Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsköpsregler  (läst 3269 gånger)

Alma

  • Inlägg: 124
    • Västergötland
Skogsköpsregler
« skrivet: 17 dec-05 kl 19:52 »
Knölade mig igenom jordförvärvslagen för ett tag sedan och undrar om jag har fattat fel angånde lite saker. För att få köpa en obebyggd skogsfastighet, måste man då ; Ha varit folkbokförd under de senaste 6 månaderna i den kommun där man ska köpa?  
eller  Förbinda sig att inom ett år bosätta sig på fastigheten och stanna i 5 år?
Kan ju bli lite knivigt att bosätta sig inom ett år om man ska bygga hus själv...   Finns det någon här som har börjat från noll på det här viset?    /alma
Jag ska lära mig allt!

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:Skogsköpsregler
« Svar #1 skrivet: 21 dec-05 kl 00:58 »
Satt också och funderade på det där innan vi köpte vår markbit. Men efter att ha ringt och kollat så var det inga problem. Den jag fick prata med sa då, ca 1,5 år sedan, att den lagen skulle göras om så de reglerna försvann. Vet dock ej hur det blivit med det. Men söker du bygglov och får igenom det så kan du ju skaffa en address sen och då kan du ju skriva dig där.

Och jo det går att klara på ett år, men det blir inte så stort! :)

/bladhis

Alma

  • Inlägg: 124
    • Västergötland
Re:Skogsköpsregler
« Svar #2 skrivet: 21 feb-06 kl 13:02 »
Det lät bra, inte fullt så krångligt som jag trodde alltså. Var inne på en länk till din hemsida och jag är mycket imponerad av vad ni har åstadkommit på så kort tid. Det såg jättefint ut! Nu är ju inte jag någon snickare så det där med att kasta ihop ett hus på ett år vet jag inte riktigt ;D  /alma
Jag ska lära mig allt!

Alma

  • Inlägg: 124
    • Västergötland
Re:Skogsköpsregler
« Svar #3 skrivet: 21 feb-06 kl 13:50 »
Typiskt! Och jag antar att en enkel liten stuga utan indraget vatten/avlopp och el inte är godkänt? Det gäller att vara planerad in i minsta detalj om allt ska göras själv på 5 år då...
Jag ska lära mig allt!

Garyu

  • Gäst
Re:Skogsköpsregler
« Svar #4 skrivet: 09 apr-06 kl 00:35 »
det har varit mer eller mindre vanligt med skogsklippare från stockholm som köper på sig skog uppe i norrland, avverkar all skog och säljer med massa vinst, sen skriver dom över skogen på pappersföretag och säljer marken utan att så eller plantera, vilket man måste enligt lag. på det viset slipper dom undan massa kostnader för föryngring och markberedning, och utnyttjar kryphål i lagen för att komma undan med det.

det är därför dom gjorde lagar om att man måste bosätta sig på marken, eller åtminstone koppla inköpt mark till en fastighet på orten där man har sin bostad. om det är på väg att avskaffas eller inte vet jag ej, men det vore nog dumt om man inte har en bättre lösning på gång för annars börjar skogsklipparna härja igen, och sånt är inget skoj alls.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Skogsköpsregler
« Svar #5 skrivet: 08 aug-06 kl 22:27 »
Typiskt! Och jag antar att en enkel liten stuga utan indraget vatten/avlopp och el inte är godkänt? Det gäller att vara planerad in i minsta detalj om allt ska göras själv på 5 år då...

Hej Alma!

När du söker bygglov så skriver du att det är ett fritidshus och ingen kan kräva att du måste ha el, vatten och avlopp. Sen när det väl är byggt så är det inte förbjudet att bosätta sig permanent i det. Ett nybyggt hus/villa för permanent boende har en mängd krav som ska uppfyllas, så skriver du att det är för permanentboende i byggansökan så gäller helt andra krav.
Så har jag tänkt göra med mitt lilla "fritidshus" i timmer, som jag ska bygga, som inte ska ha vatten/avlopp eller el. Tur att det finns kryphål...

Lycka till
« Senast ändrad: 03 sep-06 kl 11:41 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 7 användare (3 dolda)
Gröfre Slissing, Möllerskogen, malarmaster, Urban Larsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser