Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpfoder eller basfoder?  (läst 1739 gånger)

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
Värpfoder eller basfoder?
« skrivet: 12 jul-20 kl 18:04 »
Hej
just nu så har jag 5st hönor som värper och resten av flocken har inte kommit upp i den åldern.

Så min fråga är om jag kan ge Värpfoder även till dom yngre elr om det är bättre å ge basfoder till alla. Tänkte om de kan vara farligt med Värpfoder till dom som inte börjat värpa..

Just nu får alla bas men då får jag knappt några ägg och dom går fritt ute på dagarna

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Värpfoder eller basfoder?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-20 kl 18:31 »
Det räcker med basfoder och snäckskal

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
SV: Värpfoder eller basfoder?
« Svar #2 skrivet: 12 jul-20 kl 18:40 »
Okej får bara hoppas dom kommer igång med värpningen snart igen :) dom får snäckskal utöver basfodret och att dom går fritt ute

 

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Värpfoder eller basfoder?
« Svar #3 skrivet: 12 jul-20 kl 20:33 »
mina höns får basfoder blandat med säd och snäckskal, mina nakenhalsblandisar ger mig ett ägg om dagen.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Värpfoder eller basfoder?
« Svar #4 skrivet: 28 jul-20 kl 21:03 »
Värpfodret är väl istortsätt basfoder + kalk

Jag ger mina värp opti och sen får de allt grönavfall från hushållet och bröd när det blir över.

Granngården är ju ganska dyra på sitt foder, har inte sett att svenska foder har nått "bas" foder även om det är dem som tillverkar det som granngården säljer.
Granngårdens värpfoder är ju samma sak som värp opti från svenska foder, frånsett att granngården tar mycket mer betalt.

Är det bara veckor innan värpning ska starta så hade jag kört värpfoder rakt av för hela gruppen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser