Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get i huset!!!  (läst 9091 gånger)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #20 skrivet: 10 mar-07 kl 18:02 »
Ok, jag har både hundar och getter. Uppvuxen med allehanda djur och jag skulle aldrig försöka jämföra getter med hundar. Eller hästar med kor eller varför inte jämföra hästar med hundar???? Skulle du få för dig att plocka in en häst i huset och påstå att den kräver samma som en hund???
För det första så ja de är båda flockdjur men deras uppbyggnad av flocken ser helt olika ut. De äter och rör sig på olika sätt. Den ena är bytesdjur (gräsätare som använder många av dygnets timmar åt att äta) och den andra rovdjur (ägnar mycket mindre tid åt att äta).
Hunden är betydligt mer domesticerad än vad geten är.
Sedan ang. djurskyddslagar så har du helt olika lagar. Bla. så ska geten gå ute på bete under sommarhalvåret. Hunden ska väl knappast gå på bete???
Nä att jämföra en get och en hund och påstå de är lika är som att säga att öl och whiskey är samma sak. Det rimmar väldigt illa. Det är iaf. min mening...

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Get i huset!!!
« Svar #21 skrivet: 11 mar-07 kl 15:25 »
Nej, jag hållier inte med.

För en alkis torde skillnaden mellan öl och wiskey vara minimal.  Båda innehåller giftet!  Men denna diskussion kanske för väl långt bort från ämnet.

Andreana ville veta om någon mer hade ovanliga husdjur, och diskussionen utvidgades till att även handla om sambors reaktion på get i huset, rumsrenträning, konsekvenserna för krukväxter, lagstiftningen på området och hur djuren trivs, oavsett vad lagen säger.  Det var där jag frågade om hur lagstiftningen skiljer sig mellan getter och hundar, eftersom jag anser att dessa djurslag, som husdjur betraktade, inte skiljer sig särskilt mycket.

Borde inte lagarna om naturligt beteende gälla lika för oss alla?  Jag håller nämligen med om att inte människan heller är avsedd att bo i lägenhet, snarare långhus med familjegrupper om cirka 20 personer.  Men det får också bli en annan tråd!

Getter betar naturligt omkring 2 x 2 timmar varje dag, åtminstone gjorde mina det när de var helt lösa en sommar.  Hundar i vilt tillstånd kan säkert få använda mycket mer tid än så på att spåra och jaga ifatt sin mat.  Dessutom tror jag vi är helt överens om att tiden det tar att äta inte har att göra med behovet av utevistelse.  Jag vill inte heller vara inne hela tiden!  Inte någon del av året, hur trevligt det än är att sitta vid datorn och prata med Er... :D

Om det, teoretiskt, hade varit tvärtom, att hundar av tradition hållits i hundgård utanför människornas bostad, och getter inne, hur hade lagarna sett ut då?  Vad är alltså tradition och vad är fakta om hur våra bräkande och skällande vänner uppfattar närheten till oss?

Vad jag ville åt var om lagstiftningen på något sätt särbehandlar något djurslag.  Om vi talar om att "göra det djuret en tjänst" (eller inte ... :)) genom att låta det bo nära oss själva, så måste vi väl se till individen, utan rasist... förlåt, ARTistiska fördomar?  De getter som har ventillerats i denna tråd torde beteendemässigt vara mycket lika en vanlig familjehund, samtidigt som det finns hundgårdshundar som beter sig ungefär som de flesta "utegetter".  Om vi alltså ser till hur dessa djurslag (och för all del människan) beter sig "i vilt tillstånd" och jämför med vad lagen säger (som förtjänstfullt citerades av Styvmorsviol), kommer vi då att hitta några intressanta skillnader?

Gemensamt för de domesticerade djuren och oss människor är ju, att vi har förmåga att ta in individer av en annan art i vår flock. även om kommunikationen går på kryckor ibland.

Slutligen tror jag vi är helt överens om att vi bör skilja mellan olika arters olika behov, och inte dra alla "djur" över en kam, och konstlat skilja dem från oss "människor".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser