Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla sniglar (vinbärssniglar)  (läst 992 gånger)

Självhushållning Långaslät

  • Inlägg: 1
    • Småland
Odla sniglar (vinbärssniglar)
« skrivet: 22 jul-23 kl 22:59 »
Har ett litet självhushåll som jag försöker hitta upp undan för undan och funderar på om sniglar kanske skulle kunna vara en del i detta självhushåll det är då vinbärssniglar jag tänker på i synnerhet.

Nu har jag gått händelsen i förväg och ivrigt införskaffar mig ca 50 st. Frågan är eg hur jag nu på bästa och effektivaste sättet tar hand om dessa. Vill ju gärna att som sköter sig själva så långt det är möjligt.

Tänker mig ha sniglar till kaviar och delikatesskött.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Odla sniglar (vinbärssniglar)
« Svar #1 skrivet: 23 jul-23 kl 09:58 »
Börja med att se till att hålls hos dig. Det fanns en odling ca 10 km härifrån för 20 år sedan och nu har jag och mina grannar många stora sniglar i trädgården. Jag är djurvän och har svårt att döda mördarsniglar t.o.m. så detta kan bli ett stort problem för kringboende. Sen vet jag inte hur du ska sköta dem men som jag förstod vid ett besök på odlingen är de inte självgående om du har dem till mat. Du måste styra vad de äter för att de ska duga till föda.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Odla sniglar (vinbärssniglar)
« Svar #2 skrivet: 23 jul-23 kl 11:10 »
Här blev de inplanterade för 20 år sedan som en form av skämt för att vi inte skulle klippa gräsmattan utan att behöva rädda de små liven, men de håller sig kring den stenigare och oskötta delen av trädgården, så ingen skada skedd.

Har aldrig ätit någon, men intressant (och egentligen självklart) att man styr smaken med maten de äter. Vitlök ;D Ankorna tar några. Lägger dem i vatten så de kommer ut ur skalet tillräckligt för att kommas åt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
Dot, ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser