Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Artikel: Inkokning  (läst 100676 gånger)

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #140 skrivet: 05 jul-13 kl 09:30 »
ojoj, tänk vad en liten potatis kan få ett forum att gå igång, ::) jo jag vet också att man kan ha potatis i stukor källare balkonger kolonier o gud vet vad. Tanken va ju så klart inte koka in 3 ton potater!!! Va bara en reflektion, har ju fått tag i en konserveringsapparat och ett 100 tal burkar, det är mest ett intresse att åtaruppta någon man gjort länge, kul att hålla det gamla igång, och! jo har testat dom färdigköpta på burk, men nja, sen med all inkokning kan man ju dividera länge om det är lönt att lägga ner all den tid det tar när man bara kan ta sig till butiken och bara ta nåt i en hylla? Beror ju på hur man ser det, jag själv tycker det är mest en kul grej nu att nytta det gamla, och har full förståelse för alla dom som odlar mycket och vill ha sitt eget sparat! Gäller ju iofs inte bara potatis utan alla grönsaker man får i sitt land! Hur som onödigt eller inte jag tänker hålla min apparat kokande!  ;D

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #141 skrivet: 05 jul-13 kl 09:36 »
Har man fått tag i en apparat tycker jag att det är kul att prova lite av varje. Vilket det blir att koka in mycket av, och vad som mest var kul att testa lär ju visa sig ändå. Så kör hårt och testa!  :D

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #142 skrivet: 29 aug-13 kl 13:28 »
Har man fått tag i en apparat tycker jag att det är kul att prova lite av varje. Vilket det blir att koka in mycket av, och vad som mest var kul att testa lär ju visa sig ändå. Så kör hårt och testa!  :D

Om du visste vad jag testar och provar  ;) det med koka in nypotatis har visat sig vara kalas, år ypperligt att ha med sig i husbilen på resor, slipper man skal o det jobbet ;)

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #143 skrivet: 29 aug-13 kl 13:43 »
Fler dumma frågor av mig då! :-[
Har nu fått tag i både apparat och gamla burkar, samlat o samlat, nu har jag nog 300 burkar ringar klämmor o allt vad som hör till! men nu till mina funderingar. När man koker in så  har jag fatta det som att tex socker salt är ju naturliga konserveringsmedel, men har nu fått tillgång till ofantliga mängder morötter och längre fram brysselkål i överflöd. Frysta brysselkål är ju vidrigt, dom blir sladdriga och snoriga, men som sagt salt, hur mycket i % räknat bör man hålla sig till då? Hur vet jag hur %halten blir? Tex 1 liter vatten om jag för enkelhetens skull nu skall ha 10% salthalt, hur mycket är det då utavsaltet? tex 1 liter vatten är det 1 dl salt matsked tesked kryddmått? Leta överallt men hittar inget om det. Sen när man läser så blir man lite villrådig, nån säger fyll burkarna  i höjd med gummiringen, sen kan man se fyll vatten till 3/4 av burken! Orsaken att fylla helt upp eller bara fylla med 3/4 är vad? Begriper att tex fylla 3/4 har nån orsak, men då tänker jag om jag tex lägger in ärtor, då blir ju att några ärtor ligger *torra* ? Så ska man fylla 3/4 med *råvaran* sen vatten upp till gummiringen eller fylla *råvara* ända upp sen bara vatten till 3/4 eller bägge delar till 3/4 eller bägge delar upp till gummiringen?  Vet jag tjatar o frågar men är fast besluten att återuppta farmors metoder just med konservera, ser ju redan va det gör på frysutrymmet;) Testa konservera kålsoppa, och när jag tog fram den efter 7 månader va det som jag just kokt den!! Sen en annan dum fråga kanske, men om man har tillgång till överflöd av skaldjur går det att lägga in? Bara nyfiken på det, fryser ju det som sig bör, men skulle det gå tex konservera in räkor i saltvatten och tex kräftor? Skalade fattar jag så långt alla fall ;) Alla tips och ideér mottages tacksamt MVH /Argos

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #144 skrivet: 29 aug-13 kl 14:58 »
Fler dumma frågor av mig då! :-[
Har nu fått tag i både apparat och gamla burkar, samlat o samlat, nu har jag nog 300 burkar ringar klämmor o allt vad som hör till! men nu till mina funderingar. När man koker in så  har jag fatta det som att tex socker salt är ju naturliga konserveringsmedelvisst men vid inkokningen är det värmen som konserverar/steriliserar maten, sockret och saltet är mer för smakens skull i det här fallet, men har nu fått tillgång till ofantliga mängder morötter och längre fram brysselkål i överflöd. Frysta brysselkål är ju vidrigt, dom blir sladdriga och snoriga, men som sagt salt, hur mycket i % räknat bör man hålla sig till då?ca 3% , en matsked per liter Hur vet jag hur %halten blir? Tex 1 liter vatten om jag för enkelhetens skull nu skall ha 10% salthaltdet är alldeles för mycket salt , hur mycket är det då utavsaltet? tex 1 liter vatten är det 1 dl salt matsked tesked kryddmått? Leta överallt men hittar inget om det. Sen när man läser så blir man lite villrådig, nån säger fyll burkarna  i höjd med gummiringen, sen kan man se fyll vatten till 3/4 av burken! det måste vara ett missförstånd, vattnet i kokaren ska gå upp till ca 3/4 av burkarnas höjd, i burken ska grönsakerna vara täckta med vatten, men det ska finnas 1-2 cm plats till locketOrsaken att fylla helt upp eller bara fylla med 3/4 är vad? att vattnet inte ska gå upp till kanten i kokaren beror på att OM det kokar så kan vatten tränga in utifrån Begriper att tex fylla 3/4 har nån orsak, men då tänker jag om jag tex lägger in ärtor, då blir ju att några ärtor ligger *torra* ? Så ska man fylla 3/4 med *råvaran* sen vatten upp till gummiringen eller fylla *råvara* ända upp sen bara vatten till 3/4 eller bägge delar till 3/4 eller bägge delar upp till gummiringen?  Vet jag tjatar o frågar men är fast besluten att återuppta farmors metoder just med konservera, ser ju redan va det gör på frysutrymmet;) Testa konservera kålsoppa, och när jag tog fram den efter 7 månader va det som jag just kokt den!! Sen en annan dum fråga kanske, men om man har tillgång till överflöd av skaldjur går det att lägga in? Bara nyfiken på det, fryser ju det som sig bör, men skulle det gå tex konservera in räkor i saltvatten och tex kräftor? Skalade fattar jag så långt alla fall ;) Alla tips och ideér mottages tacksamt MVH /Argos
Kommenterade lite i din text. Tänk på att skaldjur och kött ska ha långa inkokningstider och ytterst noggrann hygien. Hygienen är givetvis viktigt annars också men livsmedel med hög proteinhalt är känsligare.
Håll dig till temperaturerna och tiderna, det finns listor och tabeller till oilka varor, jag har en lista för frukt och grönsaker i fall du inte har tillgång till det.

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #145 skrivet: 29 aug-13 kl 16:49 »
Kommenterade lite i din text. Tänk på att skaldjur och kött ska ha långa inkokningstider och ytterst noggrann hygien. Hygienen är givetvis viktigt annars också men livsmedel med hög proteinhalt är känsligare.
Håll dig till temperaturerna och tiderna, det finns listor och tabeller till oilka varor, jag har en lista för frukt och grönsaker i fall du inte har tillgång till det.

Hm, försöka räta ut lite frågetecken, salt idl /liter förstår jag blir för salt ;) va bara lätt räknat som ex,  skaldjur va bara mest av nyfikebhet inget som är aktuellt nu, har några tabeller i dom gamla böckerna om konservering, gradet tid etc ! Vattnet va inte menat i konserveringsapparaten utan i burkarna!! det jag syftade på att jag läst olika just om fylla dom? som sagt nån sa fyll burken upp till i höjd med gummiringen nån bara 3/4, undrade vad är skillnaden? ska det va fullt eller 3/4 och vad är anledningarna till det ena eller andra?? står i boken till apparaten man skall tex ställa 8 burkar i grytan och fylla på med vatten så det helst täcker alla burka dock inte mindre än upp till 3/4 av innehållet. så det va alltså olika 3/4:or! men en lista vore inte fel att få tag i ! ;)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #146 skrivet: 29 aug-13 kl 17:06 »
Argos@
Vad är det för bok du har ? När är den skriven ?
Konserveringen har förbättrats genom åren och tex så under 40-talet så kom nya direktiv för hur man skulle konservera för att behålla näringsämnena .
Man slutade att använda soda i grönsakerna eftersom det förstörde C-vitaminet osv .
Även att tidigare så väntade man tills det kallanta innan det fylldes på konserveringsburkarna eller flaskorna , inte som idag då det ska hällas så varmt som möjligt på glasen .

Så lita inte helt på de äldsta böckerna för det kan vara dåliga råd i dem .

En bra lite modernare bok för dig är :  Hälsoriktig konservering av K . Puhony . från 1983 .
Den tar upp det mesta inte bara inkokning .

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #147 skrivet: 29 aug-13 kl 17:16 »
Argos@
Vad är det för bok du har ? När är den skriven ?
Konserveringen har förbättrats genom åren och tex så under 40-talet så kom nya direktiv för hur man skulle konservera för att behålla näringsämnena .
Man slutade att använda soda i grönsakerna eftersom det förstörde C-vitaminet osv .
Även att tidigare så väntade man tills det kallanta innan det fylldes på konserveringsburkarna eller flaskorna , inte som idag då det ska hällas så varmt som möjligt på glasen .

Så lita inte helt på de äldsta böckerna för det kan vara dåliga råd i dem .

En bra lite modernare bok för dig är :  Hälsoriktig konservering av K . Puhony . från 1983 .
Den tar upp det mesta inte bara inkokning .

Tack för din omtanke;) men den biten har jag noga tagit reda på, har en del från 30-40-50 tal, det senare tar just upp det att man skall förvälla grönsakerna för att sterilisera dom! Det där att lägga kallt tror jag inte på så den biten har jag fått veta, men skall kolla upp boken du nämde nytt är ju alltid nytt, tack för tipset!!!/MVH Argos

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #148 skrivet: 29 aug-13 kl 17:34 »
Hm, försöka räta ut lite frågetecken, salt idl /liter förstår jag blir för salt ;) va bara lätt räknat som ex,  skaldjur va bara mest av nyfikebhet inget som är aktuellt nu, har några tabeller i dom gamla böckerna om konservering, gradet tid etc ! Vattnet va inte menat i konserveringsapparaten utan i burkarna!! det jag syftade på att jag läst olika just om fylla dom? som sagt nån sa fyll burken upp till i höjd med gummiringen nån bara 3/4, undrade vad är skillnaden? ska det va fullt eller 3/4 och vad är anledningarna till det ena eller andra?? står i boken till apparaten man skall tex ställa 8 burkar i grytan och fylla på med vatten så det helst täcker alla burka dock inte mindre än upp till 3/4 av innehållet. så det va alltså olika 3/4:or! men en lista vore inte fel att få tag i ! ;)
Helt ologiskt att bara fylla till 3/4. Men man måste lämna lite luft under locket så det blir undertryck i burken och gummiringen blir tätt, som sagt 1-2 cm under locket, jag har konserverat i årtionden enligt den metoden. ;) 3/4 låter helt konstigt ???
angående förvällning innan så blir det lite skillnad i inkokningstiden, om man lägger i kalla grönsaker måste man ha längre tider, om man förkokar spar man lite  tid och får plats med mer eftersom tex brytbönor blir mjuka och då kan man trycka ihop dem lite. Så.... vilket som passar en bäst :)

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #149 skrivet: 29 aug-13 kl 17:56 »
Helt ologiskt att bara fylla till 3/4. Men man måste lämna lite luft under locket så det blir undertryck i burken och gummiringen blir tätt, som sagt 1-2 cm under locket, jag har konserverat i årtionden enligt den metoden. ;) 3/4 låter helt konstigt ???
angående förvällning innan så blir det lite skillnad i inkokningstiden, om man lägger i kalla grönsaker måste man ha längre tider, om man förkokar spar man lite  tid och får plats med mer eftersom tex brytbönor blir mjuka och då kan man trycka ihop dem lite. Så.... vilket som passar en bäst :)

Ja i mitt tycke borde det va slöseri med utrymme!! Kul med nån mer som kör på;) andra bra o ha tips kanske? Suger åt mig allt kan få plats med i huvet;) Tacksam för alla synpunkter tips och ideér!!!Kanske lagt in äpple i sockelösning? typ som päron persikor! Har äpplen i överflöd mog o must har jag så jag kan sälja ;)

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #150 skrivet: 19 sep-13 kl 12:02 »
Har fått i arv en gammalkokbok från 1903  ;D Lästa i den när jag skall lägga in syltlök, där står det att om man tillsätter salt i kokvattnet (när man konserverar burkarna i grytan) då får man en förhöjd värme under kokningen! Boken är en liten guldgruva! Man lär så länge man lever!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #151 skrivet: 19 sep-13 kl 13:11 »
Har fått i arv en gammalkokbok från 1903  ;D Lästa i den när jag skall lägga in syltlök, där står det att om man tillsätter salt i kokvattnet (när man konserverar burkarna i grytan) då får man en förhöjd värme under kokningen! Boken är en liten guldgruva! Man lär så länge man lever!


Ja lycka till:

"That's how it works in theory. In reality, you would need to add 230 grams of table salt to a liter of water just to raise the boiling point by 2° C. That is 58 grams per half degree Celsius for each liter or kilogram of water. That is much more salt than anyone would care to have in their food."

http://chemistry.about.com/od/foodcookingchemistry/f/Why-Do-You-Add-Salt-To-Boiling-Water.htm

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #152 skrivet: 23 sep-13 kl 12:40 »
Gamla kokböcker är jätteroliga, men allt var inte bättre förr!  ;) Alltid bäst att kolla nyare rön.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #153 skrivet: 26 sep-13 kl 01:51 »
Ja lycka till:

"That's how it works in theory. In reality, you would need to add 230 grams of table salt to a liter of water just to raise the boiling point by 2° C. That is 58 grams per half degree Celsius for each liter or kilogram of water. That is much more salt than anyone would care to have in their food."

http://chemistry.about.com/od/foodcookingchemistry/f/Why-Do-You-Add-Salt-To-Boiling-Water.htm


Jaha även här kommer du med dödens pekfinger, gör man inte som du säger så är man så gott som förgiftad och död inom tre dar!!! För att ytterligare räta ut tecken så begriper jag att man inte kan följa böcker från 1903 slaviskt! Det va bara nåt jag upplyste om att jag läst, tror nog att var o en har så mycket förstånd att man tar reda på saker innan. Men att där med hela tiden i vart inlägg stå som liemannen och peka på graven och en kista och konstant påpeka  *jag har rätt du är död* tycker jag är trist!!!! Som jag sa i annan tråd, kom med lite konkreta råd, då menar jag råd som gör si o gör så istället för att bara påpeka du är död!!!

Håning

  • Gäst
SV: Re:Inkokning
« Svar #154 skrivet: 26 sep-13 kl 03:12 »


Överbliven soppa (inkokad i kastrull med disktrasa i botten) är suveränt! Tycker att fryst mat tappar i smak - förutom risken med strömavbrott. Nästa projekt är grytor!

/Anneli
Precis vad ja gjorde härom dagen med .  Hur länge brukar du ha inne i ugnen? Ja körde 20 minuter sen fik dom stå där och svalna.
« Senast ändrad: 26 sep-13 kl 15:42 av Castro »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #155 skrivet: 26 sep-13 kl 07:18 »
Jaha även här kommer du med dödens pekfinger, gör man inte som du säger så är man så gott som förgiftad och död inom tre dar!!! För att ytterligare räta ut tecken så begriper jag att man inte kan följa böcker från 1903 slaviskt! Det va bara nåt jag upplyste om att jag läst, tror nog att var o en har så mycket förstånd att man tar reda på saker innan. Men att där med hela tiden i vart inlägg stå som liemannen och peka på graven och en kista och konstant påpeka  *jag har rätt du är död* tycker jag är trist!!!! Som jag sa i annan tråd, kom med lite konkreta råd, då menar jag råd som gör si o gör så istället för att bara påpeka du är död!!!


Jag påpekar inte att det är på något sätt farligt att tillsätta salt. Men du tipsar om att man skall tillsätta salt för att höja kokpunkten, jag kompletterar bara med information om hur mycket salt man behöver tillsätta för att det skall få någon verklig effekt. Jag tror inte alls att det är speciellt farligt om någon skulle tillsätta så mycket salt, eftersom det inte är i praktiken ätbart längre. Och därför är det inte ett användbart tips för den som vill konservera mat. Men varför hålla på och experimentera när det finns utmärkta råd när det gäller konservering (inte minst just här i artiklarna om inkokning och om botulism)!

Annars har jag tidigare också påpekat att t ex The National Center for Home Food Preservation (http://nchfp.uga.edu/) också har bra och säker information.


Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #156 skrivet: 26 sep-13 kl 15:37 »
Har inte tipsat om att man skall tillsätta salt så det blir oätligt? Nej läs igen, läste att det stod i boken om man tillsättar salt I KOKVATTNET I GRYTAN!!!! Viss skillnad, sa inte det va ett tips utan ett påpekande att det står så! Inte sagt man skall salta maten!!!

Håning

  • Gäst
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #157 skrivet: 27 sep-13 kl 12:18 »
Kan man koka in majskolvar  och ur hörman i så fall?

Håning

  • Gäst
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #158 skrivet: 21 okt-13 kl 16:06 »
Kan man koka in majskolvar  och hur hörman i så fall?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #159 skrivet: 21 okt-13 kl 16:33 »
Kan man koka in majskolvar  och ur hörman i så fall?


Ja, det kan man naturligtvis. Men majs tillhör de grönsaker som har låg syrahalt och som därför utgör en fara för bakterietillväxt av sporbildande bakterier. Därför rekommenderas tryckkokning för dessa:

http://news.google.com/newspapers?nid=1893&dat=19930804&id=NK4fAAAAIBAJ&sjid=7NYEAAAAIBAJ&pg=1042,4381285
http://nchfp.uga.edu/how/can_04/corn_kernel.html
http://www.canningbasics.com/canning-corn.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser