första sommaren skickade jag alla lammskinn till beredning och fick jättefina omdömmen. Bedömmaren på Donnia trodde knappt på mig när jag sa att det var korsningslamm. Detta år skickade jag förutom lammen, två av tackorna och vill bereda dem också för att se skillnaden. Det är nog dem som fick anmärkning på spindelull... Som Vallhunden skriver så är de väldigt lättovade, vinterullen är nästan helt tovad när vi klipper dem. När jag har kardat sommarullen som inte är tovad går det väldigt lätt, den är nästan rak av sig själv. Det är väldigt konstigt att de fått så fina lamm, är det inte? Jag har behållt tackorna tills nu för de ger stora kroppar på lammen men haft problem med ljuvren så nu får de gå. Jag har köpt tre renrasiga gotlandstackor som jag tror har bra pälskvalitét, och en ryatacka. Ryatackan har ju rakare ull, men de ska väl se ut så? Har de problem med spindelull?

Väldigt intressant det här, och svårt! Man lär sig efter hand och jag tar tacksamt emot kommentarer på ovanstående så jag får veta ännu mer!
 
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: vad är spindelull för något?
« Svar #4 skrivet: 08 jan-13 kl 20:32 »
Läste någon stans att det blir mer spindelull de år det är en blöt och kall sommar... någon som vet om det ligger något i det? Eller är spindelullen något man bara kan avla bort/välja djur med omsorg?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: vad är spindelull för något?
« Svar #5 skrivet: 08 jan-13 kl 20:56 »
Jo, vädret spelar roll till viss del - men det beror också på vilken startpunkt du har, var du landar i slutänden ;D
Så god avel lönar sig alltid!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 2 användare
Sundance, Jens Lanestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser