Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka tuppar  (läst 2518 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Röka tuppar
« skrivet: 06 apr-20 kl 01:15 »
Då var jag här igen för att höra mig för om att röka tuppar. Har en kamin som bara står och tänkte ev bygga en rök av den. Kommer endast att röka tuppar eller någon höna. Förmodligen inte höna.

Jag har noll erfarenhet av detta, minns den rökta böcklingen från barndomen. Gott. Har även ätit rökt torkat kött någon gång vilket jag minns som gott.

Så jag har förstått att man kan kall- och varmröka. Vilket passar bäst för tupp tror ni?

Är lite sugen på att kallröka och torka, men är ju dumt att bygga en kallrök för att sen komma på att det inte blev bra med tupp till det/inte gott eller dåligt på något annat sätt.

Så, vad säger ni?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Röka tuppar
« Svar #1 skrivet: 06 apr-20 kl 06:31 »
Jag rökte lår av Orpington tror jag. Blev super! Bättre än den rökta kalkonklubban på affären.
Rökte i höstas lår av mindre tupp. Flådde dom då. Blev inte lika bra.

Nackdel utan skinn. ca 1 cm kött runtom blir som ett hårt skinn. Men enligt mig klart mycket bättre än skinnet på.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Röka tuppar
« Svar #2 skrivet: 06 apr-20 kl 08:42 »
Kallröker du då? Jag har bara varmrökt, och det var ett tag sedan, men då hårdnade inte tupparna nämnvärt. Jag gjorde en rök av ett plåtfat, så det blev automatiskt varmrök. Fungerade fint.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Röka tuppar
« Svar #3 skrivet: 06 apr-20 kl 23:01 »
Hur gör ni ned köttet innan? Saltlag?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Röka tuppar
« Svar #4 skrivet: 07 apr-20 kl 12:03 »
Jag lägger i saltlag. Täck med vatten, salta tills en rå potatis eller okokt färskt ägg flyter.

Sen röker jag hårt också. Då håller det mycket längre. Påminner lite om torkat renkött. Fast inte så extremt. Mer mittemellan.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Röka tuppar
« Svar #5 skrivet: 07 apr-20 kl 20:48 »
Hur ser din rök ut? Nöjd med den?
Tips inför bygge?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Röka tuppar
« Svar #6 skrivet: 08 apr-20 kl 07:11 »
Supernöjd!
Att kretskortet gick sönder 1½ månad efter att garantin gått ut är en annan sak. Den bör nog helst förvaras i ett rum med element så det är torrt där.

https://www.hylte-lantman.com/bradley-smoker-digital-6-galler-rok?gclid=Cj0KCQjwybD0BRDyARIsACyS8mvQP8khjLhh6Oe1l8oxpb5K1XljEkI8v5gqgczRUMB9GChfhIkS2JMaAvDgEALw_wcB
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Röka tuppar
« Svar #7 skrivet: 10 maj-20 kl 23:48 »
Det var en seriös pjäs!

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Röka tuppar
« Svar #8 skrivet: 26 okt-20 kl 20:45 »
Rökte tuppklubbor häromsistens. Blev kalas. Saltlag i 2 dygn. Sen röker jag länge, nästan så det torkar och blir hårt.
Numera får jag hålla tyst när jag röker. Folk har en tendens till att försöka köpa mitt kvällsgodis.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser