Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hacker-varning!! AV-Varning  (läst 3669 gånger)

xlab

  • Gäst
Hacker-varning!! AV-Varning
« skrivet: 21 okt-19 kl 16:33 »
Detta är ett mail jag fick :
Hallå!

Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (ribons.se) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.

Jag är medlem i en internationell hackergrupp.
Inom en period från 08 juli 2019 till 20 oktober 2019 smittades du av det virus vi skapat via en vuxenwebbplats som du har besökt.
Hittills har vi tillgång till dina meddelanden, sociala medier och budbärare.
Dessutom har vi sparat alla dessa data.

Vi är medvetna om dina små och stora hemligheter...ja, du har dem. Vi såg och spelade in dina aktiviteter på porrwebbplatser. Din smak är så konstig, du vet ..

Men det viktigaste är att vi ibland spelade in dig med din webbkamera, synkronisera inspelningarna med det du såg på!
Jag tror att du inte är intresserad visa den här videon till dina vänner, släktingar och din intima ...

Överför 744€ till min Bitcoin Plånbok: 1Q4uz5bP974kwYjX6RWwSer7gpVM9xYs1s
Jag garanterar att efter det kommer vi radera alla dina "data" :)

En timer startar när du läser detta meddelande. Du har 48 timmar att betala ovan nämnda belopp.

Dina uppgifter kommer att raderas när pengarna överförs. Om de inte är det kommer alla dina meddelanden och videoklipp automatiskt att skickas till alla dina kontakter som finns på dina enheter vid infektionstillfället.

Du bör alltid tänka på din säkerhet. Vi hoppas att det här fallet kommer att lära dig att hålla hemligheter.
Ta hand om dig själv.

Detta är en bluff och det ända som kan hända är att din mail kan missbrukas, i övrigt kasta det bara!
Enligt polisen!!

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #1 skrivet: 21 okt-19 kl 20:28 »
Mail är alltid bluff.

En fd arbetskamrat till mig startade sin dator från viloläget och hade ett meddelande skrivet på datorn i notepad hur han skulle göra för att förhindra framtida hackningar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #2 skrivet: 22 okt-19 kl 08:08 »
Mailet ovan kan mycket väl vara äkta. Jag hoppas du har backup.

:(



Några tips för att slippa detta i framtiden.

1. Uppdatera datorn och kör full virusscanning. Minst varje vecka.

2. Använd bara windows egna antivirus. Inte något annat. Har du windows 10 finns det redan inbyggt.

3. Klicka inte på länkar på skumma webbsidor, i mail eller på facebook. Inte ens från vänner. Gör det endast om du är mycket säker på att länken är rätt.

4. Ladda inte ner program, filer eller annan skit.

5. Ta backup på det som är värt att spara. Extern hårddisk eller någon tjänst på nätet, t ex google foto.


Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #3 skrivet: 22 okt-19 kl 08:41 »
Har du tittat på "vuxensidor" under den tidsperioden och utmärkt dig för din sjuka smak? Annars kan det kanske vara lugnt.
Svårt att veta om ditt mail är äkta, men jag har fått kanske 10-15 såna på jobbet och det verkar inte ha spridits några sjuka filmer på mig ännu. Visst, det hade kanske inte förvånat mina kolleger så värst mycket om de fick veta att jag ibland tittar på youtubeklipp med spindelgrävmaskiner eller Colin Furze på lunchen så kanske skulle de inte säga nåt.

För övrigt är det som Anders säger - uppdatera dator, virusprogram och brandvägg. Är du orolig så byt dina lösenord.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #4 skrivet: 22 okt-19 kl 10:05 »
Lol nej det är bara bluff. Det där är bulk mail som skickas ut i massor, i hopp om att någon går på det.

I mitt arbete kommer sådana mail väldigt ofta då vi har en offentlig e-post på webbsidan, bara att radera säger jag åt dom, det är BS.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #5 skrivet: 22 okt-19 kl 12:51 »
det är ett bluffmejl i avsikt att sprida panik hos mottagaren.  Fått flera sådana i partimejlen (som inte är ansluten till någon dator utan ligger på en server som bara vidarebefodrar mejlen) . klicka bara bort det i skräpmejlen. klicka inte på några länkar och ha virusprogram m.m aktuellt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #6 skrivet: 22 okt-19 kl 17:06 »
Akta sig för gratis fulporr!

Jag har i flera år aktat mej för windowsmaskiner men ändå så ringer det från deras indiska callcenter och vill hjälpa mej regelbundet. Säger inte att apples kundtjänst är billig men dom har olika sätt att erbjuda sina tjänster.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #7 skrivet: 24 okt-19 kl 11:24 »
Idag har ju praktiskt taget alla svenskar tillräckligt IT-mognad för att inte gå på såna där saker. Möjligen kunde en eller annan godtrogen typ bli lurad för 20-25 år sedan. Den som tror på såna där saker idag får faktiskt nästan skylla sig själv.
Om man vill ha koll på vad som rör sig i IT-säkerhetssammanhang så är ett tips att läsa på cert.se , och i all synnerhet se efter om det finns några intressanta länkar i de senaste månadernas veckobrev. Veckobreven brukar publiceras efter lunch på fredagar.

Palle500

  • Inlägg: 116
Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #8 skrivet: 24 okt-19 kl 21:25 »
Bluffmail. Det skickas från en oseriös ISP (Internet Service Provider).
Din mailadress är äkta men inte skickad från din mailserver.
Radera bara!

Men dom är lite dumma om dom nu vill ge sken av att ha filmat din porrsurf så borde dom skickat med en bild, den kan ju vara lite otydlig så att dom som porrsurfat tycker sig se en bild av sig själv och blir oroliga och betalar.
Sen finns det ju ingen som porrsurfat, det är bara nonsens. Och alla porrsiter är ju det mest olönsamma som finns, eller?

Edit
Rättat stavfel
« Senast ändrad: 25 okt-19 kl 03:41 av Palle500 »

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #9 skrivet: 25 okt-19 kl 03:29 »
det är enkelt att skicka e-mail som ser ut att komma från en annan adress än vad som står i majlet.

denna säkerhets och integritetsbrist är inbakat i e-post-protokollet sedans början

https://en.wikipedia.org/wiki/Email_spoofing

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #10 skrivet: 25 okt-19 kl 08:00 »
Nåja, att alla som blir lurade får skylla sig själv skriver jag inte under på. Har en massa ungar som i tur och ordning blir lurade på nätet. Har fått rensa bort otaliga virus och fått återställa kapade spelkonton. För att inte tala om den äldre generationen i släkten som växte upp med en helt annan form av hederlighet. Kombinera det med lite allmän ålderdomlig virrighet så förstår ni att det är som honung för skojare, telefonförsäljare, välgörenhetsskojare och annat löst folk.

För att inte tala om mig själv. Det tog några blåsningar innan jag lärde mig att alla som ringer på telefon är ondskefulla kräk som precis har repat din bil och ska behandlas därefter.

Kort och gott, den bistra verkligheten är att du i princip inte kan lita på någon utanför din närmsta släkt. Lär du dig bara det så klarar du dig bra.

Var datanörd i min ungdom och programmerade en hel del. I princip fungerar ett mejl precis som ett vanligt brev. Du skriver mottagare och avsändare. Sen lägger du brevet på lådan. I det här fallet skickar du iväg brevet till en mejlserver som skickar det till mottagarens mejlserver som sen skickar det till mottagaren. Vad du väljer att skriva som avsändare är lika fritt som på ett vanligt brevpapper.

Enklaste sättet att skicka många mejl är att ha någon form av lista med giltiga e-postadresser. Sen har du bara ett program som skapar alla mejl och skickar. En dator har inga problem att generera ett stort antal mejl på kort tid. Räcker att det mycket få av de som får brevet som svarar för att det ska bli vinst. Det är ju i det närmsta gratis att skicka.

Verkligheten är lite mer komplicerad eftersom dom som äger mejl-servrarna försöker stävja detta så det pågår ett krig med motåtgärder och ändrade angreppssätt men skurkarna leder för tillfället.

Som någon skrev. Ska du utpressa någon på riktigt så slänger du ju fram en smaskig bild på dina synders värsta ögonblick och frågar vad dom bilderna kan vara värda.

På firmamejlen som är registrerad på firmans domänadress och andra offentliga register strömmar det in spam. Både vanlig reklam men även otroliga mängder med affärsförslag. Prinsar, prinsessor, advokater, läkare och stora mängder vackra damer som tycker att jag är det ståtligaste som finns. Det har dom ju i och för sig rätt i! :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #11 skrivet: 25 okt-19 kl 18:55 »
Det är billligare at tjöpa ny dator än att betala.

Eller så betalar man helt enkelt när man tabbat sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #12 skrivet: 25 okt-19 kl 22:45 »
Om man vill få tillbaks filer som har blivit krypterade av ransomware men inte har så bråttom med det, så brukar det bara vara att vänta. Det brukar alltid dyka upp verktyg för dekryptering, ofta gratis, men det kan ta några månader.

Vill man skydda sig genom någon automatiserad backuplösning så ska man se upp mycket noga, så man inte riskerar att upptäcka att även backupen bara består av krypterade filer när den verkligen behövs. Det är bra om backuplösningen har s k versionshantering och sparar några äldre versioner av varje fil, inte bara den senaste.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #13 skrivet: 26 okt-19 kl 08:29 »
Idag har ju praktiskt taget alla svenskar tillräckligt IT-mognad för att inte gå på såna där saker. Möjligen kunde en eller annan godtrogen typ bli lurad för 20-25 år sedan. Den som tror på såna där saker idag får faktiskt nästan skylla sig själv.

Jag jobbar på en stor region. Vi har användare som dagligen sitter vid datorn men ändå lyckas ladda hem virus, trycka på länkar och luras att göra saker. Antivirus, spamskydd och IT-supporten får jobba hårt.

Och sen har vi alla äldre som knappt använt en dator. Som går på allt som sägs eftersom de är godtrogna och vet ej hur man ska göra.

Lol nej det är bara bluff. Det där är bulk mail som skickas ut i massor, i hopp om att någon går på det.

En del ransomware är alldeles äkta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ransomware Det gäller bara att veta vilka. :)
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #14 skrivet: 26 okt-19 kl 08:59 »
Internet och svampskogen är lite samma sak, man ska undvika vissa, nån är god och andra smakar beskt.

Men man måste läsa på och inte vara så godtrogen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #15 skrivet: 26 okt-19 kl 09:16 »
jag har två principer.

1. Öppna aldrig e-mail som du inte vet vad det är eller vem det är från. Öppnar aldrig okända mail eller erbjudanden.
2. Köper aldrig, inte från någon telefonförsäljare, hur lockande det än kan vara.



torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #16 skrivet: 26 okt-19 kl 10:11 »
Problemet med de principerna är dock att många moderna bluffmejl är "skräddarsydda" så de ser ut att komma från någon som offret brukar ha mailkontakt med. Man kan behöva läsa mailet noga och kolla vad som egentligen döljer sig bakom ev länkar i det, för att få klart för sig om det verkligen är något skumt.
Man kan också få hjälp av att studera headers (källkod) för mailet, för att se om det har gått via samma mailservrar osv som mail från samma skenbara avsändare brukar göra.

Ett annat gott råd är att ha datorn (och ev också mailklienten) inställd så att den visar extensions på filnamn, för bifogade filer i mail mm. Det händer alltför ofta att bluffmakare bifogar filer med dubbla extensions (exempelvis .pdf.scr ), och räknar med att offrets dator strippar bort den andra extension som är den som egentligen anger filtypen, med påföljd att offret bara ser en harmlös extension och klickar glatt på filen.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #17 skrivet: 26 okt-19 kl 12:30 »
Du har rätt torbjorn. Men om man aldrig öppnar ett okänt e-mail så har man skyddat sig från en stor del av problemen.

Den enda gång jag fått problem med virus eller liknande var när jag skulle öppna en känd hemsida som jag var på var och varannan dag.
Jag startade hemsidan och datorn dog. tangentbordet fungerade inte, cd-läsaren fungerade inte men det fanns ett USB anslutning som var nytt på den tiden. jag fick kopiera över återinställnings skivan från cd till USB. då startade datorn och jag kunde kopiera över all min information till USB,n. Datorn blev aldrig frisk.
Det är 20 år sedan och sedan dess har jag aldrig haft problem. Till saken hör att jag aldrig haft något köpt virus skydd.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #18 skrivet: 26 okt-19 kl 17:21 »
Det är 20 år sedan och sedan dess har jag aldrig haft problem. Till saken hör att jag aldrig haft något köpt virus skydd.

Den som betalar för virusskydd är lurad. Det har ingått i Windows länge. Och det är bara Windows som behöver skyddet...

När en släkting hade problem med att hon klickade på allt fick hon köra en linuxdator. Som uppdaterade sig själv automatiskt. Det blev enklare för alla. Däremot har hon fortfarande problem med abonnemang och annan skit.


Nåja. Nu går vi runt i cirklar i den här tråden. Den ene experten duktigare än den andre.  Yess Yess Yess
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hacker-varning!! AV-Varning
« Svar #19 skrivet: 26 okt-19 kl 18:00 »
Den som betalar för virusskydd är lurad. Det har ingått i Windows länge. Och det är bara Windows som behöver skyddet...

När en släkting hade problem med att hon klickade på allt fick hon köra en linuxdator. Som uppdaterade sig själv automatiskt. Det blev enklare för alla. Däremot har hon fortfarande problem med abonnemang och annan skit.


Nåja. Nu går vi runt i cirklar i den här tråden. Den ene experten duktigare än den andre.  Yess Yess Yess


Märkligt nog är det enormt sällan eller aldrig som jag fått virus i burken.
En gång var det dock riktigt illa då det satte sig i BIOS vilket kan vara riktigt lurigt att få rätt på.
En hel del kodknackamde blev det. Det roliga var att just då hade arbetsförmedlingen satt mig på datakörkortsutbildningen..   ;D
" skrattar så jag gråter" dom höll på att slänga ut mig när jag berättade det för en av lärarna... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 5 användare (2 dolda)
Big_Mama_1969, xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser