Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Artikel: Inkokning  (läst 100669 gånger)

stugan

  • Gäst
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #160 skrivet: 27 okt-13 kl 08:23 »
Jag är helt ny här och hittade hit därför att jag vill bli av med min konserveringsapparat och alla burkar. Själv orkar jag inte hålla på med dem längre. Ringarna är nog torra, men burkar och lock har jag i mängder. Någon som vill hämta i Torslanda? Synd att slänga allt.

Tommy Eko

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #161 skrivet: 07 jan-15 kl 21:19 »
Hej;
Någon som kan tipsa om kurser i inkokning, den vanliga som denna tråd handlar om, samt tryckkokning (pressure canning)?

/T

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #162 skrivet: 28 apr-15 kl 07:24 »
Man tror nu att det var hemkonserverad potatis som använts till potatissallad som orsakade utbrottet av botulism i Lancaster, OH. En person dog och ytterligare 21 har symptom av botulism

http://foodpoisoningbulletin.com/2015/home-canned-potatoes-caused-ohio-church-botulism-outbreak/

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #163 skrivet: 28 apr-15 kl 12:00 »
Finns det någon rimlig anledning att konservera potatis?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #164 skrivet: 28 apr-15 kl 12:04 »
Om man vill spara den i flera år, t ex om man tror att man inte kan odla av någon anledning.

Livsmedel med låg syrahalt är det ju farligt att hemkonservera utan ordentlig autoklav, speciellt när det gäller livsmedel som varit i kontakt med jord och som innehåller sporbildande bakterier.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #165 skrivet: 23 feb-16 kl 06:35 »
Fler fall av botulism från inkokta livsmedel i USA.

En kvinna som öppnade en burk inkokta morötter, hon insåg att de var dåliga och spottade genast ut morotsbiten men trots det blev hon sjuk:  http://www.northcarolinahealthnews.org/2015/05/12/botulism-case-highlights-need-to-follow-canning-directions/

Ett äldre par staten Washington dör i förmodad botulism från heminlagda livsmedel: http://q13fox.com/2016/02/19/two-central-washington-deaths-likely-linked-to-botulism/

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #166 skrivet: 24 feb-16 kl 14:01 »
Eftersom lägre temperatur ökar risken för botulism, medan högre temperatur förstör ännu mer näringsämnen, föreslår jag att man hemkonserverar med måtta. Själv gör jag det inte alls. Intresserar mg inte ett vitten. Erfarenheter av hemkonserverad mat från barndomen var måttligt positiva. Jag använder jordkällare, kyl, frys och torkning. Det räcker långt. Visserligen köper jag en och annan konserv, men med måtta och i avtagande omfattning.

Om man hemkonserverar bör man rimligt att döma avväga risken för botulism vid lägre temperatur mot risken med att förstöra näringsämnen vid högre temperatur. Hur många dödsfall (förkortad livslängd) orsakar förstörda näringsämnen? Hur stor är skillnaden i detta avseende mellan lägre och högre temperatur vid hemkonservering? Finns det undersökningar av detta?

 

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #167 skrivet: 03 sep-16 kl 08:25 »
Jag väcker liv i en gammal tråd genom att efterlysa inkokningstiden för torkade bönor?
Vad är lämplig mängd bönor/vatten i burken?
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #168 skrivet: 05 sep-16 kl 07:28 »
Torkade bönor är ju redan "i land" och kan bevaras hur länge som helst så jag känt behov att testa detta. Men jag hade nog blötlagt dem innan inkokningen, dels för att man ju brukar hälla av blötläggningsvattnet, dels för att man då ser hur mycket plats de tar i burken. De sväller ju rätt rejält. Sedan tror jag man kan ha den sedvanliga koktiden för den aktuella bönan vid inkokningen. 
Vill du lägga torra bönor direkt i burken får det nog vara väldigt stor andel vatten.

Mats Karlsson

  • Inlägg: 2
SV: Re:Inkokning
« Svar #169 skrivet: 31 jul-17 kl 21:32 »
Jovisst, de funkar utmärkt, det är bara att de brukar vara så dyra. Men det som är bra med dem är att det finns nya gummiringar att få tag i till dem.
Läste om en som använde IKEA gummiringar till gamla burkar det gick lite trögt men funka enligt henne

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Re:Inkokning
« Svar #170 skrivet: 02 aug-17 kl 08:48 »
Läste om en som använde IKEA gummiringar till gamla burkar det gick lite trögt men funka enligt henne
Jag har köpt gummiringar på Ica. Ska man köpa konserveringsburkarna så ska man kolla upp att de inte rostar. Ikeas klarade bara en disk i diskmaskin, sedan var all metall brun - äckligt. Har påpekat detta för Ikea, så jag hoppas de hunnit byta ut metallen till rostfri (hände nämligen för flera år sedan).

Jarina

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #171 skrivet: 01 maj-18 kl 15:13 »
Väcker en gammal tråd.
Någon som vet var jag kan köpa en "All American canner" förutom att importera en själv?
Är det Weck burkar som gäller?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #172 skrivet: 01 maj-18 kl 16:19 »
De skriver på hemsidan att de kan hjälpa till att ta hem https://smabruket.wordpress.com/category/konservering/

Iduns

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #173 skrivet: 05 jul-18 kl 11:21 »
Är det helt värdelöst att ha en vanligt inkokningsapparat (inte en tryckkokare) om man vill ta tillvara på mer än sylt och marmelad?

Richard Olausson

  • Inlägg: 1
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #174 skrivet: 08 mar-22 kl 15:13 »
Ledsen om jag bumpar upp en gammal tråd men jag är nybörjare på att konservera och har en fråga om kött... Lägger du/ni andra köttet i vatten i burken eller kan man lägga i det "torrt" och koka in? Vi som inte är självhushållande har ju inte alltid tillgång till köttben så man kan göra buljong tex  :laugh:

Kan även tillägga att det finns mängder med sidor på nätet där man kan köpa nya gummiringar ( i alla fall 100mm) för resonabla priser, bara att googla lite :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser