Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roslags ull  (läst 2010 gånger)

Prince06

  • Inlägg: 40
    • -
Roslags ull
« skrivet: 02 nov-12 kl 13:10 »
Hej

Någon som vet vad man kan göra med ullen från roslagsfår om man själv inte ska använda den?
Finns det folk som köper sånt?
Känns lite tråkigt att kasta bort så fint ull bättre att det kommer till användning :)
(Och nej jag ska inte klippa dom nu är bara nyfiken :)

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Roslags ull
« Svar #1 skrivet: 02 nov-12 kl 15:53 »
Visst finns det folk som vill köpa ull. Hantverkare brukar gärna vilja ha allmogefårens ull för den är bra att tova t ex. Höstullen är bäst och den bör vara ren och fin, inte mycket skräp i den, då är den svår att använda. Kolla med föreningen för allmogefår, de har en särskild ullgrupp, som kan ge dig råd om hur du ska göra med ullen.
Åsenfår, hundar och katter

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Roslags ull
« Svar #2 skrivet: 02 nov-12 kl 18:03 »
Googla på Åddeboull...

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Roslags ull
« Svar #3 skrivet: 02 nov-12 kl 18:53 »
Åddebo köper inte roslagsull. I alla fall inte när jag frågade för skoj skull för nåt år sen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Roslags ull
« Svar #4 skrivet: 05 nov-12 kl 21:41 »
Skänk den till någon skola om du inte lyckas sälja den.. Jag jobbar som textillärare och skulle gärna ta emot ull om jag fick den gratis för jag älskar att tova med barnen.
Många textillärare fattar inte bättre än att de köper dyr färdigfärgad ull i små plastpåsar som är svindyr. Till skolor har jag även köpt från åddebo men känner att den ullen egentligen är lite för fin och för dyr till barn som bara tovar någon boll och någon platt grej,, jag menar att för dem är själv upplevelsen av att tova viktigast så då behöver de inte dyrt, helt felfritt material.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Roslags ull
« Svar #5 skrivet: 06 nov-12 kl 10:55 »
Det är säkert många som gärna ger bort ull. Jag har ju inga får kvar men när jag hade det så gav jag bort mycket ull. Jag tycker att det är så synd att inte ta tillvara fin ull. Folk förstår inte vilket fantastiskt material allmogefårens ull är. Finull går att sälja men det är nästan det enda. Självklart vore det roligast om man kunde sälja ullen, fåren kostar både pengar och arbete, det vore roligt att få tillbaka något av det. Men hellre skänker jag den än kastar den. Skicka ett mail till Svenska Föreningen för Allmogefår och tala om att du vill ha ull. De har också en gästbok på hemsidan där man kan skriva.
Åsenfår, hundar och katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 5 användare (2 dolda)
alternaiv, skräptanten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser